Rijtest: Audi A3 Cabrio

Audi A3 Cabrio - Rijtest - GroenLicht
Vrijheid op vier wielen vind je pas echt met het dak naar beneden.

Op zaterdag 21 juni startte eindelijk de zomer. Niet dat de winter van 2013 op 2014 zo streng was, maar met het lengen van de dagen en het toenemen van de temperatuur lijkt alles gewoon beter. Een frisse pint of cocktail op het terras, een duikje in het zwembad of een daguitstap naar zee, toerist in eigen land of the traditionele zomerverlof in het buitenland. Sommigen nemen graag het vliegtuig, voor anderen is de reis van A naar B zelf essentieel voor een geslaagde vakantie. Al hoeft er zelfs geen B te zijn, de trouwe vierwieler en een zorgvuldig uitgestippelde route zijn voor menig autoliefhebber voldoende. En of het nu de Route Napoleon, de 48 haarspeldbochten van de Stelvio of het afdweilen van de Côte d’Azur betreft, echte vrijheid op vier wielen beleef je nog steeds het best met het dak naar beneden. Idealiter beschik je over een Ferrari 458 Spider, maar de cabrio mag ook iets goedkoper en kleiner zijn. De nieuwe Audi A3 Cabriolet bijvoorbeeld, waarmee wij een weekje op stap gingen.

Audi A3 Cabrio TFSI S-Tronic - Rijtest 19

Audi A3 Cabrio TFSI S-Tronic - Rijtest 17Audi A3 Cabrio TFSI S-Tronic - Rijtest 20

Naast de A3, de A3 Sportback en de A3 Berline lanceerde Audi immers opnieuw een dakloze variant van haar populaire C-segmenter. Het vrouwelijke kantje werd afgeschaafd en de nieuwkomer ziet er sportiever uit dan ooit. Hij werd 180 mm langer en 20 mm breder, terwijl de hoogte net 15 mm dichter bij het aardoppervlak werd gebracht. De neus met kenmerkende Singleframe grille oogt stoerder, de slankere koplampen met LED dagrijlichten komen scherper voor de dag en de wielkasten werden uitgeklopt om tot maar liefst 19-inch lichtmetalen velgen te huisvesten. Ter info, het knappe zomerschoeisel van onze testwagen was nog een duim kleiner. Achteraan de A3 Cabrio vinden we LED achterlichten, maar het is vooral de bijzonder geslaagde lijn bovenaan de kofferklep die de wagen een uniek karakter meegeeft. Verder weegt de A3 Cabrio ondanks de groeispurt en de verstevigingen zo’n 50 kilogram minder dan zijn voorganger, de basisversie legt 1.365 kilogram in de schaal. Standaard komt de soft top in het zwart, maar de optionele akoestische soft top is ook beschikbaar in het grijs of bruin. Een aluminium strip helemaal rondom zorgt tot slot voor een naadloze afwerking wanneer het dak in de koffer verdwijnt.

Audi A3 Cabrio TFSI S-Tronic - Rijtest 04

Audi A3 Cabrio TFSI S-Tronic - Rijtest 01Audi A3 Cabrio TFSI S-Tronic - Rijtest 10

Anno 2014 gebeurt dat vanzelfsprekend met een druk op de knop en 18 seconden later wapperen je haren in de wind. Boven de 80 km/u wordt je kapsel net iets teveel door elkaar geschud, maar het optionele windscherm en de eveneens beschikbare verwarming van de hoofdzone bieden raad voor zij die ook bij hogere snelheden topless willen genieten. Houd er wel rekening mee dat je de twee achterste plaatsen zo opoffert, al stellen die in den beginne qua beenruimte ook al niet zoveel voor. Interessant is verder dat je je parkeerplaats al kan verlaten terwijl je de knop tussen de beide voorzetels ingedrukt houdt, want openen of sluiten van de soft top gaat tot een snelheid van 50 km/u. Tijd gewonnen en eveneens handig wanneer je een wolkbreuk ziet hangen zonder standplaats bij de hand. Met de kap dicht rijden is tot slot comfortabel en stil, want zelfs zonder akoestische top worden storende rol- en windgeluiden opmerkelijk goed uit het interieur geweerd. Dat interieur zelf werd natuurlijk –op de nieuwe leeslampjes met aanraakbediening na- een op een gekopieerd uit de reguliere Audi A3, wat maakt dat we eigenlijk niets negatiefs kunnen opmerken. De afwerking is voortreffelijk, het geheel oogt strak en alle bedieningselementen zitten zeer ergonomisch. De bagageruimte nam met 60 liter toe tot 287 liter, wat nog steeds voldoende is voor een comfortabel reisje met twee.

Audi A3 Cabrio TFSI S-Tronic - Rijtest 25Audi A3 Cabrio TFSI S-Tronic - Rijtest 26

Audi A3 Cabrio TFSI S-Tronic - Rijtest 23

Audi A3 Cabrio TFSI S-Tronic - Rijtest 27Audi A3 Cabrio TFSI S-Tronic - Rijtest 24

Onder de motorkap van onze testwagen lag zoals de traditie dicteert een benzinemotor, hoewel de A3 Cabrio ook beschikbaar is met 1.6 of 2.0 TDI. De 1.4 TFSI uit de catalogus levert 140 pk, terwijl ons de 1.8 TFSI met 180 paarden werd voorgeschoteld. Een motorblok dat we al kenden uit de Seat Leon SC en ook hier gekoppeld werd aan een zeventraps DSG-automaat. We waren even opgetogen over het schakelcomfort, maar het schoentje wringt helaas op dezelfde plaats: wanneer je na het remmen terug wilt aanzetten, lijkt de motor niet meteen te reageren op de voetimpuls en is het moeilijk om rustig aan te zetten. Maar verder gaat alles boterzacht en bliksemsnel, de sprint van 0-100 km/u is bovendien al voorbij na 8,2 seconden. Maar in welke modus je de Drive Select ook schakelt, comfort blijft de boventoon zetten. En dat is geen verwijt, want het past hier perfect binnen het plaatje. Audi laat tot slot zelfs nog de keuze: wil je toch eerder sportiviteit, kruis dan een manuele zesbak en de verlaagde sportophanging (-15 mm) of zelfs S line sportophanging (-25 mm) aan. Of ga gewoon voor de 300 pk sterke S3 Cabriolet…

Audi A3 Cabrio TFSI S-Tronic - Rijtest 21

Audi A3 Cabrio TFSI S-Tronic - Rijtest 14Audi A3 Cabrio TFSI S-Tronic - Rijtest 16

Het verbruik van de A3 Cabrio met de door ons geteste motorisatie bleef met een gemiddelde van 7,2 liter per 100 kilometer zeker binnen de perken, maar het is vooral de aankoopprijs die je mentaal even moet overwinnen. Vergelijk je de praktische A3 Hatchback met de A3 Cabrio in Ambiente-uitvoering en beiden met 1.8 TFSI en S-Tronic transmissie, dan betaal je 7.600 euro extra. Ons testmodel had aldus een basisprijs van 37.550 euro en tikte met enkele opties 46.735 euro aan, terwijl de goedkoopste dakloze A3 voor 30.650 euro de deur uitrijdt. Nu goed, wanneer BMW haar cabrio-versie van de 2-Reeks zal lanceren en Mercedes alsnog een CLA Cabrio beslist te maken, zullen de prijzen allemaal wel in dezelfde lijn liggen. Tot dan heeft de A3 Cabrio het rijk in deze klasse wat voor zichzelf, interne concurrentie van de nieuwe Volkswagen Golf Cabrio is er ook nog niet.

Audi A3 Cabrio TFSI S-Tronic - Rijtest 11

Audi A3 Cabrio TFSI S-Tronic - Rijtest 03Audi A3 Cabrio TFSI S-Tronic - Rijtest 08

Conclusie

De nieuwe Audi A3 Cabrio is werkelijk een esthetisch succesverhaal. Het vrouwelijke kantje vervaagde verder en met zijn strakke lijnen blaakt hij van dynamisch potentieel. Toch is de A3 Cabrio, zeker met basisophanging en zeventraps DSG-automaat, eerder op comfort ingesteld. De 1.8 TFSI heeft meer dan voldoende poer, maar alles voelt gewoonweg correcter aan wanneer je een tikkeltje trager rijdt en een tikkeltje extra tijd creëert om te genieten van de zon. De basisprijs is vrij stevig, maar de kwaliteit van de afwerking is dan ook ongeëvenaard. En als je al zover bent, vink dan snel het optionele windscherm aan. Het kost geen stukken van mensen, maar brengt het topless genieten naar een nog hoger niveau.

Audi A3 Cabrio TFSI S-Tronic - Rijtest 13

Overzicht

+ Design
+ Comfort
+/- Stevige prijzen
– Beenruimte achterin
– Reactie gaspedaal bij terug aanzetten

Audi A3 Cabrio TFSI S-Tronic - Rijtest 12

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...