Rijtest: Maserati Quattroporte V6 DieselNet zoals bij de compacte(re) Ghibli rekent Maserati op een efficiënte dieselmotor om de verkoop van de Quattroporte een serieuze boost te geven!

Toen diverse autoconstructeurs dieselmotoren in hun sportieve bolides begonnen te lepelen stond het kot in vuur en vlam. In Italië was de spreekwoordelijke verontwaardiging nog een pak groter. Toch moet je realistisch zijn in deze tijdsgeest: als je nu eenmaal iets of wat volume wil draaien in Europa, ben je genoodzaakt om een zelfontbrander te voorzien. Het beste is zelfs om meerdere varianten aan te bieden, maar zover gaat het nog niet bij Maserati. De honderdjarige autobouwer uit Turijn is nog steeds op zijn best met de heerlijke zes- en achtcilinders die wel een slokje benzine lusten en om de zakelijke klanten weg te snoepen bij hun Duitse limousines hebben ze sindskort een drieliter diesel die concerngenoot VM Motori voor hun – met veel passie en overtuiging – ineen schroeft. In de Maserati Ghibli wisten we die combinatie wel te smaken, maar plakt hetzelfde recept ook in de prestigieuze Quattroporte en de aankomende Levante SUV?

Rijtest: Maserati Quattroporte V6 Diesel

Of je nu kiest voor de krachtige benzinemotor met de verslavende soundtrack of de zuinige diesel voor de aantrekkelijkere (fiscale) kosten, visueel krijg je steevast een prachtige Italiaan die gegarandeerd aandacht weet te scoren met z’n karaktervolle elegantie. De nieuwe generatie Maserati Quattroporte had de aartsmoeilijke taak om het knappe lijnenspel van zijn gelijknamige voorganger te overtreffen, met de komst van de kleine Ghibli kon de Vier Deurs rekenen op een stevig groeisprint (+ 20 cm). De typische Maserati kenmerken (verchroomde verluchtingskiemen, vierdelige uitlaat, drietandlogo’s op de flanken, …) zijn ook allemaal aanwezig. Naast de anonieme configuratie van onze testwagen kan je kiezen uit een tiental koetswerkkleuren, 19 tot 21 inch lichtmetaal en zes gekleurde remschijven. Wie gesteld is op zijn privacy zal ook blij zijn met de verdonkerde achterruiten, al dien je daarvoor een extra vinkje te plaatsen op de optielijst. Staar je wel niet blind op al deze pracht en praal, met een lengte van méér dan 5 meter is parkeren met de Quattroporte toch altijd een klein avontuur, om nog maar te zwijgen over stedelijk verkeer in nauwe straatjes…

Rijtest: Maserati Quattroporte V6 Diesel

Rijtest: Maserati Quattroporte V6 DieselRijtest: Maserati Quattroporte V6 Diesel

Bij toplimousines neem je natuurlijk het liefst achteraan plaats omdat je toch al iets verwezenlijkt moet hebben om een dergelijk statussymbool te bezitten. Even wegdromen, wuiven naar het plebs rondom of de financiële crisis oplossen, het kan allemaal achteraan de Maserati Quattroporte. Waarvan je dan weer niet kan genieten zijn relaxerende massagefuncties, gesture controls of kristallen champagneglazen, daarvoor moet je toch bij de concurrentie zijn. In de optielijst vinden we wel een premium soundsystem van Bowers & Wikins, WiFi integratie of een rear seat entertainment setup. De Quattroporte kan wél uitpakken met een kwalitatieve afwerkingsgraad en dito materialen, al durven we ons (luidop?) afvragen waarom ze in Italië opteerden voor glanzend (fake) hout en bedieningselementen uit veel goedkopere concerngenoten. Diezelfde vlieger gaat op voor het – gelukkig perfect werkende – navigatiesysteem dat eveneens de multimedia en digitale connectiviteit voor zijn rekening neemt. Het grootste voordeel van de riante buitenafmetingen vinden we achteraan met de riante beenruimte en in de grote koffer terug, deze slikt 530 liter bagage.

Rijtest: Maserati Quattroporte V6 Diesel

Rijtest: Maserati Quattroporte V6 DieselRijtest: Maserati Quattroporte V6 Diesel

Onder de motorkap van de Maserati Quattroporte Diesel ligt dezelfde geblazen 3.0-liter V6 vanuit eerder geteste Ghibli Diesel, hier ook goed voor 275 pk en 600 Newtonmeters aan trekkracht. Dat vermogen vloeit allemaal richting de achterwielen via een fijnwerkende achttraps ZF versnellingsbak die we ook in de betere bolides uit München terugvinden. Deze 1.880 kilogram aan Italiaanse passie zit op 100 km/u na 6,4 seconden en bij 250 km/u bereik je de topsnelheid. Met een CO2 uitstoot van 163 g/km en een theoretisch verbruik van 6,2 liter diesel per 100 km bespaar je de Fleet Manager alvast van een hartaanval, in de praktijk kan je dat verbruik perfect rond de 8 liter krijgen.

Rijtest: Maserati Quattroporte V6 DieselRijtest: Maserati Quattroporte V6 Diesel

Achterin de Maserati Quattroporte geniet je onder normale omstandigheden behoorlijk aangenaam van je Italiaanse limousine, zover het Belgische asfalt zoiets toelaat natuurlijk. De zescilinder doet zijn ding zoals het moet en blijft op de achtergrond, de gebalanceerde ophanging doet de rest. Wanneer je in het weekend zelf toch eens plaatsneemt achter het dikke stuurwiel zal je verbaast zijn van de dynamische kwaliteiten van de Quattroporte eens je de snelheid opdrijft, al opteer je voor het betere bochtenwerk misschien beter voor die GranTurismo.. Net zoals die speelse evenknie bezit de Quattroporte ook een sportknop waarmee het Zuiderse temperament ontwaakt en dit zowel qua geluidsbeleving als stuurgevoel. Het omgekeerde bereik je met de ICE (Increased Control & Efficiency) knop, iets wat we jullie liever afraden.

Rijtest: Maserati Quattroporte V6 DieselRijtest: Maserati Quattroporte V6 Diesel

Terwijl de benzinebroertjes allemaal ten noorden van de €100.000 grens starten heb je met dat bedrag al voldoende – €96.473 om precies te zijn – om bij één van de officiële Maserati dealers in Gent, Antwerpen of Brussel te gaan praten over een Quattroporte Diesel. Hoeveel je vervolgens nog moet opleggen voor je gekozen configuratie is uiteraard afhankelijk van je persoonlijke voorkeur, met enkele duizenden euro’s versterk je het prachtig geheel met enkele fijne tweaks. Erg lang is de optielijst ook niet, net als de keuze aan andere motorisaties/combinaties, dat terwijl ze in Stuttgart, München of Ingolstadt wel talloze variaties aanbieden.

Rijtest: Maserati Quattroporte V6 Diesel

Specifiek voor deze Quattroporte Diesel vinden we in die eerdergenoemde Duitse grootsteden een Mercedes S350d L (V6 – 256 pk – 141 g/km CO2 – vanaf €90.145), een Audi A8L 3.0 TDI (V6 – 262 pk – 155 g/km CO2 – vanaf €82.970) en een gloednieuwe BMW 740Ld (zes-in-lijn – 320 pk – 132 g/km CO2 – vanaf €104.000) al zijn deze twee laatste wel vierwielaangedreven. Als je groene imago belangrijk is verwijzen we je maar al te graag door naar de Lexus LS limousine, in Groot-Brittanië vinden we misschien wel de meest toepasselijke concurrent voor onze Italiaan met de Jaguar XJ 3.0 Td (V6 – 300 pk – 149 g/km CO2 – vanaf €101.970). Deze bezit een stevige brok Britse charme die samen met deze Italiaanse passione toch wat weerwerk moeten kunnen bieden tegen die grijze Duitsers op de directieparking.

Conclusie

Een dergelijk Italiaans topproduct verkies je met het hart op de juiste plaats nog steeds met een knetterende benzinemotor, maar we begrijpen het best als je toch voor de Quattoporte Diesel gaat. Een aantrekkelijke(re) prijs en een verbruik dat relatief gezien binnen de beperken blijft. Het aangename stuurgevoel blijft gelukkig ook aanwezig bij de zelfontbrander. Qua soundtrack moet je wel wat inleveren, maar daarvoor is er gelukkig een toverknop voorhanden. Als je (stevig) belang hecht aan innoverende gadgets, geavanceerde rijhulpsystemen én een interieur dat de perfectie benadert ben je eerder aanwezen op het Duitse premiumtriumviraat. Wil je echter graag iets speciaal met bakken karakter én charisma, dan is de Maserati Quattroporte Diesel ongetwijfeld je ding!

Overzicht:

+ Karaktervol voorkomen, bijna even mooi als zijn voorganger
+ Zuinig qua brandstof en CO2 uitstoot
+ Ruim interieur
+ Comfortabel doch sportief wanneer nodig

– Weinig gadgets
– Dieselmotor niet te combineren met Q4 vierwielaandrijving

Rijtest: Maserati Quattroporte V6 Diesel

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem