Rijtest: Mercedes S-Klasse S400d Lang Berline W222 facelift (2017)Visueel mag de vernieuwde S-Klasse dan misschien weinig indruk maken, qua innovatie, luxe en comfort legt Mercedes de lat opnieuw hoger. Zeker met de gloednieuwe zes-in-lijn dieselmotor!

Desondanks het soortgelijke vlaggenschip uit München of Ingolstadt in theorie niet moet onderdoen voor de luxelimousine van Mercedes-Benz wordt de S-Klasse nog steeds aanzien als dé referentie in dit segment. Die koppositie wil Das Haus graag vasthouden met een facelift voor de voltallige familie die anno 2018 een Cabriolet, Coupé, Maybach, Guard en Pullman versie omvat.

Rijtest: Mercedes S-Klasse S400d Lang Berline W222 facelift (2017)

Je moet goed kijken om een vernieuwde Mercedes S-Klasse te herkennen met enkel de nieuwe bumpers en gewijzigde lichtblokken (voor- en achteraan) als weggever. De personalisatiecatalogus werd (nog) groter met ondermeer zeven nieuwe (17″ tot 20″) velgen. Desondanks een lengte van 5,25 meter – in verlengde uitvoering – is parkeren gelukkig kinderspel met de Active Parking Assist.

Rijtest: Mercedes S-Klasse S400d Lang Berline W222 facelift (2017)Rijtest: Mercedes S-Klasse S400d Lang Berline W222 facelift (2017)

Zelfs stilstaand is het een unieke belevenis om plaats te nemen in de Mercedes S-Klasse. Vooraan heb je iets meer gadgets om mee te spelen al situeren de beste plaatsen zich traditiegetrouw achteraan met twee First Class zitplaatsen fauteuils (mét massagefunctie en infotainmentdisplays), privacy glas en een extreem zacht hoofdkussen. Extra sfeer creëer je met de 64-kleurige LED’s (of 10 kleurenthema’s), panoramisch Magic Vision Control glazen dak, gekoelde/verwarmde bekerhouders, de Air Balance parfumverstuiver of het 1.520 Watt sterke Burmeister audiosysteem mét briljante klank dankzij 26 (!) luidsprekers.

Rijtest: Mercedes S-Klasse S400d Lang Berline W222 facelift (2017)

Qua materiaalkeuze en afwerking probeerde Mercedes nog verder te gaan dan voordien, het verschil met zijn voorganger zit hem vooral in de swipe functietoetsen op het stuurwel (uit de E-Klasse) en de visuele indruk dat het hoogtechnologische dashboard uit één geheel bestaat. Daarop tover je haarscherp alle informatie over de wagen, connectiviteit, navigatie of multimedia tevoorschijn, met de vele hulpmiddelen/menu’s/instellingen ben je wel even zoek/zoet. De 510 liter grote kofferruimte verbleekt misschien ietwat met de forse afmetingen van de S-Klasse maar die legt zijn accenten zichtbaar ergers anders.

Rijtest: Mercedes S-Klasse S400d Lang Berline W222 facelift (2017)Rijtest: Mercedes S-Klasse S400d Lang Berline W222 facelift (2017)

In tegenstelling tot de grille ondergaat het motorengamma wel enkele grondige wijzigingen. Aan benzinezijde heb je de keuze uit een S450 (376 pk + 22 pk) zescilinder, S560 (469 pk) en het AMG aanbod, dieselrijders mogen in primeur kennis te maken met de langverwachte zes-in-lijn dieselmotor. Zowel te verkrijgen als S350d (286 pk) of S400d (340 pk) met al dan niet vierwielaandrijving, elke S-Klasse is voorzien van de slimme 9G-TRONIC PLUS automaat.

Rijtest: Mercedes S-Klasse S400d Lang Berline W222 facelift (2017)

De zes-in-lijn van de Mercedes S400d 4MATIC levert een heerlijke soepele ontplooiing van 340 pk en 700 Nm, steevast in alle rust dankzij een optimale loopcurve en prima isolatie. Wie wil kan de 0-100 km/u sprint voltooien in 5,4 seconden en daarna blijft de (digitale) naald moeiteloos doorgaan tot de gelimiteerde 250 km/u. Deze witte brok luxe van 2.000 kg is zuiniger dan je zou vermoeden, zo verstookten we slechts 7,3 liter diesel per 100 km tijdens onze test. Met 147 g/km is de CO2 uitstoot ook redelijk al doet de S560e EQ Plug-in Hybrid met zijn 49 g/km natuurlijk nog een pak beter.

Rijtest: Mercedes S-Klasse S400d Lang Berline W222 facelift (2017)Rijtest: Mercedes S-Klasse S400d Lang Berline W222 facelift (2017)

Naast nieuwe motoren kreeg de S-Klasse heel wat technologie die het rijden (en alles daarrond) moet vergemakkelijken. Met de Remote Park assistent kan je bijvoorbeeld de S-Klasse in en uit smalle parkeervakken of garages manoeuvreren. De spraakbesturing Linguatronic functioneert feilloos en is slimmer dan je denkt. Dat kan je ook zeggen over de straffe MultiBeam LED en Ultra Range High Beam verlichting. De adaptieve cruise control herkent zelf verkeersborden waarna de snelheid aangepast wordt, hetzelfde voor nakende kruispunten en dergelijke. Wie wil kan zelfs (in bepaalde omstandigheden en voor maximaal 10 seconden) autonoom rijden dankzij het verbeterde Distronic Plus systeem met Active Steer Assist, al kan de afstelling van de Active Lane Keeping Assist en de diverse sensoren/camera’s toch nog wat aandacht gebruiken.

Rijtest: Mercedes S-Klasse S400d Lang Berline W222 facelift (2017)

Maar waar de S-Klasse écht in uitblinkt is comfort. Het is zowaar een genot om van A naar B te rijden dankzij het zijdezachte onderstel. Drempels lijken niet te bestaan terwijl de vele oneffenheden in het Belgische wegdek verdwijnen als sneeuw voor de zon. Zodanig rustgevend dat je nooit sportieve uitspattingen ambieert, wie toch die weg wil opzoeken kan alles wat aanscherpen met de Dynamic Select keuzemenu’s. Of dat ook zo de-stresserend werkt hebben we niet geverifieerd.

Rijtest: Mercedes S-Klasse S400d Lang Berline W222 facelift (2017)Rijtest: Mercedes S-Klasse S400d Lang Berline W222 facelift (2017)
Rijtest: Mercedes S-Klasse S400d Lang Berline W222 facelift (2017)

De nieuwe Mercedes S-Klasse heeft een Belgische vanafprijs van 88.209 euro (S350d) maar zoals steeds reserveer je best nog wat budget voor de broodnodige opties, personalisatie en leuke extra’s. Wie wil genieten van de Lang versie (+13 cm) moet nog eens 7.000 euro op tafel leggen. Zo startte ons spierwit – Designo Diamond Bright White volgens Mercedes – testexemplaar bij 99.825 euro maar tikte uiteindelijk af op 173.109 euro! Naar het schijnt speelt het budget in dit segment geen doorslaggevende rol maar voor Jan Modaal is een dergelijk prijs/optiebeleid toch wel even slikken…

Rijtest: Mercedes S-Klasse S400d Lang Berline W222 facelift (2017)

Regeringsleiders, oligarchen en CEO’s die géén interesse tonen in een Mercedes S-Klasse kunnen terecht bij de Audi A8, BMW 7-Reeks en Porsche Panamera. Wie iets zeldzamer/exclusiever moet misschien eens de Maserati Quattroporte, Jaguar XJ of Lexus LS overwegen.

Conclusie
“De charismatische buitenkant maakt indruk met een intensieve uitstraling van status en prestige”, zo verwoord Mercedes zelf de vernieuwde vormgeving van de S-Klasse. Veel van hetzelfde volgens ons maar dat mag de pret niet drukken want binnenin krijg je zowaar nog meer luxe en comfort dan voordien. Zoals het een Duits vlaggenschip beaamt in een onberispelijke afwerking. Alle (complexe) gadgets, veiligheidssystemen en rijhulpmiddelen van de nieuwe E-Klasse maken hun intrede met als blikvangers het grote digitale dashboard en aanraakgevoelige functietoetsen op het stuurwiel. Voldoende vertrouwen in je chauffeur is wel nog steeds noodzakelijk want de actieve stuurassistent leek het drukke verkeer op de E40 nog niet helemaal te snappen.

Dé grote nieuwigheid van de S-Klasse facelift ligt onder de strakke motorkap, namelijk een gloednieuwe 3.0 zes-in-lijn turbodiesel die véél indruk maakt met zijn souplesse, zuinigheid, krachtontplooiing en stille werking. De Mercedes S-Klasse is ook de volgende jaren hét beste wat ze in Stuttgart bouwen, jammer genoeg kan slechts een beperkt publiek hiervan genieten gezien de stevig prijs én peperdure opties. Vlaggetjes voorop zijn hoe dan ook voorbehouden voor het koningshuis maar met deze Mercedes S400d Berline geniet je sowieso van een royaal charisma!

Overzicht:
+ Looks
+ Comfort met hoofdletter C
+ Hoogstaande afwerking
+ Rustgevende ervaring
+ Heerlijke S400d dieselmotor (stil, performant, zuinig)
+ Hightech gadgets/rijhulpsystemen/connectiviteit

+/- Té hightech/complex?

– Weinig (tot geen) visuele verschillen met voorganger
– Afstelling rijhulpmiddelen kan nog wat beter
– Prijs/optiebeleid
– Stevig gewicht

Rijtest: Mercedes S-Klasse S400d Lang Berline W222 facelift (2017)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Francis Van Quickelberghe