Officieel: Peugeot E-3008 EV SUV STLA Medium Stellantis (2023)Zoals aangekondigd komt Peugeot met een zuiver elektrische E-3008 Fastback SUV en een indrukwekkend rijbereik van 700 km!

Peugeot is ongetwijfeld bijzonder fier, trots én gelukkig met de lancering van hun gloednieuwe 3008 generatie waarvan ze de E-3008 EV duidelijk voortrekken. Ook voor moederhuis Stellantis is dit een heugelijke mijlpaal want deze elektrische SUV staat op hun veelbelovend STLA Medium platform. De komende jaren zullen hierop talrijke EV’s van Peugeot, Opel, Jeep en Alfa Romeo gelanceerd worden!

De recent vernieuwde 3008 Hybrid oogde relatief klassiek maar voor de nieuwe generatie mag het gerust iets dynamischer met een fastback silhouet (lees: aflopende daklijn). De visuele gelijkenissen (en de 19” / 20” velgen) met de 408 crossover zijn onmiskenbaar aanwezig.

Cijfermatig is de nieuwe 3008 bijna 10 cm langer, 5 cm breder en 2 cm hoger dan voordien. Tegelijk groeit de wielbasis met 6 centimeter tot 2,71 meter! Daardoor hebben alle inzittenden (en hun ledematen) normaliter voldoende ruimte ter beschikking. Naast 520 liter bagageruimte in de koffer kan er nog eens 34 liter bagage weggestoken worden in 17 opbergvakken doorheen het interieur.

De Peugeot E-3008 Long Range is 230 pk sterk en heeft een rijbereik van 700 km!

De nieuwe Peugeot E-3008 komt in drie uitvoeringen. De E-3008 Single Motor is voorwielaangedreven, 210 pk sterk en haalt 525 km rijbereik. De 320 pk sterke E-3008 Dual Motor topversie heeft een extra elektromotor op de achteras en profiteert zo van vierwielaandrijving. Ertussen vinden we de E-3008 Long Range (230 pk) die zowaar tot 700 km (WLTP) ver moet geraken!

De E-3008 Single Motor en E-3008 Dual Motor hebben een 73 kWh accupack, de E-3008 Long Range is voorzien van een riante 98 kWh batterij. Aan een reguliere laadpaal of Wallbox trekt de elektrische 3008 tot 11 kW (of 22 kW optioneel), bij een snellader moet 160 kW (DC) haalbaar zijn!

Behalve de blitse vormgeving en efficiënte aandrijflijn heeft deze Peugeot E-3008 nog heel wat troeven. Denk aan een comfortabel rijgedrag, moderne rijhulp/veiligheid, degelijke afwerking, diverse personalisatiemogelijkheden, hedendaagse connectiviteit én een nieuwe invulling van hun befaamd i-Cockpit.

Peugeot zal initieel de E-3008 lanceren in de Allure en GT uitrustingsniveau’s. Nadien maken de Fransen ook werk van klassieke 3008 (hybride en plug-in hybride) varianten. Ook een grotere E-5008 XL evenknie staat op de planning!

Nog deze herfst kan je een Peugeot 3008 EV bestelbon teken aan een nog ongedefinieerde Belgische vanafprijs. Deze zal hoger liggen dan de 39.165 euro die Peugeot momemteel voor de vernieuwde E-2008 vraagt. De E-3008 marktlancering volgt in de lente van 2024.