Officieel: Mercedes G G-Klasse G500 G63 AMG W465 SUV offroad (2024)In afwachting van de zuiver elektrische EQG toont Mercedes nu al de reguliere G-Klasse (én G63 AMG).

De iconische Mercedes G-Klasse mag dan nog al meedraaien sinds 1979, zijn heerlijke vormgeving en ijzersterk merkimago zijn zowaar tijdloos. Terwijl we wachten op dé langverwachte en vooral zuiver elektrische EQG evenknie presenteert Das Haus alvast de reguliere G-Klasse modellen. Kwestie van beide varianten nog eventjes naast elkaar te kunnen verkopen.

Met de nieuwe modelcode (W465) kan Mercedes officieel van een nieuwe generatie spreken, visueel oogt het net zoals voordien. Gelukkig maar! Deze G-Klasse heeft zowaar een verbeterde luchtweerstand (0,48 ipv 0,53 Cw) wat gunstig moet zijn voor het verbruik/rijgedrag. Dit dankzij een kleine spoilerlip (boven de voorruit), extra windgeleiders achteraan én (licht) afgeronde hoeken. Met extra isolatie moet het binnenin dan weer stiller zijn. Tevens wordt het allemaal (nog) wat luxueuzer met extra uitrusting zoals gekoelde bekerhouders, verwarmde armsteun, nieuw stuurwiel, moderner MBUX infotainment (12,3”) én zowaar keyless entry! Handig voor bij het (serieus) offroaden zijn de vele camera’s rondom die je zowaar “door” de motorkap kunnen doen kijken.

Wachten op de elektrische G-Klasse

De G500 motorisatie laat zijn luidkeelse V8 achterwege en rekent vanaf nu op een 3.0-liter zes-in-lijn benzinemotor (449 pk / 560 Nm). Daarmee duurt het slechts 5,4 seconden om 100 km/u te bereiken! Voor de professionele gebruiker/veelrijder is er de G450d, eveneens een drieliter zescilinder diesel (376 pk / 750 Nm). Erboven vinden we de G63 AMG topversie en zijn 585 pk / 800 Nm sterke 4.0-liter V8. De 100 km/u mijlpaal bereik je hiermee in 4,3 seconden en bij 220 km/u is de elektronisch begrensde topsnelheid bereikt. Tenzij je oplegt voor de Performance Package, dan kan je 240 km/u rijden.

Onderhuids bespeuren we enkele interessante nieuwigheden. Zo is er nu 48V mild hybride technologie (20 pk / 200 Nm) aanwezig om waar mogelijk het verbruik te drukken én willen de nieuwe demping ongewenste bodyroll voorkomen. Adaptieve dempers behoren alvast tot de basisuitrusting.

De personalisatiemogelijken (oa 18” à 22” velgen) van de nieuwe G-Klasse zijn zowaar eindeloos. Dit terwijl de terreinkwaliteiten best (zéér) hoogstaand zijn. Voor het eerst kan je trouwens de G63 AMG met Offroad Package Pro verkrijgen, te herkennen aan zijn imperiaal én laddertje!

Wanneer de nieuwe Geländewagen opduikt bij de lokale Mercedes verdeler is nog niet duidelijk. Net zoals een Belgische prijskaartje. Reken toch op minstens een dikke 100.000 euro!

Lees hier onze rijtest met de Mercedes G-Klasse G500!