Officieel: Mercedes-AMG A45 S 4MATIC+ (2019)Met de veelbelovende (en 421 pk sterke!) A45 lanceert Mercedes-AMG zowaar een supersportwagen in de compacte klasse!

Na de A35 AMG instapper (oneerbiedig woord voor een begeerlijke allrounder) komt Mercedes-AMG nu mét the real deal naar buiten, de A45 en A45 S! Deze rekenen niet enkel op een potente krachtbron maar ook op uitmuntende rijsensaties, ultieme rijdynamiek en een expressief design. Dankzij slimme vierwielaandrijving en de 8-traps sportautomaat moet de Mercedes-AMG A45 bovendien heel het jaar door een toegankelijk rijgedrag kunnen leveren. Speelvogels gaan uiteraard voor de S die met een Drift Modus komt…

Daar waar de A35 in basisvorm nog relatief subtiel vormgegeven is kan de A45 zijn sportieve aspiraties minder gemakkelijk wegsteken. Vooraan zit namelijk de kenmerkende AMG grille, achteraan een dikke spoiler en vierdelige ronde uitlaat. Rondom krijg je nog brede bumpers en uitgeklopte wielkasten met 18” lichtmetalen velgen, desgewenst meten die 19”.

Onder de motorkap ligt een nieuwe 2.0-liter viercilinder die volgens het “One Man, One Engine” principe gebouwd wordt door de getalenteerde AMG werknemers in Affalterbach. De technische details besparen jullie maar op café kan je gerust met enige fierheid praten over de intelligente details zoals rollagers in de turbo (= minder wrijving), elektronische laaddrukregeling (= snellere respons) en een inlaatsysteem aan de voorzijde (= efficiënter).

Interessanter zijn de indrukwekkende cijfers, zo doet de A45 AMG het met 387 pk / 480 Nm terwijl de A45 S AMG maar liefst 421 pk / 500 Nm meekrijgt! In de meest optimale omstandigheden doe je minder dan 4 seconden over de nul-naar-honderd sprint en mocht een topsnelheid van 250 km/u niet volstaan kan dat opgetrokken worden tot 270 km/u via het optionele AMG Drivers Package.

Behalve een ijzersterke krachtbron werd ook het onderstel, demping en stuurbekrachtiging volledig aangepast om zo een “buitengewoon dynamisch geheel” te creëren, via de AMG DYNAMIC SELECT kies je gemakkelijk een toepasselijke rijmodi. Voor een perfecte stopkracht monteert AMG een high-performance remsysteem met grijze of rode remklauwen. Afhankelijk van de gekozen rijmodi genereert de Mercedes-AMG A45 4MATIC+ een gepaste soundtrack.

Binnenin prijkt het intelligent MBUX infotainmentsysteem dat hier specifieke AMG displays meekrijgt naast sportzetels, véél alcantara/chroom/koolstofvezel en contrastende rode stiknaden. De A45 S verlaat de fabriek sowieso met het AMG Performance-stuurwiel met een resem handige functietoetsen.

Na de presentatie op het Autosalon van Frankfurt is het nog even afwachten geblazen op het gloriemoment dat de A45 en A45 S opduiken bij de betere Mercedes verdeler met het AMG gamma. Prijzen volgen later maar verwacht geen kadotjes aangezien de A35 AMG alreeds meer dan 50.000 euro kost.