Rijtest: Jaguar XJR

Jaguar XJR Rijtest - Header
Sportwagenprestaties en luxe, twee kwaliteiten die de Jaguar XJR naadloos combineert.

Het gaat goed met Jaguar. Sinds de overname door Tata Motors in 2007 kreeg Jaguar de vrijheid om volledig open te bloeien. De link met het roemrijke verleden werd bewaard, maar het Jaguar van de 21ste eeuw kreeg een sportiever en jonger jasje aangemeten. De Jaguar F-Type is daar de puurste belichaming van en tovert bij gevestigde waarden als Porsche het zweet op het voorhoofd, maar ook de met rasse schreden naderende XE draagt mogelijk een aardschok door het premium middenklasse segment met zich mee. Zoveel focus op de nieuwkomers dat de ondertussen gevestigde waarde bovenaan het gamma wel in hun schaduw lijkt te leven. Tot je eenmaal met de XJR op stap gaat, want dan ruimen elegantie en subtiliteit de weg voor agressie en spierballengerol. Eén ritje is genoeg om het XJ vlaggenschip voor altijd in het geheugen gegrift te krijgen. Alsook op het trommelvlies.

Rijtest - Jaguar XJR 01

Rijtest - Jaguar XJR 11Rijtest - Jaguar XJR 12

De XJR staat helemaal bovenaan het Jaguar-gamma en concurreert met wagens als de BMW M6 Gran Coupé, Mercedes S-Klasse AMG en Audi RS7. Een wereld van superlatieven waar overschot de regel is. Overschot aan ruimte, comfort, luxe en prestaties. Zelfs met korte wielbasis is de XJR ruim 5 meter lang, inzittenden baden in leder en technologisch vernuft en onder de motorkap ligt een almachtige 5.0-liter V8 met supercharger. Het leven van een autojournalist is af en toe best aangenaam te noemen.

Rijtest - Jaguar XJR 06

Rijtest - Jaguar XJR 05Rijtest - Jaguar XJR 10

Vanzelsprekend zoef je in de Jaguar XJR niet onopgemerkt voorbij en blijf je best uit de buurt van de fiscus. Werkelijk iedereen heeft je gezien. Eens de uitlaatkleppen openen kan het gebulder er ook voor iets tussen zitten, maar het op stereoïden gezette koetswerk lokt ook in stilstand meerdere nieuwsgierige blikken. Ook een vleugje afgunst, want Jaguar ging met deze XJR misschien net een brug te ver. De stoere R-grille en hertekende voorbumper mogen gerust blijven, maar de motorkapsleuven, gitzwarte 20-inch velgen met rode remklauwen en helaas wat goedkoop ogende uitlaatpijpen horen misschien minder thuis in een klasse als deze. De kofferspoiler is gelukkig wat eleganter dan die van de Subaru WRX STI en de Lunar Grey tint is tot slot wel een schot in de roos.

Rijtest - Jaguar XJR 02

Rijtest - Jaguar XJR 04Rijtest - Jaguar XJR 13

Binnenin zet zachtgenerfd leder de boventoon. Ook het dashboard werd met leder bekleed en een combinatie van aluminium en pianozwart zorgen voor de verdere afwerking. R-logo’s zijn terug te vinden op het stuurwiel, het digitale instrumentenpaneel, op het dashboard en in de vier zetels. Maar er zijn ook subtiele eyecatchers zoals het klassieke klokje in het centrum van de middenconsole en de fosforblauwe interieurverlichting. De zetels zitten uiterst comfortabel, hebben ook achterin verwarming en zijn zoals eerder gezegd ook uit te rusten met een masagefunctie. Hoewel de geluidsafdichting perfect is en je als het ware in een beschermende cocoon terechtkomt, hoor je zo nu en dan wel een kraakje die in deze klasse onbestaande zou moeten zijn. Het 825W Meridian Surround systeem met 20 luidsprekers levert dan weer een onberispelijke geluidsbeleving, maar ook bij het openen en sluiten van bergvakken merk je dat een S-Klasse nog net iets beter in elkaar zit. Nu goed, laten we het maar op Britse charme houden. Nobody’s perfect.

Rijtest - Jaguar XJR 16Rijtest - Jaguar XJR 18

Rijtest - Jaguar XJR 14

Rijtest - Jaguar XJR 19Rijtest - Jaguar XJR 22

Je vergeet de kleine akkefietjes ook enorm snel wanneer je het gaspedaal volledig intrapt. Maar liefst 550 pk en 680 Nm worden uitsluitend naar de achterwielen gedirigeerd, wat zelfs een droog wegdek van een klein laagje rubber voorziet. De gekende 5.0-liter V8 met supercharger levert ook in deze XJR luxeslee sportwagenprestaties: een sprint van 0-100 km/u is al voorbij na 4,6 seconden en de topsnelheid tikt 280 km/u aan. Ook de hernemingen zijn verbluffend, terwijl gangwissels minutieus georchestreerd worden door een uitstekende achttraps automaat. Binnenin zou de XJR wat sensationeler mogen klinken, maar omstaanders worden traditiegetrouw getrakteerd op een ware Jaguar-symfonie.

Rijtest - Jaguar XJR 27

Rijtest - Jaguar XJR 26Rijtest - Jaguar XJR 30

Ondanks zijn afmetingen blijft het gewicht van de Jaguar XJR onder de 2 ton (1.870 kg). Te danken aan de aluminium constructie, waarvan de stijfheid ook het rijgedrag ten goede komt. Het stuurgevoel is licht en verandert ook in sportstand nauwelijks tot niets, maar de reactie van de voortrein is scherp. Tractiecontrole is vanzelfsprekend standaard, maar laat ook hier best wat speelruimte. Jammer genoeg rijd je snel aan illegale snelheden met de Jaguar XJR, maar gelukkig voelt het bij elke snelheid aan alsof de XJR op rails rijdt. In opeenvolgende bochtencombinaties kan de Jaguar de lastwissels tot slot minder verdoezelen dan de M6 Gran Coupé, maar de rit is dan ook ten allen tijde iets minder hard. Niemand verwacht dat de XJR zich gedraagt als een gestripte racewagen.

Rijtest - Jaguar XJR 32

Conclusie

De Jaguar XJR is de topper van het gamma. Het prijskaartje van minstens 144.400 euro, de potente achtcilinder en zijn extreme voorkomen maken meteen duidelijk dat deze klasse slechts aan enkelen gegund is. Er is ruimte en luxe in overvloed, terwijl de prestaties en de soundtrack diverse volbloed sportwagens evenaren. Ook de XJR heeft een ondeugend Jaguar-kantje en is niet vies van een stapje opzij, maar verder rijdt deze luxeuze slee gewoonweg op rails. In het drukke verkeer van vandaag benut je amper 50% van zijn totale vermogen, maar overschot is nu eenmaal kernwoord voor wagens als deze.

Rijtest - Jaguar XJR 08

Overzicht

+ Sportwagenprestaties
+ Luxueus en veel ruimte
– Enkele opzichtige designaanpassingen

Rijtest - Jaguar XJR 07

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...