Kort Getest: Renault Espace TCe 225 facelift (2017)

Officieel: Renault Espace facelift MY18 (2017)Kennis maken met de motor van de nieuwe Alpine A110? Dat doen we via de licht opgefriste Renault Espace.

Velen verklaarden Renault voor gek wanneer ze twee jaar geleden het doek van de vijfde generatie Espace trokken. De moeder der monovolumes gooide het roer immers radicaal om en transfereerde zich tot iets wat het midden houdt tussen een MPV en SUV. Met succes overigens, want sinds het model de showrooms siert verkoopt de Espace terug als zoete broodjes. En dat ondanks de fors kleinere binnenafmetingen. Veel kopers hadden echter zelden of nooit al die ruimte nodig en met een lengte, breedte en hoogte van respectievelijk 4.857 mm, 2.128 mm en 1.677 mm blijft de Espace een grote jongen.

Kort Getest: Renault Espace TCe 225 facelift (2017)

Voor het modeljaar 2018 presenteren de Fransen een kleine update die vooral op het vlak van technologie en infotainment enkele welgekomen wijzigingen brengt. Zo maken Apple CarPlay en Android Auto vanaf heden deel uit van het R-Link2 infotainmentsysteem en kunnen de voorste stoelen nu ook niet alleen verwarmd maar ook actief geventileerd worden. Andere kleine updates zijn er wat betreft het kleurenpallet dat er het exterieurkleurtje Titanium Grey en interieurkleurtje Sable Grey bijkrijgt. Tenslotte zijn er twee nieuwe velgdesigns in de vorm van de 18-inch Argonaute en 19-inch Black Quartz velgen.

Kort Getest: Renault Espace TCe 225 facelift (2017)Kort Getest: Renault Espace TCe 225 facelift (2017)

Kort Getest: Renault Espace TCe 225 facelift (2017)

De laatste, en misschien wel meest belangrijke nieuwigheid, is er op het vlak van de motoren waar de benzines de toevoeging krijgen van de gloednieuwe 1.8-liter turbobenzine Energy TCe 225, die standaard gekoppeld wordt aan een EDC 7-trapsautomaat met dubbele koppeling. Hoewel momenteel slechts 15% van de verkochte Espaces een benzinemotor hebben (in België is dat 11%), verwacht Renault dat het segment toch aan populariteit wint. Interessanter is evenwel dat de nieuwe aandrijflijn ook achterin de nieuwe Alpine A110 sportwagen zal te vinden zijn. Toch zijn er enkele belangrijke technische verschillen. Niet in het minst omdat beide auto’s nu eenmaal een compleet tegenovergestelde filosofie hebben.

Aangezien koppel onderin in dit geval een stuk wenselijker is dan pk’s tegen de rode zone, monteerden de ingenieurs een aangepaste turbo met variabele geometrie. Ook werd het inlaattraject aangepast voor extra efficiëntie onderin de toeren en zelfs de oliepomp werd aangepast. Mede dankzij drievoudig instelbare nokkenassen ziet de TCe 225 zijn vermogen dalen van 252 pk bij 6.000 tpm in de Alpine naar 225 pk bij 5.600 tpm, maar vooral 300 Nm koppel bij 1.750 tpm beter dan 320 Nm bij 3.000 tpm. Aangepaste verzetten en software voor de automaat zorgen tenslotte voor de rest van de verschillen met de configuratie in de Alpine.

Kort Getest: Renault Espace TCe 225 facelift (2017)

Op een relatief korte testroute nabij het CERAM testcomplex nabij Mortefontaine, ten noord-oosten van Parijs, konden we alvast kortstondig kennis maken met de meest krachtige Espace. Ondanks zijn extra sportieve voorkomen tegenover zijn voorgangen is de Espace nooit sportief geweest. Een stille benzine met automaat past hem met andere woorden als gegoten. Renault verwijst weliswaar graag naar zijn potentieel dynamisch interessante (en optionele) features 4Control vierwielsturing en adaptieve dempers, maar het chassis is bovenal gericht op vrij rustig en comfortabel rijgedrag.

Met de TCe 225 is dat niet anders. De motor is weliswaar bij de les en toont zich relatief gretig onderin de toeren, zeker met de sportstand geactiveerd waardoor het koppel nog vroeger vrijkomt. Maar dat heeft dan weer als gevolg dat de voortrein niet meer kan volgen en de tractiecontrole noodgedwongen tussenbij komt. De normale en comfortstand zijn wat dat betreft interessanter. Of beter nog de individuele stand waarbij je zelf iedere parameter kunt instellen. Van stuur en dempers tot de motor en de actieve geluidsgenerator.

Kort Getest: Renault Espace TCe 225 facelift (2017)Kort Getest: Renault Espace TCe 225 facelift (2017)

Het liefst laat ook deze Espace zich glijden en rustig rijden, beter dan actief mennen. Zeker in de populaire Initiale Paris topversie is het daarom vooral genieten van het (veer)comfort en de talrijke snufjes, beter dan zijn dynamische kwaliteiten. De vrij potente en vooral stille benzinemotor is daarbij een aangename compagnon. Ook al mag je in ruil rekenen op gemiddeld verbruik van om en bij de 9 l/100 km. Renault zelf geeft een leeggewicht op van 1.610 kg, maar de Espace voelt in de praktijk (een stuk) zwaarder aan. Ook al vanwege een relatief grote hoeveelheid koetswerkrol.

Conclusie
Samengevat is de licht opgefriste Espace nog steeds een origineel alternatief voor de vele gevestigde waarden. Zijn kroon van absoluut ruimtewonder mag ‘ie dan al kwijt zijn, plaats is er nog steeds met hopen. Ondanks de potente benzine van de sportwagen Alpine is ook deze Espace nog steeds geen dynamisch wonder. Integendeel zelfs. De originele crossover is bovenal gericht op comfort. En dan nog het liefst rechtdoor. Wat dat betreft is de nieuwe benzinemotor een aangename en vooral stille metgezel. Al zullen het legio van de modellen bij ons nog steeds een van de twee dieselmotoren in het vooronder hebben. Niet dat ze noodzakelijk beter zijn, maar de nieuwe Espace blijft als ruimtelijke kilometervreter nu eenmaal een populair fleetmodel. Iets waar deze TCe 225 topversie jammer genoeg niet meteen voor in aanmerking komt.

Overzicht:
+ Comfort/Luxe
+ Vele (extra) snufjes
+ Origineel interieur/exterieurdesign

-/+ Prestaties volstaan net

– Beperkingen chassis
– Beperkte ruimte derde rij

Kort Getest: Renault Espace TCe 225 facelift (2017)

Tekst: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...