Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 (2018)Voorzien van een strakke(re) vormgeving, hightech interieur(gadgets) en moderne technologie legt de nieuwe Mercedes A-Klasse de lat nog wat hoger!

In 2012 gooide Mercedes het over een volledig andere boeg met de A-Klasse, de kleinste familietelg. Wat tot voor kort eerder een grijze mus was werd plotsklaps een jeugdige en aantrekkelijke enthousiasteling met als voornamelijke doel om het koperspubliek sterk te verjongen. Een stevige uitdaging waar de A-Klasse perfect in slaagde tezamen met de technisch gerelateerde CLA en GLA! Intussen is het compacte gamma goed voor bijna 50% van de Belgische verkoop, daarnaast kon de rest van het Das Haus gamma zich wat hoger (lees: duurder) positioneren.

Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 DCT 163 pk (2018)

De vierde generatie A-Klasse (W177 voor de kenners) gaat verder op de ingrijpende make-over van zijn voorganger zonder te raken aan diens kwaliteiten. Die langverwachte A-Klasse Cabrio zit er nog steeds niet in maar intussen zagen de A-Klasse Berline en B-Klasse MPV wel al het levenslicht. Na een nieuwe generatie CLA vierdeurscoupé, CLA Shooting Brake en GLA crossover volgt er nog een nieuwe GLB SUV. Naast de vele koetswerkvormen zal het AMG gamma ook groter dan ooit zijn met een 35 AMG en (meerdere) 43/45 AMG uitvoeringen!

Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 DCT 163 pk (2018)Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 DCT 163 pk (2018)

De nieuwe designtaal van Mercedes werd met de sexy CLS geïntroduceerd en de A-Klasse mag daar ook van profiteren, per direct te herkennen aan de karakteristieke “Predator Face” grille met scherpe lichtblokken. De wielbasis groeit stevig (+7 cm) wat een gunstige invloed heeft op de (been)ruimte achterin en dankzij de brede kofferklep (met tweedelige achterlichten) groeit de praktische bruikbaarheid intensief. Zoals bij elke premium Duitser ben je aangewezen op een stevig personalisatiebudget om een knappe configuratie te (kunnen) maken, daarvoor rekenen ze in Stuttgart op een Style, Progressive en AMG Line uitvoering. En liefst met een aantrekkelijke koetswerkkleur en blitse velgen die maximaal 19 duim meten.

Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 DCT 163 pk (2018)

Binnenin de nieuwe A-Klasse waan je jezelf direct in een hoger segment met een nieuw interieurdesign, nog steeds voorzien van kwalitatieve materialen en een hoogstaande afwerking (op de fragiele automaathendel uit kunststof na). In de koffer past er minimaal 370 liter bagage, met de achterbank plat loopt dat op tot 1.210 liter. Twee grote/haarscherpe displays (van maximaal 26 cm breed) stelen de show maar wie rondkijkt merkt ook nog knappe ventilatiemonden en een nieuw touchpad op. Dat laatste heb je in theorie niet nodig want de A-Klasse kan perfect overweg met spraakcommando’s of met de touchpads op het stuurwiel.

Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 DCT 163 pk (2018)Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 DCT 163 pk (2018)

In primeur geniet deze A-Klasse standaard (!) van het vooruitstrevende MBUX systeem (Mercedes-Benz User Experience) dat zich bijzonder behulpzaam opstelt wanneer je het Hey Mercedes commando lanceert. Initieel ietwat vreemd maar na verloop van tijd (Ik heb koud, ik wil naar huis, zoek me onderweg een Chinees restaurant, welk weer is het in Monaco, speel iets van Rammstein enzovoort) zit het snel … in je vingers! MBUX is bovendien in staat om je gedrag te analyseren en is gekoppeld aan je Mercedes.me account waardoor alle opgedane kennis/acties ook in je volgende wagen (mét Ster voorop) beschikbaar zal zijn. Nog genialer/innovatiever is de (optionele) navigatie die gebruikt maakt van AR (Augmented Reality), je ziet in real-time welke afrit/afslag je moet nemen! Geef dus zeker niet al je (lease)budget uit aan die grote velgen want voor de meeste interieurgadgets moet je bijleggen. Een daarvan is een USB adapter aangezien de nieuwe Mercedes A-Klasse enkel hypermoderne USB3 poorten meekrijgt die momenteel nog niet ingeburgerd zijn. Of hoe je anno 2018 té modern kan zijn…

Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 DCT 163 pk (2018)
Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 DCT 163 pk (2018)Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 DCT 163 pk (2018)

Het motorengamma van de nieuwe A-Klasse zal de komende jaren groeien met krachtige (AMG) toppers, vierwielaangedreven 4Matic uitvoeringen en de nodige instapversies. Wie wil dieselen is nu aangewezen op de A180d die steevast met 7-traps automaat komt, benzinerijders hebben de keuze tussen een A160 (109 pk), A180 (136 pk), A200 (163 pk), A220 (190 pk) of A250 (224 pk). De basisversies hebben een manuele 6-traps versnellingsbak, optioneel is hier ook de 7G-DCT te verkrijgen.

Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 DCT 163 pk (2018)Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 DCT 163 pk (2018)

De nieuwe 1.4-liter viercilinder benzinemotor (die anderzijds slechts 1.33-liter groot is) en 1.5-liter diesel zijn afkomstig van Renault al benadrukt Mercedes steeds dat ze hiervoor een eigen afstelling/software voorzien. De eigen 2.0-liter viercilinder zit dan weer in de A220 en A250. Gezien de jarenlange ervaring van Renault op vlak van kleinere motoren is het zeker geen schande om met zo’n blok te rijden, zo getuige onze positieve ervaring met de 163 pk / 250 Nm (128 g/km CO2) sterke A200 en de optionele automaat. Die laat onder stevige belasting wel eens een steek vallen wat je snel hoort, bij een rustige rijstijl excelleert de A200 met het comfortabele en stille gebruiksgemak van diens transmissie.

Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 DCT 163 pk (2018)

Qua prestatiecijfers moet je het hier doen met een nul-naar-honderd chrono van 8 seconden en een topsnelheid van 225 km/u, interessanter is het beperkte praktijkverbruik dat rond de 6 liter benzine per 100 km schommelt. Dankzij de brandstoftank van 50 liter benzine krijg je in de Mercedes A200 een rijbereik van 600 km.

Daar waar de vorige generatie A-Klasse een ietwat stugge (lees: harde) ophanging verweten werd doet de nieuweling het een stuk beter. Op slecht asfalt is het wel duidelijk dat er toch nog wat ruimte tot verbetering is, tenzij je direct kiest voor de topversies die een meerarmige achteras meekrijgen in de plaats van de (goedkopere) torsie-as. Of het prijsverschil dat extra comfort waard is zouden we niet direct durven zeggen, wel dat je dan velgen van meer dan 17” best links laat liggen. Het stuurgevoel is nauwkeurig en doet wat moet, wie zijn voorliefde voor vlotte bochtencombinaties niet onder stoelen of banken steekt zoekt het anderzijds best wat hoger in het A-Klasse gamma (met instelbare dempers en de sportophanging). Inzake remkracht scoort de A-Klasse bijzonder goede punten, zodanig goed zelfs dat je toch even zal moet wennen aan de vlotheid.

Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 DCT 163 pk (2018)Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 DCT 163 pk (2018)
Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 DCT 163 pk (2018)

De nieuwe A-Klasse krijgt naast het hightech interieur, het MBUX systeem en moderne motoren ook een resem veiligheidssystemen mee die rechtstreeks van de E-Klasse en S-Klasse overkomen. Kwestie van de A van nog sterkere (optionele?) troeven te voorzien om het de concurrentie lastig te gaan maken. Denk aan adaptieve cruise control, parkeerassistentie, … Met een leger aan sensoren wordt semi-autonoom rijden zelfs mogelijk net zoals er gebruikt gemaakt wordt van kaart/navigatiegegevens om remmanoeuvres en dergelijke voor te bereiden. Een absolute topscore van vijf sterren in de NCAP crashtest is de spreekwoordelijke kers op de taart!

Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 DCT 163 pk (2018)

Met een vanafprijs van ongeveer 25.000 euro is de nieuwe Mercedes A-Klasse (A160) niet voor iedereen weggelegd, zeker omdat je extra moet investeren voor die knappe configuratie te verkrijgen. Anderzijds zitten de knappe digitale beeldschermen (in kleine vorm) en het MBUX systeem reeds in de basisuitrusting, iets waar ze gerust geld hadden voor kunnen vragen! De geteste A200 start bij 29.282 euro en kreeg hier voor 10.000 euro aan leuke goodies mee zonder echt ergens in uit te blinken. Om de (vele) leaserijders te verwennen voorziet Mercedes interessante Business Solutions uitvoeringen met een aantrekkelijke uitrusting.

Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 DCT 163 pk (2018)

Met een dergelijk hypermodern geheel ziet de concurrentie de nieuwe A-Klasse liever niet komen, we zijn dan ook razend benieuwd naar het antwoord uit München en Ingolstadt. De 1-Reeks zit momenteel op het einde van zijn carrière en zal begin 2019 in vernieuwde vorm (mét voorwielaandrijving) verschijnen, de Audi A3 kreeg vorig jaar nog een facelift mee en moet het daarmee zien te doen… De Volkswagen Golf kan niet tippen aan het (magische?) premiumimago maar is wel beter dan ooit, dat kan je overigens ook zeggen van de nieuwe Focus, i30, Ceed, Mégane, Astra, …

Conclusie
Met een nieuwe grille, strakkere karakterlijnen, scherpe lichtblokken en hippe LED technologie oogt de A-Klasse knapper als voordien, toch is het vooral binnenin dat de benjamin van Mercedes de show steelt. Niet met de premium afwerking, extra beenruimte achterin of de grotere/praktische koffer maar met zijn hoogtechnologisch en haarscherp digitaal dashboard. Alle gekende snufjes zijn mooi geïntegreerd en krijgen het gezelschap van het MBUX systeem dat niet enkel interessant oogt op papier maar ook in de praktijk (toch na verloop van tijd) zijn genialiteit zal bewijzen.

De 1.4-liter benzinemotor van de A200 is een aangename metgezel, zeker in combinatie met de zeventraps automaat die het beste van zichzelf geeft als je hem niet opjaagt. Inzake comfortniveau gaat de A-Klasse er ook goed op vooruit al raden we de krachtigere motorisaties aan (mét multilink ophanging achteraan) wanneer je blitse velgen verkiest! Het intense Duitse prijs/optiebeleid vraagt ook hier het nodige budget, toch siert het Mercedes dat het dé spraakmakende gadgets opneemt in de basisuitrusting van de A-Klasse.

Overzicht:
+ Knappe vormgeving
+ Praktisch(er) / ruim(er) / toegankelijk(er) interieur
+ Veelbelovend MBUX systeem
+ Vlotte/zuinige A200 benzinemotor
+ Nauwkeurig weggedrag
+ Afwerking
+ Moderne rijhulpmiddelen, veiligheidssystemen en gadgets

– Prijs/optiebeleid
– Plastieken automaathendel?
– Straffe demping
– Twijfelende automaat + luidruchtig onder belasting
– Enkel USB3 poorten

Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 DCT 163 pk (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem