Rijtest: Audi A3 Berline 1.5 TFSI 150 pk facelift (2017)De 1.5 TFSI benzinemotor zit de vernieuwde Audi A3 Berline als gegoten: aangenaam, vlot, soepel, alert én zuinig.

Met meer dan vier miljoen verkochte exemplaren sinds ’96 mag de Audi A3 gerust aanzien worden als succesmodel. Niet enkel wegens zijn compacte inborst en populariteit bij young potentinals, ook wegens het brede gamma (doorheen de jaren heen) van een A3 driedeurs tot potente RS3 en zelfs een zonnige A3 Cabrio. In 2013 kreeg de A3 familie de toevoeging van een vierdeurs berlineversie waardoor het aanbod nog groter werd, eveneens de ideale kans voor de grotere A4 om zich hoger te gaan positioneren.

Rijtest: Audi A3 Berline 1.5 TFSI S-Tronic 150 pk facelift (2017)

Midden 2016 kreeg het volledige Audi A3 gamma een beperkte facelift met strakkere lichtblokken (voor/achteraan), een nieuw stuurwiel, technologie-upgrades op vlak van infotainment, rijhulpsystemen en connectiviteit plus de introductie van een nieuwe 1.0 TFSI driecilinder en de 2.0 TFSI. Intussen is de gekende 1.4-liter TFSI geschrapt uit het gamma maar daaromtrent hoef je niet rouwig te zijn, de nieuwe 1.5-liter TFSI neemt die plaats in. Eveneens voorzien van cilinderuitschakeling waardoor je op gepaste momenten terugvalt op slechts twee in de plaats van vier cilinders. Dat doet de premium middenklasser hier zodanig smooth zonder dat je het weet, voelt of hoort, enkel een (goed verstopte) indicatie in de boordcomputer kan dat ecologisch feit verklappen.

Rijtest: Audi A3 Berline 1.5 TFSI S-Tronic 150 pk facelift (2017)Rijtest: Audi A3 Berline 1.5 TFSI S-Tronic 150 pk facelift (2017)

De 1.5 TFSI COD is te verkrijgen doorheen het A3 gamma waarbij de benzinemotor steevast 150 pk / 250 Nm levert aan de voorwielen. Standaard voorzien van een manuele zesbak, in de optielijst staat er de S-Tronic automaat. In deze A3 Berline goed voor een beperkte CO2 uitstoot van slechts 109 g/km met een theoretisch verbruik van 4,8 liter benzine per 100 km. In de praktijk konden we dat met vlotte en minder vlotte snelwegkilometers net rond de 6 liter houden, lager gaan zal geen al te grote uitdaging vormen.

Rijtest: Audi A3 Berline 1.5 TFSI S-Tronic 150 pk facelift (2017)Rijtest: Audi A3 Berline 1.5 TFSI S-Tronic 150 pk facelift (2017)

Die zuinige inborst gecombineerd met een brandstoftank van 50 liter zorgde voor een royaal rijbereik van ongeveer 750 km. Met een 0-100 chrono van 8,2 seconden en een topsnelheid van 224 km/u heb je niet echt iets te klagen, voor die spraakmakende prestatiecijfers ben je wel nog steeds aangewezen op de RS3 Berline! Bij die snelle Duitser ligt de focus overduidelijk op sportiviteit, de reguliere versies houden het eerder op een comfortabel weggedrag dat je wat kan finetunen met de Audi Drive Select.

Rijtest: Audi A3 Berline 1.5 TFSI S-Tronic 150 pk facelift (2017)Rijtest: Audi A3 Berline 1.5 TFSI S-Tronic 150 pk facelift (2017)

Rijtest: Audi A3 Berline 1.5 TFSI S-Tronic 150 pk facelift (2017)
Rijtest: Audi A3 Berline 1.5 TFSI S-Tronic 150 pk facelift (2017)Rijtest: Audi A3 Berline 1.5 TFSI S-Tronic 150 pk facelift (2017)

Op vlak van look & feel heeft de keuze voor de 1.5 TFSI benzinemotor geen enkel invloed, ook hier is er een A3, A3 Design en A3 Sport uitvoering voorhanden met elk hun accenten. Ons A3 Sport testmodel was voorzien van knappe 18″ lichtmetalen velgen winterbanden met bijhorende schoeisel, een gesmaakte Comos Blue koetswerkkleur en contrastende chroom accenten. Zeer spannend zal het nooit worden – tenzij je écht (te) ver gaat inzake personalisatie – al slaagt de vernieuwde A3 Berline zich toch groter voor te doen dan hij in werkelijkheid is. Zo is de A3 Berline 15 cm langer dan de A3 Sportback.

Rijtest: Audi A3 Berline 1.5 TFSI S-Tronic 150 pk facelift (2017)Rijtest: Audi A3 Berline 1.5 TFSI S-Tronic 150 pk facelift (2017)
Rijtest: Audi A3 Berline 1.5 TFSI S-Tronic 150 pk facelift (2017)

Dat significante verschil bemerk je een pak minder wanneer je binnenin de A3 Berline plaatsneemt. Vooraan heb je geen enkele reden tot klagen, op de achterbank kunnen de groteren misschien wel wat jeremiëren over de beperkte beenruimte. Waarover ze vermoedelijk niet kunnen klagen is de afwerkingsgraad en materiaalkeuze, die voldoet – zoals het een Audi beaamt – aan de veelgebruikte premium marketingterm. In de lage doch diepe koffer past er 425 liter bagage.

Rijtest: Audi A3 Berline 1.5 TFSI S-Tronic 150 pk facelift (2017)
Rijtest: Audi A3 Berline 1.5 TFSI S-Tronic 150 pk facelift (2017)Rijtest: Audi A3 Berline 1.5 TFSI S-Tronic 150 pk facelift (2017)

De meest toegankelijke Audi A3 Berline is er vanaf 25.670 euro (1.0 TFSI 6V), de 1.5 TFSI start op zijn beurt bij 28.310 euro. In combinatie met de S-Tronic automaat, Milano lederen interieur, Pack Business Plus, Pack Technology, 18″ velgen, Audi Sound System, verchroomde vensteromlijsting, LED koplampen en een adaptieve snelheidsregelaar (met een ietwat onhandige bediening) was deze testwagen ongeveer 45.000 euro waard. Zonder dat er sprake was van een achteruitrijcamera of elektrisch verstelbare zetels! Het prijzige optiebeleid van Audi hou je dus best in het achterhoofd, iets wat je ook moet doen bij de Mercedes CLA concurrent.

Conclusie
Met een strakgetrokken uiterlijk en extra personalisatiemogelijkheden blijft de Audi A3 Berline ook de volgende maanden ongetwijfeld een aangename verschijning op de Belgische wegen. De A3 Berline doet zich aan de buitenzijde groter voor dat hij in werkelijkheid is en dat merk je vrij snel wanneer je achterin plaats neemt. Met het nodige budget tover je allerhande gadgets en rijhulpmiddelen tevoorschijn in de A3 Berline, de hoogstaande afwerkingsgraad en kwalitatieve materiaalkeuze zijn eigen aan de premium badge uit Ingolstadt. Net zoals het stevige prijs/optiebeleid!

Met het blijvende negativisme rond dieselmotoren lanceert Audi op het gepaste moment de begeerlijke 1.5 TFSI die perfect past in de A3 Berline! Zeker met de S-Tronic automaat geniet je hier van gezonde, zuinige en stille prestaties tezamen met een comfortabel rijgedrag. Vergeet die 1.6 TDI, de 1.5 TFSI is dé motorkeuze die je moet hebben in het vooronder van je Audi A3 Berline!

Overzicht:
+ Strakke koetswerkbouw, oogt groter/premiumer
+ Afwerkingsgraad / materiaalkeuze
+ Aangename combinatie 1.5 TFSI + DSG (zuinig, fluisterstil, soepel, …)
+ Comfortabel weggedrag
+ Gadgets (MMI infotainmentsysteem, Audi Virtual Cockpit, …)

– Prijs/optiebeleid
– Onhandige bediening cruise control

Rijtest: Audi A3 Berline 1.5 TFSI S-Tronic 150 pk facelift (2017)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem