Rijtest: Jaguar I-Pace EV320 SUV (2020)De vernieuwde Jaguar I-Pace maakt elektrisch rijden (nog) een pak aantrekkelijker dankzij extra uitrusting, personalisatie, snellere laadtijden én een goedkopere EV320 instapversie!

De futuristisch ogende I-Pace werd na een lange ontwikkelingsperiode/teasercampagne in 2018 gelanceerd, Jaguar creëerde zo eenhandig het “premium SUV EV” segment. Kort erop schopte de I-Pace het zelfs tot Car of the Year! Om de intussen sterk aangedikte concurrentie de baas te kunnen werd de I-Pace voorzien van een doordachte update met enkele interessante nieuwigheden.

Rijtest: Jaguar I-Pace EV320 SUV (2020)

Zo is de I-Pace SUV eindelijk (!) voorzien van een driefasige boordlader (11 kW) waardoor de laadtijden sterk ingekort worden, niet onbelangrijk gezien de riante batterijpack (90 kWh). Aan een klassiek stopcontact moet je nog steeds lang wachten (40 uur) maar in combinatie met een Wallbox of publieke laadpaal moet een volledige laadbeurt lukken in ongeveer 8 uur. Een snellader maakt hier zijn naam 100% waar, met een 100 kW (DC) exemplaar kan je tot 120 km per 15 minuten “tanken”!

Rijtest: Jaguar I-Pace EV320 SUV (2020)

Ook nieuw is het opgewaardeerde interieur met een hightech Pivi Pro infotainmentsysteem. Het is niet enkel groter, scherper en sneller geworden, het omvat ook moderne features zoals DAB+ radio, Apple CarPlay / Android Auto, 360° omgevingscamera/parkeerhulp en slimme navigatie (ondermeer richting nabijgelegen laadpalen). Toekomstige over-the-air updates zullen het systeem nog beter maken! De digitale ClearSight achteruitrijcamera van de Evoque en XE is hier nu ook beschikbaar! En dankzij de straffe Cabin Air Ionisation (PM2.5) luchtfilter zou je minder last hebben van bijvoorbeeld hooikoorts in de zomermaanden!

Rijtest: Jaguar I-Pace EV320 SUV (2020)

De I-Pace was initieel enkel als EV400 beschikbaar met een 400 pk / 700 Nm sterke (dubbele) elektromotor en vierwielaandrijving. Hiermee sprint je in 4,8 seconden naar 100 km/u en ligt de topsnelheid op 200 km/u. Nieuw – maar slechts tijdelijk beschikbaar – is de EV320 met 320 pk / 500 Nm, nog steeds in combinatie met vierwielaandrijving. Desondanks 20% minder vermogen is de EV320 meer dan snel genoeg voor dagdagelijks gebruik, de 0-100 sprint neemt 6,4 seconden in beslag en je kan 180 km/u halen.

Rijtest: Jaguar I-Pace EV320 SUV (2020)

Zowel de EV400 als EV320 uitvoering is voorzien van de 90 kWh batterijpack, het rijbereik ligt hier op 470 km aldus de strenge WLTP testnormen. Al is dat uiteraard 100% afhankelijk de rij-omstandigheden (denk aan weersomstandigheden, velgen, hoogteverschillen…) én hoofdzakelijk je rijstijl uiteraard.

Rijtest: Jaguar I-Pace EV320 SUV (2020)

Met de nodige (vlotte) snelwegkilometers haalden we toch een praktijkverbruik van 24 kWh/100 km … wat resulteert in een autonomie van 375 km. Wie iets rustiger rond de kerktoren blijft zal een pak beter doen. De intensiteit van de remenergierecuperatie kan je instellen (veel/weinig), jammer genoeg niet via schakelflippers. Voor in noodgevallen is er een Low Power modus beschikbaar om met wat minder vermogen en zonder airco toch op de bestemming te geraken. Hopelijk mét laadpunt!

Terwijl iedereen unaniem enthousiast is over de vormgeving van de XE of F-Type ligt dat voor de excentrieke I-Pace een pak moeilijker. Dat deze elektrische Jaguar een hoop karakter bezit kan anderzijds niemand ontkennen. Met een uitgebreide personalisatiegids mag een leuke configuratie bovendien geen probleem vormen, zo zijn er 18” tot 22” lichtmetalen velgen, diverse zetelbekledingen, contrasterend zwart dak en talrijke accenten voorhanden. De Caldera Red, Portofino Blue en Eiger Grey lakkleuren zijn nieuw net zoals de Atlas Grey afwerking van de grille, zijspiegels en diffusor.

Rijtest: Jaguar I-Pace EV320 SUV (2020)

Binnenin de I-Pace is er voldoende ruimte voorhanden, een riant glazen panoramadak zorgt optioneel voor nog meer lichtinval (lees: ruimtegevoel). Nieuw is de draadloze telefoonlader. De afwerkingskwaliteit staat op punt en is de term “premium” waardig. Wel voorzie je best een goede (stof)vod om het grote infotainmentscherm en pianolak proper te houden. De smalle achterruit vraagt enige gewaarwording gezien deze het zicht naar achteren beperkt.

Rijtest: Jaguar I-Pace EV320 SUV (2020)

In de koffer past er 656 liter bagage (max 1.453 liter), wanneer je voor de Active Air Suspension (luchtvering) kiest moet je hier in ruil wel 18 liter laadcapaciteit opgeven. Vooraan (onder de “motor”kap) kan je ook nog 27 liter bagage kwijt, ideaal voor je laadkabels!

Rijtest: Jaguar I-Pace EV320 SUV (2020)Rijtest: Jaguar I-Pace EV320 SUV (2020)

Achter het stuurwiel van de Jaguar I-Pace wordt snel duidelijk dat de mix van een lichtgewicht basisstructuur, laag ingewerkt batterijpack, communicatief stuurwiel en het direct beschikbare vermogen voor een smakelijk geheel zorgt. De twee onafhankelijke elektromotoren (vooras + achteras) scherpen met behulp van slimme Torque Vectoring software het geheel nog wat aan, zeker in de sportieve Dynamic rijmodus (inclusief fake soundtrack). Op een leuk/uitdagend stukje kwalitatief asfalt kan het zelfs verslavend gaan worden … wat natuurlijk nefast is voor het rijbereik. Avonturiers zijn bovendien ook aan het juiste adres bij de Jaguar I-Pace die kan terugvallen op een doorwaarddiepte van 50 cm!

Rijtest: Jaguar I-Pace EV320 SUV (2020)Rijtest: Jaguar I-Pace EV320 SUV (2020)

De geteste JAG251 was voorzien van 20” velgen en de klassieke ophanging (schroefveren), toch kon deze een zeer aangenaam rijcomfort bieden. Iets wat dus nog beter moet zijn met de optionele luchtvering en adaptieve dempers. De geruisloze ervaring werkt sowieso behoorlijk rustgevend, om zwakke weggebruikers te waarschuwen weerklinkt er onder de 20 km/u toch een akoestisch AVAS signaal (Acoustic Vehicle Alerting System).

Rijtest: Jaguar I-Pace EV320 SUV (2020)Rijtest: Jaguar I-Pace EV320 SUV (2020)

Met de introductie van de EV320 uitvoering (vanaf 64.990 euro) wordt de Jaguar I-Pace zowaar 15.000 euro goedkoper, de EV400 begint pas bij 80.850 euro. De beschikbaarheid van de EV320 is wel maar “tijdelijk” (tot eind 2020), zonder te specificeren waarom. Een beetje vreemd gezien het beperkte (softwarematig) verschil tussen beiden. We zullen dus niet verschieten mocht de EV320 toch beschikbaar blijven.

Rijtest: Jaguar I-Pace EV320 SUV (2020)

De I-Pace marktintroductie bracht indertijd een aantrekkelijke First Edition, nu moet je kiezen tussen een S, SE of HSE uitvoering. De Santorini Black testwagen was gezegend voor 6.005 euro aan opties (elektrische kofferklep, 20” velgen, 8-voudig verstelbare/verwarmbare voorzetels en vloermatten) en zo uiteindelijk 70.995 euro waard. Gezien de nuluitstoot (0 g/km CO2) geniet deze eerste zuiver elektrische Jaguar de nodige (fiscale) interesse van de zakelijke rijders!

Rijtest: Jaguar I-Pace EV320 SUV (2020)

Aan premium EV SUV’s geen gebrek, zo is er naast de I-Pace ook nog een Mercedes EQC (85 kWh – 402 pk – 417 km rijbereik – vanaf 74.899 euro), Audi e-tron SUV (71 kWh – 313 pk – 341 km rijbereik – vanaf 71.530 euro) en BMW iX3 (80 kWh – 286 pk – 450 km rijbereik – vanaf 68.500). Voor wie het niet persé premium moet zijn kan ook (goedkoper) terecht bij de Volkswagen ID.4, Tesla Model Y, Kia e-Niro, Ford Mustang Mach-E en Hyundai Kona Electric.

Conclusie
Jaguar raakte gelukkig niet aan het uitgesproken uiterlijk, praktische interieur, comfortgehalte of betrokken rijdynamiek van de I-Pace, wel kreeg de zuiver elektrische premium SUV verbeterde laadmogelijkheden, extra technologie/uitrusting en een aantrekkelijke EV320 instapversie. Die kost een pak minder geld dan de EV400 maar is vlot genoeg én geraakt bovendien even ver. Afhankelijk van je enthousiasme zal dat ongeveer 350 à 400 km ver zijn! En ja, we begrijpen de mogelijke spraakverwarring met E-Pace crossover van de buurman/vrouw…

Overzicht:
+ Karaktervolle vormgeving
+ Praktisch / ruim
+ Hoge(re) zitpositie (gemakkelijke instap + goede zichtbaarheid rondom)
+ Werkbaar rijbereik (360+ km)
+ Gezonde prestaties
+ Snelle(re) laadtijden (eindelijk 3-fasig laden!)
+ Rijdynamiek
+ Afwerkingskwaliteit / materiaalkeuze
+ Comfortabel (zelfs met 20” velgen)
+ Rustgevende ervaring
+ Milieuvriendelijk én fiscaal aantrekkelijk (0 g/km CO2)

+/- Aantrekkelijke(re) vanafprijs EV320, wel maar “tijdelijk” beschikbaar

Premium prijzen
– Beperkte zichtbaarheid naar achteren
– Beperkte EV infrastructuur België
– Complexe naamgeving (I-Pace vs E-Pace)

Rijtest: Jaguar I-Pace EV320 SUV (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem