Jaguar F-Type Coupe S - Rijtest - Header
Bloedmooi en oorverdovend luid: de Jaguar F-Type Coupé streelt beide zintuigen zoals geen andere.

Ik zal er geen doekjes om winden, ik ben een Porsche-fan in hart en nieren. De geschiedenis, de karakteristieke flat-six en het eeuwige silhouet van de 911 achtervolgen me sinds mijn kindertijd. Voor altijd dacht ik dat zij de enige zou zijn, tot op dinsdag 13 september 2011 Ian Cullum mijn wereld op zijn kop zette met een nieuwe creatie. Haar onweerstaanbare derrière zag ik eerst, gevolgd door een magnifieke schouderlijn en een ongelooflijk strak profiel. Plots keek ik lijnrecht in haar betoverende ogen en hoorde haar naam over de Frankfurtse beursvloer luiden: deze gesofisticeerde schoonheid heette C-X16.  Het was nog slechts een concept, maar ik was duidelijk niet alleen met mijn verliefde gevoelens. De positieve feedback was enorm en kon niet anders dan leiden tot een uiteindelijke productieversie. Twee maanden later in Los Angeles was de kogel door de kerk, een jaar later stond de F-Type Cabrio in Parijs te blinken.

Jaguar F-Type Coupe V6 S - Rijtest 08

Jaguar F-Type Coupe V6 S - Rijtest 10Jaguar F-Type Coupe V6 S - Rijtest 11

Maar al was die best mooi, de dakloze F-Type was niet de femme fatale die me op overspelige gedachten bracht. Ruim een jaar lang was ik terug onberispelijk trouw aan de negen-elf,  tot dat verrassende wederzien op het Autosalon van Brussel 2014. Ze noemde niet langer C-X16, maar was eigenlijk geen haar veranderd. De zijdelings openende kofferklep haalde het productiestadium niet, maar verder was de verleiding opnieuw onweerstaanbaar. De Twin Shark grille, de sierlijke koplampen met J-vormige LEDs en de gespierde motorkap maken het meteen menens. In profiel kan je vervolgens onmogelijk voorbij de korte overhangen, het ontbreken van een B-stijl en de unieke coupé-lijn. De cockpit zit ver achteraan, bijna tussen de gespierde bips. Die geeft iedereen het nakijken, wat tijdens onze testweek meer dan opviel. De knappe schouderlijn, de flinterdunne achterlichten en de centraal gemonteerde dubbele sporttrompetter zetten het brede spoor alle kracht bij. Niemand kijkt nog om naar een Porsche 911, maar iedereen had het magnifieke achterste van deze F-Type Coupé gezien. Jong en oud, man en vrouw. En nochtans was het nog een subtiel exemplaar in Rhodium Silver, afgewerkt met zwarte accenten. Wat mij betreft is de Jaguar F-Type Coupé de mooiste verschijning in de automobiele wereld anno 2014.

Jaguar F-Type Coupe V6 S - Rijtest 02Jaguar F-Type Coupe V6 S - Rijtest 03

Jaguar F-Type Coupe V6 S - Rijtest 01

Jaguar F-Type Coupe V6 S - Rijtest 04Jaguar F-Type Coupe V6 S - Rijtest 05

Echter zal het niet enkel aan zijn verschijning gelegen hebben, de Jaguar F-Type Coupé S is standaard uitgerust met een sportuitlaat en dat magische knopje tussen de twee zetels. Blazen, grommen, pruttelen en zelfs donderen, ten allen tijde ontsnapt er aan het achterste een onheilspellend orkest.  Geluid betekent meteen ook beleving, al staat de 3.0-liter supercharged V6 zelf voor meer dan voldoende kriebels garant. Het blok levert in de basis F-Type 340 pk, maar wordt in de S gekieteld tot 380 pk. Het koppel bedraagt daarnaast 460 Nm en lijkt op elk moment voorhanden. Manueel schakelen is in deze klasse wagens ondertussen démodé, maar de achttraps Quickshift-transmissie van ZF-makelij is zo goed dat je niets anders meer wenst. Automatisch schakelen of zelf met de flippers aan het stuur uitlaatplofjes dirigeren, beide modi zijn voorhanden. Een sprintje van 0-100 km/u doet de Jaguar F-Type Coupe S in amper 4,9 seconden, de topsnelheid bedraagt een duizelingwekkende 275 km/u. Sportwagenprestaties zijn dus verzekerd, al zou je dat op de snelweg met een verbruik van amper 7 à 8 liter per 100 kilometer bijna niet meer geloven. Maar wie net als ons verslaafd raakt aan het gaspedaal en geen snelwegkilometers die het gemiddelde omlaag halen, rekent best op een liter of 12 à 13.

Jaguar F-Type Coupe V6 S - Rijtest 14Jaguar F-Type Coupe V6 S - Rijtest 15

Jaguar F-Type Coupe V6 S - Rijtest 18

Jaguar F-Type Coupe V6 S - Rijtest 17Jaguar F-Type Coupe V6 S - Rijtest 19

Om vergeleken te worden met een Porsche 911 Carrera en niet met een of andere bulderende Muscle Car moet de Jaguar zich natuurlijk ook nog even bewijzen bij het bochtenwerk. Meteen valt op  dat de Coupé een stuk stijver is dan de Cabrio. Eigenlijk beschikt deze zelfs over het meest torsioneel stijve koetswerk dat Jaguar ooit bouwde. Daarvoor gebruikten de ingenieurs geen koolstofvezel, maar hun jarenlange expertise in aluminium. Veel aluminium, want desondanks weegt de F-Type S nog steeds 1.594 kilogram. De Coupé is dankzij de extra stijfheid nog zelfzekerder bij het aansnijden van de bochten en elke koerswissel is net dat tikkeltje scherper. Vanaf 120 km/u zorgt de elektrisch uitschuifbare spoiler voor een extra neerwaartse druk. De tractie is fenomenaal en op een droog wegdek liggen de grenzen ver. Maar vergis u niet, dit blijft een Jaguar. Ga je iets té enthousiast op het gas en staat de SportShift schakelaar in Dynamic, dan zal de F-Type haar kont opzij zetten. Het bij de S-versie standaard geleverde mechanische sperdifferentieel zorgt evenwel ook dan dat de controle makkelijk terug te vinden is. Carbon-keramische remmen zijn optioneel, maar het High Performance remsysteem met schijven van respectievelijk 380 mm en 325 mm voor- en achteraan is reeds al te bijtgraag. Negatieve punten vinden was moeilijk, maar als we dan toch iets moeten zeggen, is het dat de demping ook hier last heeft met een oneffen wegdek. Ook in de zachte setting van de Adaptive Dynamics sportophanging blijft de F-Type dan springerig.

Jaguar F-Type Coupe V6 S - Rijtest 23Jaguar F-Type Coupe V6 S - Rijtest 24

Jaguar F-Type Coupe V6 S - Rijtest 26

Jaguar F-Type Coupe V6 S - Rijtest 25Jaguar F-Type Coupe V6 S - Rijtest 27

Verder is het interieur van de F-Type Coupé, zoals het een echte GT betaamt, een oase van rust. De bestuurder staat duidelijk in de belangstelling en alle jet-achtige bedieningselementen ademen sportiviteit, maar ook comfort stond duidelijk bij de key deliverables voor Jaguar. De sportzetels zitten aangenaam, zijn omhuld in premium leder, kunnen in allerlei richtingen elektrisch versteld worden en beschikken over opblaasbare zijkussens.  Het afgeplatte stuurwiel ligt goed in de hand en heeft dankzij de eerder lichte bekrachtiging geen Davide Testi nodig om het te bedienen. Gezien de audio-installatie bij ons bijna constant de mond werd gesnoerd zouden we genoegen nemen met het standaard 180W geluidssysteem, maar ook een Meridian audio-installatie met 380W of zelfs 770W is beschikbaar. Een leuk gadget blijven de centrale ventilatiemonden die uit de middenconsole verrijzen, terwijl het grote panoramische dak het cockpitgevoel nog extra kracht bijzet. En don’t worry, de torsionele stijfheid blijft exact dezelfde. Op reis gaan met de F-Type Coupé is dankzij het comfort en het lage snelwegverbruik tot slot een koud kunstje, maar dan zal je wel moeten rationeren qua bagage. In tegenstelling tot de 911 beschikt de F-Type over geen bagage-achterbank, maar enkel over een 407 liter grote koffer. Er passen makkeiljk twee setjes golfclubs in, of één valies en voor de niet-golfers.

Jaguar F-Type Coupe V6 S - Rijtest 32Jaguar F-Type Coupe V6 S - Rijtest 34

Jaguar F-Type Coupe V6 S - Rijtest 29

Jaguar F-Type Coupe V6 S - Rijtest 35Jaguar F-Type Coupe V6 S - Rijtest 36

Mooier hoeft niet altijd duurder te zijn, want deze F-Type Coupé is met een basisprijs van 68.800 euro een dikke 7.100 euro goedkoper dan de F-Type Cabrio.  Daarmee kan je de iets kleinere Porsche Cayman S (€67.215) weerwerk bieden, maar wil je ook de Porsche 911 Carrera op zijn minst bedreigen, dan heb je de F-Type S nodig. De basisprijs van ons testmodel bedroeg 80.400 euro en is daarmee een stuk goedkoper dan de concurrent uit Duitsland (€93.170). Houd er wel rekening mee dat ook Jaguar geld vraagt voor elektrisch inklapbare spiegels, automatische lichten en ruitenwissers, Bluetooth, parkeerhulp, etc. Reken er nog wat exterieurpersonalisatie bij en je komt toch al snel voorbij de 90.000 euro. Nu goed, ook dat vonden we nog een best verdedigbare prijs voor een wagen met deze esthetische pracht en supercar-prestaties. Lieten we geïnteresseerden raden, ze zaten er telkens nog een stuk boven. Wil je echter alles iedereen omver blazen, dan is de F-Type R het dienstwapen. Dit topmodel beschikt over de gekende 5.0-liter V8 die in de Coupé garant staat voor maar liefst 550 pk. Vanzelfsprekend is deze ook een flinke scheut duurder (€106.000).

Jaguar F-Type Coupe V6 S - Rijtest 21

Conclusie

Jaguar wilde met de F-Type Coupé de meest capabele performance-focused productie-Jaguar ooit op de markt zetten en is daar volgens ons met glans in geslaagd. De 3.0-liter V6 levert in de F-Type S gecombineerd met de sportuitlaat ongelooflijke sensaties en is daarnaast is de Coupé nog eens een ongeziene streling voor het oog. Verder is deze een stuk stijver dan de Cabrio, wat zorgt voor een nog betere tractie en hogere bochtensnelheid. Al was de Porsche 911 al altijd mijn favoriet, voor deze prijs kiezen tussen de meest basis 911 en deze prachtige F-Type S met nog wat personalisatiecentjes gaat sneller dan verwacht…

Jaguar F-Type Coupe V6 S - Rijtest 16

Overzicht

+ Design
+ Sound
+ Dynamisch chassis

– soms wat springerig

Jaguar F-Type Coupe V6 S - Rijtest 13

Tekst & Foto’s: Tim De Baets