Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake facelift [CLA200d]

Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake facelift [CLA200d]Na de facelift voor de A-Klasse was het logischerwijs aan de Mercedes CLA (Shooting Brake) voor een opfrisbeurt, nog steeds een stijlvol alternatief voor de klassieke hatchback.

Het Mercedes’ aanbod liet de (vermogende) jeugd in het verleden steeds links liggen wegens een ietwat saaie en grijze uitstraling. Om de nummer #1 te worden in de Duitse premiumverkoop moest daar iets aan gedaan worden en zo werd de A-Klasse volledig vernieuwd en geherpositioneerd voor de young potentials. De toevoeging van een avontuurlijke GLA en blitse CLA met coupé looks dragen minstens een even groot aandeel in het enorme succes.

Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake facelift [CLA200d]

De CLA vierdeurscoupé zag het levenslicht begin 2013. Naast een resem reguliere motoren kwam er zelfs een bijzonder aangename CLA45 AMG. In analogie met de grote CLS-Klasse voorzag Mercedes eind 2014 ook een meer praktische CLA Shooting Brake. Behalve de vreemde naam/schrijfwijze (Schietende Rem) is het ook nog eens volledig tegen de logica om van een hatchback naar een (vierdeurs)coupé te gaan en die dan terug om te vormen naar een praktische breakvariant. Maar de consument lijkt daar geen probleem mee te hebben gezien de veelvoudige aanwezigheid in het Belgische straatbeeld, grotendeels te danken aan zijn kwaliteiten in de fleet!

Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake facelift [CLA200d]Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake facelift [CLA200d]

Das Haus voorzag midden 2015 een beperkte facelift voor de A-Klasse, een jaar later was het aan de beurt aan de twee CLA’s. Visueel moet je zéér goed kijken, maar de lichtblokken/signatuur zijn ietwat anders, de voorbumper is nieuw en de blitse grille met diamanten heeft nu een zwarte achterkant. In de personalisatiecatalogus – die groter is dan je zou denken – verwelkomen we 18″ lichtmetaal en een extra Cavansite Blue Metallic blauwtint. Maar geen vrees, zelfs zonder ingrijpende visuele verschillen met zijn voorganger scoor je nog steeds (opmerkelijk) veel positieve aandacht met de Mercedes CLA Shooting Brake. Voor een anoniem bestaan opteer je dus misschien beter voor die B-Klasse..

Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake facelift [CLA200d]

Het interieurteam deed mogelijks nog minder moeite dan het exterieurteam. Je moet beide uitvoerigen al naast elkaar zetten om de nieuwe materialen en betere afwerking te kunnen aanschouwen. Zoals steeds bepaal je zelf hoe ver je wilt gaan inzake personalisatie met chroom, leder, hout (!), alcantara, … maar dan loopt het prijskaartje wel vlot op. Met een meetlat in de aanslag kan je nagaan dat het 8″ infotainmentsysteem nu 1″ groter is dan voordien, het werkt bovendien ook sneller en biedt een hogere beeldkwaliteit. De basisversie van het navigatie ziet er visueel wel nog steeds zwak uit, gelukkig werkt het perfect. Nieuwkomers hier zijn enkele krachtige audiosystemen, twaalf mogelijkheden qua interieurverlichting, keyless go / start en moderne connectiviteit zoals Apple CarPlay en Android Auto.

Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake facelift [CLA200d]

Qua praktische inborst slikt de Mercedes CLA Shooting Brake nog steeds 495 liter bagage in reguliere vorm (reguliere CLA doet het met 470 liter), met de achterbank plat worden er dat iets meer dan 1.350 die gemakkelijk ingeladen kunnen worden. Maar écht een volumewonder is de CLA Shooting Brake niet, daarvoor kon de esthetische lijn niet wijken! Grotere objecten (tot 2m) pakt de Duitsers dan weer binnen zonder problemen.

Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake facelift [CLA200d]Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake facelift [CLA200d]

Onder de gestileerde motorkap van de Mercedes CLA Shooting Brake blijft er keuze tussen een 1.5-liter diesel (CLA180d – 109 pk), 1.6-liter benzine (CLA180 – 122 pk of CLA200 – 156 pk), 2.0-liter benzine (CLA 220 – 184 pk, CLA250 – 211 pk of CLA250 Sport – 218 pk) en een 2.1-liter diesel (CLA200d – 136 pk of CLA220d – 177 pk). Daarnaast is de CLA45 AMG 4MATIC Shooting Brake nu ook goed voor 381 pk en 475 Nm.

Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake facelift [CLA200d]Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake facelift [CLA200d]

De nieuwe instapper van de A-Klasse (A160) is hier nergens te bespeuren, wel is er een nieuwe CLA180d Shooting Brake BlueEFFICIENCY Edition met 109 pk / 260 Nm en slechts 94 g/km CO2! De CLA220 Shooting Brake (184 pk) kan je vanaf heden ook bestellen met 4MATIC (zoals de andere topversies), dan krijg je per direct de zeventraps automaat erbij.

Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake facelift [CLA200d]

Onze bijzonder grijze CLA200d Shooting Brake was voorzien van de 2.1-liter turbodiesel, voorwielaandrijving en de manuele zesbak. Goed voor 136 pk’s, 300 Nm en CO2 uitstoot van 108 g/km, dat is 4 g/km meer dan de CLA200d Coupé. De klassieke stoplichtsprint doet deze Mercedes in net geen 10 seconden, bij 215 km/u behaal je de topsnelheid. Officieel zou 4,3 liter diesel moeten volstaan om 100 km af te leggen, wij verbruikten slechts iets meer dan 5 liter! Met een brandstoftank van 50 liter krijg je dus een royaal rijbereik want altijd mooi meegenomen is.

Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake facelift [CLA200d]Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake facelift [CLA200d]

Uitnodigen tot sportiviteit doet deze CLA200d Shooting Brake misschien minder dan zijn benzinebroers, je voelt wel steeds opnieuw – dankzij de unieke looks? – dat je met iets speciaals op stap bent. Nieuw voor de CLA is het Dynamic Select systeem waarmee je het innerlijk van de Duitser wat kan aanpassen op diverse vlakken (transmissie, stuurgevoel en motor) wanneer je dat nodig acht, wij verkozen de Comfort stand. De vele commando’s van de actieve schakelindicator vragen een aandachtige geest en sterke rechterarm, gelukkig schakelt de zesbak bijzonder aangenaam en vlot. Onder belasting weerklinkt de dieselsoundtrack van de viercilinder nog steeds iets te veel, eenmaal op kruissnelheid is er voldoende isolatie aanwezig om van het kwalitatieve audiosysteem te genieten.

Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake facelift [CLA200d]Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake facelift [CLA200d]

De vernieuwde Mercedes CLA Shooting Brake krijgt een Belgische vanafprijs mee van €29.403, dat is net iets meer dan €600 extra dan de reguliere CLA Sportsedan! De geteste CLA200d Shooting Brake kost minstens €33.517. Wil je hem graag zoals onze testwagen, dan ben je genoodzaakt om 42.628 euro en 30 eurocent bij de dealer achter te laten! Een niet onaardige configuratie maar nog steeds zonder automaat, vierwielaandrijving en elektrisch verstelbare zetels, het is duidelijk dat de verjonging van Mercedes geen invloed heeft op het prijzige optiebeleid.

Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake facelift [CLA200d]

De grootste concurrent van de Mercedes CLA Shooting Brake is ongetwijfeld de gewone CLA-Klasse en A-Klasse. Daarnaast is er ook nog een Audi A3 en A3 Berline of een BMW 1-Reeks die in dit premium segment vist. Maar een volwaardige tegenspeler is er op dit moment nog niet.

Conclusie
Met enkele kleine aanpassingen kan de Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake er terug voor enkele jaren tegenaan. Die minimale wijzigingen getuigen van een geslaagde designvisie en ijzersterk imago, onze praktijktest bewees keer op keer dat de CLA nog steeds heel wat emotie bij de mensen weet los te krijgen. Veel meer dan de prijzige opties en de luidruchtige diesel (onder belasting) kan je hem niet verwijten, de puike afwerking, unieke looks, zuinige ingesteldheid, verregaande personalisatie en praktische inborst verklaren het succes van de CLA Shooting Brake!

Overzicht:
+ Succesvolle verjonging van het gamma
+ Knappe looks
+ Hoogwaardige / verzorgde interieurafwerking
+ Dynamisch weggedrag / adaptieve demping (“Dynamic Select”)
+ Zuinig / groot rijbereik
+ Verregaande personalisatie

+/- Eerder stijlvolle break dan praktische break

– Weinig verschil met voorganger (?)
– Schakelintensiteit
– Dieselsoundtrack onder belasting
– Prijs/optiebeleid

Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake facelift [CLA200d]

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...