Officieel: Jaguar XJ XJR575 facelift MY18 (2018)Jaguar voorziet een stevige update op vlak van technologie en connectiviteit voor de XJ limousine, daarnaast verwelkomen we een – 575 pk sterke – XJR575 topversie!

Om zich te kunnen wapenen tegen de ijzersterke – voornamelijk Duitse – concurrentie scherpt Jaguar haar XJ vlaggenschip bij, voornamelijk op vlak van technologie. Zo verbetert de connectiviteit aan boord met 4G en wifi (max 8 apparaten) en groeit het touchscreen in de middenconsole tot 10″, optioneel wordt dat zelfs 12.3″ met de Touch Pro navigatie. Audiofielen kijken dan weer uit naar de 1.300 W sterke Meridan Signature Sound audiosysteem.

Dankzij nieuwe sensoren en camera’s kan de Jaguar XJ vanaf heden rekenen op een aantal slimme veiligheidsfuncties zoals Autonomous Emergency Braking, Lane Departure Warning en Lane Keep Assist. Dankzij Adaptive Cruise Control mét Queue Assist wordt filerijden op de snelweg bijna aangenaam (lees: minder lastig) terwijl het systeem dankzij verbeterde verkeersbordenherkenning zich kan aanpassen aan de maximum snelheid. Parkeren gaat eveneens vanzelf terwijl de Britten ook op vlak van apps tevens progressie boeken.

Interessanter is de uitbreiding van het XJ gamma (XJ Luxury, Premium Luxury, Portfolio, XJ R-Sport, XJ Autobiography) met een gloednieuwe XJR575 topversie. Deze vervangt de XJ R en levert – zoals de naam doet vermoeden – 575 pk in combinatie met 700 Nm aan de achteras, dit dankzij de potente 5.0-liter V8 uit de F-Type R. Nul-naar-honderd neemt slechts 4,4 seconden in beslag terwijl je geniet van een stevige portie luxe en comfort, bij 300 km/u bereik je de topsnelheid. Wil wil kan bij de XJR575 eveneens opteren voor een verlengde wielbasis met 15 cm extra beenruimte achterin. Naast de gekende sportieve details zijn er twee exclusieve koetswerkkleuren (Velocity Blue en Satin Corris Grey) die het SVO team speciaal voor de XJR575 ontwikkelde.

Naast de XJR575 is de Jaguar XJ te verkrijgen met een 3.0-liter V6 dieselmotor (300 pk / 700 Nm) en een 3.0-liter V6 turbobenzine (340 pk / 450 pk), deze laatste is te verkrijgen met vierwielaandrijving.

De vernieuwde XJ is in het najaar te verkrijgen in België aan een vanafprijs van €86.740, voor de XJR575 ben je minstens €147.800 kwijt.