Rijtest: BMW 7-Reeks 750d xDrive (2016)

Rijtest: BMW 7-Reeks 750d xDrive (2016)Met maar liefst vier turbo’s, zes cilinders, 400 pk / 760 Nm én (bijna) alle luxe/gadgets die je maar kan bedenken kroont de BMW 750d xDrive zich tot Koning van de dieselrijders.

Terwijl – bijna – het volledige gamma te verkrijgen is als een volwaardige BMW M product blijft de majestueuze 7-Reeks ietwat achter. De M760Li is de perfecte benadering van een M7 én aan de dieselkant er zelfs een 750d M Performance die niet zoveel moet onderdoen. Zoals in elke Sieben kan je hier genieten van een torenhoog comfort, hightech luxe en innovatieve gadgets, qua prestaties is de BMW 750d wel net iets royaler voorzien van pk’s, trekkracht (Nm’s) én turbo’s. Nog meer dan de drie stuks van de M50d’s!

Rijtest BMW 7-Reeks 2015 750d xDrive

De 3.0-liter zes-in-lijn dieselmotor is hier voorzien van maar liefst vier turbo’s, goed voor 400 pk en 760 Nm (!!). Daarmee zit je in minder dan vijf tellen aan 100 km/u en de teller loopt ongezien vlot door tot 250 km/u! Voor moderne sportwagens is dat geen wereldnieuws meer, voor een limousine van meer dan 2.000 kg is dat een indrukwekkende prestatie.

Rijtest BMW 7-Reeks 2015 750d xDrive

Dat de Duitsers fan zijn van efficiëntie is algemeen geweten maar dat wil niet zeggen dat BMW daarmee technologische innovatie uit de weg zou gaan. Na hun TwinPower Turbo en Tri-Turbo techniek verwelkomt München nu Quad Turbo diesels. Een dergelijke hoeveelheid turbo’s voor de 750d – en intussen reeds in de 5-Reeks Touring – biedt een eenvoudige manier om veel vermogen op een efficiënte manier te creëren.

Rijtest BMW 7-Reeks 2015 750d xDriveRijtest BMW 7-Reeks 2015 750d xDrive

Zonder écht diep in de materie de duiken zijn er twee kleine(re) en twee grote(re) turbo’s voorhanden waarvan die kleinste exemplaren onder constante druk gehouden wordt. Hierdoor is er geen turbo lag (vertraging) meer te bemerken wanneer we het gaspedaal indrukken bij lage toerentallen. Vanaf 2.500 tr/m komt de vierde turbine meehelpen om de zescilinder van druk te voorzien.

Rijtest BMW 7-Reeks 2015 750d xDriveRijtest BMW 7-Reeks 2015 750d xDrive

Naast het gebruiksgemak van de feilloze 8-traps ZF automaat (mét schakelflippers) en stille werking imponeert de BMW 750d eveneens met een beperkte verbruik, in de praktijk is 8 liter diesel per 100 km/u prima haalbaar. Dankzij de luchtvering kan je het comfortgehalte van de BMW 750Ld xDrive perfect afstellen op je noden (Sport, Comfort of ECO PRO), desondanks sta je versteld van hoe slim deze BMW is wanneer je kiest voor de automatische (Adaptive) instelling.

Rijtest BMW 7-Reeks 2015 750d xDrive

Desondanks de immense lengte (> 5 meter) voelt de BMW 750d xDrive zich volledig thuis in de stad, draaien en manoeuvreren gaat dan ook supergemakkelijk dankzij de Integral Active Steering waarbij de achterwielen meedraaien. Dat resulteert in extra wendbaarheid op lage snelheden en een betere stabiliteit op hogere snelheid. Een aanrader voor het vlaggenschap dat van de band rolt in de BMW Dingolfing productiefaciliteit. Maar denk eraan dat dit een luxueuze limousine is en dat het stuurgevoel dus een pak minder direct communiceert dan je van BMW gewoon bent.

Rijtest BMW 7-Reeks 2015 750d xDriveRijtest BMW 7-Reeks 2015 750d xDrive

Rijtest BMW 7-Reeks 2015 750d xDrive

In tegenstelling tot de 750i komt de BMW 750d steevast met xDrive vierwielaandrijving om het immense vermogen goed aan de grond te krijgen, wie achterin net wat meer beenruimte wenst (+14cm) kan wel opteren voor een verlengde 750Ld variant. Die achterbank is nog steeds de place to be om het best te genieten van hoogstaande luxe die de BMW 7-Reeks weet te brengen.

Rijtest BMW 7-Reeks 2015 750d xDriveRijtest BMW 7-Reeks 2015 750d xDrive

De nieuwste generatie komt wel met heel wat leuke snufjes voor de bestuurder, het ene wel al wat handiger dan de andere. Denk aan Remote Parking met de slimme sleutel, een groot Head-Up Display, het iDrive infotainmentsysteem mét tegels, een slimme 360° parkeercamera, Gesture Controls, Harman-Kardon Surround Sound System, BMW Connected app, … Inzake materiaalkeuze en afwerkingsgraad ligt de lat hier logischerwijs op eenzame Duitse hoogte, qua personalisatie kan je eveneens bijzonder ver gaan. Net zoals het uiteindelijke prijskaartje..

Rijtest BMW 7-Reeks 2015 750d xDrive

Rijtest BMW 7-Reeks 2015 750d xDrive

De BMW 750d xDrive staat vanaf €115.650 bij je favoriete verdeler, de 750Ld xDrive kost minstens €122.500. Wat leuke opties, gadgets, knappe velgen en een aantrekkelijke koetswerkkleur kan dat bedrag wel nog (vlot) oplopen, een identieke configuratie als onze testwagen maakt je 136.310 euro armer. Exclusief privé-chauffeur.

Rijtest BMW 7-Reeks 2015 750d xDrive

Naast BMW heeft enkel Audi een potente dieselmotor met vier cilinders voorhanden die je kan terugvinden in de SQ7 – en in de Bentley Bentayga Diesel afgeleide -, al rekent Ingolstadt daarvoor op een 4.0-liter V8. Bij de klassieke 7-Reeks concurrentie vinden we een Audi A8 L met een 4.2-liter V8 (385 pk / 850 Nm / vanaf €107.110) die bijna vervangen zal worden, in Stuttgart vinden we de nieuwe Mercedes S400d (340 pk / 700 Nm / vanaf €99.825) en de Porsche Panamera 4S Diesel (422 pk / 850 Nm / vanaf €122.669) terug.

Conclusie
Met een klein budget voor de nodige personalisatie en uitrusting heb je met elke BMW 7-Reeks geen enkele reden tot klagen. Aan dieselzijde volstaat die 730d (265 pk / 620 Nm / vanaf €86.800) ongetwijfeld, al zijn er – zeker in dit segment – klanten die enkel en alleen maar het beste willen. In dat (diesel)geval is de BMW 750d xDrive dé uitgelezen keuze met zijn extreem krachtige dieselmotor en technische setup. Snel, accuraat, comfortabel, sereen en relatief zuinig, zelden zagen we het in combinatie met een dergelijke majestueuze vormgeving. Voor het stevige prijs- en optiebeleid van de 750d xDrive had BMW wel nog een chauffeur mogen voorzien in de basisuitrusting..

Overzicht:
+ Krachtontplooiing (soepel, vlot, sereen, verfijnd, …)
+ Strakke wegligging + wendbaarheid
+ Afwerking
+ Luxe, weelde en gadgets
+ Comfort
+ Zuinig

– Prijs/optiepolitiek
– Artificieel stuurgevoel
– Te ingetogen vormgeving

Rijtest BMW 7-Reeks 2015 750d xDrive

Tekst & foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...