Audi A3 Berline TDI - Header
Elegant, comfortabel én opmerkelijk zuinig: de Audi A3 Berline 1.6 TDI.

Niet zolang geleden gingen we reeds op stap met een knalrode Audi A3 Berline, in achtervolging van de Mercedes CLA en met een degelijke voorsprong op het kamp uit München. Toen beproefden we de enige dieselmotor waarmee de A3 Berline werd gelanceerd: de 2.0-liter TDI met 150 pk. Deze was sportief en tegelijk vrij zuinig, maar anno 2014 draait het in deze klasse natuurlijk voornamelijk om het Voordeel Alle Aard. Zowel qua CO2-uitstoot als aankoopprijs doet de 1.6 TDI het een stuk beter, wij konden het dan ook niet laten om met de versie op stap te gaan die het meest over de toonbank zal passeren.

Rijtest Audi A3 Berline 1.6 TDI S-Tronic 27

Rijtest Audi A3 Berline 1.6 TDI S-Tronic 06Rijtest Audi A3 Berline 1.6 TDI S-Tronic 11

De 1.6-liter TDI is ondertussen een welbekende uit het Audi motorenarsenaal en heeft zich reeds meermaals bewezen. In de A3 Berline levert de krachtbron een respectabel vermogen van 105 pk en een koppel van 250 Nm. Voldoende voor een comfortabele rijervaring, maar het verschil met de 150 pk en 320 Nm van de 2.0 TDI is natuurlijk wel voelbaar. Je mist het immer aanwezige overschot van de tweeliter en de kleinere motor houdt ook minder van een zweepslag uit de rechtervoet. Positief is natuurlijk dat deze versie een stukje zuiniger voor de dag komt: zowel op papier (3,8l/100 km) als in onze test (5,1l/100 km) is de 1.6 TDI zo’n 3 tienden van een liter spaarzamer. Eens haalden we deze keer zelfs een gemiddelde van 4,5.

Rijtest Audi A3 Berline 1.6 TDI S-Tronic 10

Rijtest Audi A3 Berline 1.6 TDI S-Tronic 09Rijtest Audi A3 Berline 1.6 TDI S-Tronic 16

Bovendien waren we nu op stap met de S-tronic, een waar juweeltje in de klasse der automaten die het comfort alleen maar de lucht injoeg. Het grootste deel van de tijd lieten we de normale Drive-stand zegevieren, maar toch konden we het niet laten om ook eens de peddels aan het stuur te dirigeren. Verrassend was de blitse reactie, want in tegenstelling tot de meeste automaten gebeurde hier niet enkel het neerschakelen maar ook het opschakelen binnen een fractie van een seconde. Al verkiest de 1.6 TDI uiteindelijk een rustig rijgedrag, onder volgas wordt er in de automatische stand immers al eens geaarzeld en wordt ook auditief duidelijk dat het blokje een beetje gemarteld wordt.

Rijtest Audi A3 Berline 1.6 TDI S-Tronic 26Rijtest Audi A3 Berline 1.6 TDI S-Tronic 24

Rijtest Audi A3 Berline 1.6 TDI S-Tronic 19

Rijtest Audi A3 Berline 1.6 TDI S-Tronic 23Rijtest Audi A3 Berline 1.6 TDI S-Tronic 25 

Qua rijgedrag kunnen we weinig toevoegen aan onze vorige rijtest: ook deze A3 is comfortabel afgeveerd, maar protesteert ook niet wanneer je iets scherper het stuurwiel omdraait. Gezien de motorisatie slaat de balans tussen dynamiek en comfort hier weliswaar eerder door naar de rechterzijde van het spectrum. En Audi weet haar perswagens zeer homogeen samen te stellen, want terwijl de vorige een passievol rood koetswerkkleur meekreeg werd hier geopteerd voor een stijlvol Belugabruin, dat gecombineerd met wat chroom en het fraaie stel velgen een zeer elegante indruk maakt. Binnenin gaat het dezelfde richting uit met een beige Milano lederen zetelbekleding en dito gekleurde koetswerkpanelen. De afwerking is ook van een dergelijk hoogstaand niveau dat je al snel vergeet met ‘slechts’ een A3 onderweg te zijn. Weinig tot geen concurrenten slagen erin onderaan het gamma zoveel luxe te brengen. Weliswaar tegen betaling, maar toch!

Rijtest Audi A3 Berline 1.6 TDI S-Tronic 04

Rijtest Audi A3 Berline 1.6 TDI S-Tronic 03Rijtest Audi A3 Berline 1.6 TDI S-Tronic 05

De beginprijs begint alvast 2.050 euro lager dan de 2.0-liter met 136 of 150 pk. Vanaf 25.250 euro heb je immers een A3 Berline Attraction met 1.6 TDI, 105 pk en een manuele zesbak. Het Voordeel Alle Aard voor deze basisversie bedraagt een 110 euro per maand, voor dezelfde A3 met de 2.0-liter in het vooronder is dat minstens 134,5 euro per maand. Onze testwagen was als Ambiente weliswaar minder basis uitgevoerd (€26.950) en beschikte ook over de uitstekende S-tronic automaat (+2.100 euro). Een manuele airco, lichtmetalen 16-inch velgen, cruise control en parkeersensoren achteraan zijn bij deze versie verder standaard, maar enkele opties later bedroeg het prijskaartje al snel een dikke 40.000 euro. Vanzelfsprekend met alles erop en eraan, maar het blijft veel geld voor een compacte middenklasser als de A3 Berline.

Rijtest Audi A3 Berline 1.6 TDI S-Tronic 14

Conclusie

Terwijl de A3 Berline 2.0 TDI eerder de dynamische toer opgaat, houdt dezelfde wagen met 1.6 TDI en 105 pk het bij voorkeur comfortabel. Het gaat nog steeds voldoende vlot, maar zo nu en dan mis je wel eens het overschot dat de grotere zelfontbrander te bieden heeft. De strijdwapens van de 1.6 TDI zijn de lagere aankoopsom, een ietwat lager verbruik en een lager Voordeel Alle Aard. Echt goedkoop wordt het dan weer nooit met vier ringen op de motorkap, maar dat is de concurrentie onder de vorm van de Mercedes CLA en de toekomstige 2-Reeks Gran Coupé evenmin.

Rijtest Audi A3 Berline 1.6 TDI S-Tronic 13

Overzicht

+ Weinig inspiratievol, doch zeer elegant voorkomen
+ Ongeëvenaarde afwerking
+ Verbruik
– Motorisch nét genoeg
– Prijs & dure opties

Rijtest Audi A3 Berline 1.6 TDI S-Tronic 15

Tekst & Foto’s: Tim De Baets