Kort Getest: Renault Espace 2.0 Blue dCi 200 pk (2018)

Kort Getest: Renault Espace 2.0 Blue dCi 200 pk (2018)Met nieuwe motoren en een resem andere (minder) zichtbare updates moet Renault zijn meest luxueuze Espace, Talisman en Koleos modellen terug wat ademruimte geven.

Net als vele andere volumemerken wil ook Renault graag de aansluiting maken bij de befaamde premiumconstructeurs, zelf spreken ze dan ook graag van haute gamme modellen. Ondanks diverse inspanningen kunnen de Fransen daar wat ons betreft nog geen aanspraak op maken. Maar alle beetjes helpen uiteraard om de consument meer luxe en comfort te schenen, zeker omdat de Initiale Paris topversies voor zowat de helft van de verkopen verantwoordelijk is. Er is met andere woorden vraag naar. Voor 2019 heeft Renault de Espace, Talisman en Koleos dan ook nog eens onder handen genomen.

Kort Getest: Renault Espace 2.0 Blue dCi 200 pk (2018)

Drie nieuwe krachtige en efficiënte motorisaties, waaronder één benzine en twee diesels en nieuwe versnellingsbakoptie maken daarom hun intrede op zowel de Espace, Talisman als Koleos. Daar bovenop zijn er nog tal van kleine aanpassingen en innovaties zoals een haaienvinantenne voor betere ontvangst, LED verlichting rondom, nieuwe kleuren en afwerkingen, standaard DAB-radio en R-LINK 2 met Apple CarPlay en Android Auto.

Kort Getest: Renault Espace 2.0 Blue dCi 200 pk (2018)

Maar er is meer. Zo beschikken alle drie de modellen nu over een (optionele) adaptieve cruise control en een elektrische handenvrije kofferklep. Tot slot werd het systeem van de vierwielsturing (4Control in Renault-lingo) opnieuw gekalibreerd en zijn er adaptieve schokdempers. Al is er feitelijk meer aan de hand. Want voor zover we het op onze korte maar krachtige testperiode konden ondervinden, hebben de ingenieurs veel meer werk geleverd.

Kort Getest: Renault Espace 2.0 Blue dCi 200 pk (2018)

Zo gaat de ruime Renault Espace (vanaf  41.800 euro) er qua rijgedrag flink op vooruit met flink wat meer koetswerkcontrole en stuurprecisie. Zonder dat het comfort daarbij verloren gaat. Ook al raden we de meest grote velgenmaten nog steeds niet aan, hoe goed ze er ook mogen uitzien.

Kort Getest: Renault Espace TCe 225 facelift (2017)

Onderin de bijgeschaafde Espace ligt de nieuwe 2.0-liter Blue dCi turbodiesel met 200 pk (bij 3.500 tpm) en 400 Nm koppel (vanaf 1.750 tpm), gekoppeld aan een 6-trapsautomaat met dubbele koppeling en standaard voorzien van SCR-uitlaatgasreinigingstechnologie (SelectiveCatalytic Reduction) en een roetfilter. Daarmee sprint de Espace in 9,1 seconden naar de honderd en haalt de praktische Fransman een topsnelheid van iets meer dan 200 km/h.

Kort Getest: Renault Espace TCe 225 facelift (2017)

Op zich voldoende voor de nog steeds lijvige Espace die vooral van de grote hoeveelheid koppel profiteert. Echt snel is de grote monovolume/crossover daarmee evenwel niet. Want hoewel inhaalacties op zich vlot gebeuren, hebben we ons meermaals afgevraagd waar die 200 paarden nu juist verscholen zaten. En het verbruik loopt ook vlot op. De toekomstige 160 pk / 320 Nm versie is daarom misschien lang geen slechte keuze. Espace-rijden is in de eerste plaats nog steeds comfort boven precisie. Al hebben de wijzigingen aan het chassis en ophanging hun doel zeker niet gemist.

Ook voor de Espace lijkt het dus, los van het meerverbruik, de aangewezen variant.

Kort Getest: Renault Espace TCe 225 facelift (2017)

Tekst: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...