Rijtest: Jaguar XE P250 R-Dynamic facelift (2020)

Rijtest: Jaguar XE 2.0i P250 R-Dynamic facelift (2020)Kan de vernieuwde Jaguar XE zijn rol als sportieve underdog overstijgen?

Met de XE sportberline probeert Jaguar sinds 2015 enige rol van betekenis te spelen in het premium D-segment, een aartsmoeilijke opgave gezien de Duitse overheersing. Zelfs niet met aantrekkelijke basisingrediënten zoals een exclusieve merknaam/logo, blitse looks, achterwielaandrijving en een sportief rijgedrag…


Rijtest: Jaguar XE 2.0i P250 R-Dynamic facelift (2020)

Een doordachte update moet de XE nog wat aantrekkelijker maken, jammer genoeg nog steeds enkel in de berline koetswerkvorm. Een praktische XE Sportbrake zou de business case zeker in Europa versterken maar gezien er elders (weinig tot) geen interesse voor zoiets zou zijn zien de Britten het niet zitten.

Rijtest: Jaguar XE 2.0i P250 R-Dynamic facelift (2020)

In zijn vernieuwde vorm kan de Jaguar XE rekenen op een hertekende voor/achterbumper, smalle LED lichtblokken (optioneel LED Matrix) met fijne dagrijverlichting en een hoop extra personalisatiemogelijkheden zoals de bijzonder knappe Caesium Blue lakkleur (die in zonlicht volmondig schittert) en zwarte 19” lichtmetalen velgen.

Rijtest: Jaguar XE 2.0i P250 R-Dynamic facelift (2020)Rijtest: Jaguar XE 2.0i P250 R-Dynamic facelift (2020)

Wie kiest voor de R-Dynamic uitvoering profiteert van een sportievere look & feel, zowel vanbinnen als vanbuiten. De centraal gepositioneerde dubbele uitlaat is eigen aan de geteste P250 benzinemotor, de fleetvriendelijke diesels krijgen een subtieler (dubbel) exemplaar mee.

Rijtest: Jaguar XE 2.0i P250 R-Dynamic facelift (2020)

Bij de eerste XE’s hadden we hier en daar nog enige kritiek inzake materiaalkeuze/afwerking, iets dat Jaguar ten harte heeft genomen en extra aandacht aan besteedde. Zoals je bij een dergelijke merknaam mag verwachten zien we hier een volledig lederen bekleding met contrasterende chroom/aluminium accenten. Het (smalle) stuurwiel ligt goed in de hand en is voorzien van de nodige functietoetsen.

Rijtest: Jaguar XE 2.0i P250 R-Dynamic facelift (2020)Rijtest: Jaguar XE 2.0i P250 R-Dynamic facelift (2020)

Naast de digitale tellerpartij maakt het nieuwe Touch Pro infotainmentsysteem zijn intrede waarmee ook een aantal fysieke bedieningsknoppen verdwijnen. Een 10” scherm neemt de multimedia, connectiviteit, navigatie, audio en infotainment (oa Apple CarPlay / Android Auto) voor zijn rekening, daaronder is er een kleiner exemplaar voor de verwarming en ventilatie. Qua functionaliteit en werkingssnelheid is het een grote stap vooruit … maar toch kan het nog wat beter/sneller als we zijn directe rivalen als referentie nemen. En voorzie best een goede stofvod, want (vuile) vingerafdrukken blijven goed zichtbaar.

Rijtest: Jaguar XE 2.0i P250 R-Dynamic facelift (2020)

De hightech digitale achteruitrijcamera (uit ondermeer de Range Rover Evoque en Land Rover Defender) bewijst ook hier zijn nut met een heldere/bredere weergave. In het begin is het wel even wennen, al kan je eenvoudigweg terugvallen op een klassieke weergave.

Rijtest: Jaguar XE 2.0i P250 R-Dynamic facelift (2020)Rijtest: Jaguar XE 2.0i P250 R-Dynamic facelift (2020)

Op vlak van afwerkingskwaliteit/kwaliteitsindruk en infotainment/connectiviteit kon Jaguar (relatief) gemakkelijk verbeteringen aanbrengen, iets wat uiteraard minder vanzelfsprekend is qua beenruimte achterin. Het panoramisch glazen dak maakt het gelukkig net wat aangenamer maar met meer dan twee achterin plaatsnemen zal sowieso krap worden gezien de hoge middentunnel. De koffer slikt 356 liter tot maximaal 1.236 liter bagage wanneer je via de optielijst (!) kiest voor een neerklapbare achterbank (50:50 of 40:20:40).

Rijtest: Jaguar XE 2.0i P250 R-Dynamic facelift (2020)

De Jaguar XE is enkel te verkrijgen met moderne tweeliter Ingenium viercilinders, de 3.0-liter V6 (XE S) en 5.0-liter V8 (XE Project 8) gingen op pensioen. Van een fiscaal interessante plug-in hybride motorisatie is er nog steeds geen sprake. In tegenstelling tot sommige concurrenten hanteert Jaguar zeer overzichtelijke benamingen, zo is er de D200 (204 pk diesel mét mild hybride ondersteuning, RWD of AWD), P250 (250 pk benzine, RWD) of P300 (300 pk benzine, AWD). Allen voorzien van de 8-traps automaat die je nu via een “schakelpook” bedient (à la F-Type), dus niet meer met de draaiknop zoals voordien.

Rijtest: Jaguar XE 2.0i P250 R-Dynamic facelift (2020)Rijtest: Jaguar XE 2.0i P250 R-Dynamic facelift (2020)

In het vooronder van de geteste XE P250 zit een 2.0-liter turbobenzine met 200 pk / 365 Nm (179 g/km CO2 WLTP) waarmee je 6,7 seconden doet over de de 0-100 sprint en je maximaal 242 km/u kan aantikken. Wij haalden een verbruik van 9 à 10 liter waarmee het rijbereik op 600 km ligt gezien de brandstoftank van 61 liter.

Rijtest: Jaguar XE 2.0i P250 R-Dynamic facelift (2020)

Met zo’n katachtig logo liggen de verwachtingen behoorlijk hoog qua rijdynamiek … en de Jaguar XE weet die in zekere zin goed in te lossen. Enerzijds met de optimale zitpositie en stuurhouding, anderzijds met de fijne aandrijflijn, degelijke demping, direct stuurgevoel en lichtgewicht/stijve chassis uit aluminium.

Rijtest: Jaguar XE 2.0i P250 R-Dynamic facelift (2020)Rijtest: Jaguar XE 2.0i P250 R-Dynamic facelift (2020)

Via de Drive Control kies je uit drie rijmodi (Eco, Comfort en Dynamic), met de schakelflippers achter het stuurwiel kan je automaat een handje helpen waar nodig. Waanzinnig sensationeel, speels of supersnel zal het met de P250 nooit worden maar dat hoeft niet voor deze toegankelijke zakelijke middenklasser die een mooi compromis biedt. En met zijn subtiel aanwezige soundtrack maakt hij direct duidelijk dat dit geen doordeweekse instapper/leasediesel is.

Rijtest: Jaguar XE 2.0i P250 R-Dynamic facelift (2020)Rijtest: Jaguar XE 2.0i P250 R-Dynamic facelift (2020)

Op vlak van rijhulp/veiligheid installeert Jaguar nu gratis (lees: basisuitrusting) ondermeer cruise control, automatische noodremhulp, Lane Keep Assist, vermoeidheidsdetectie, 3D Surround Camera System en parkeersensoren achteraan. Via de optielijst kan daar nog eens Adaptive Cruise Control, Rear Traffic Monitor, Blind Spot Assist, Traffic Sign Recognition en Rear Collision Monitor bijkomen net zoals een elektrische kofferklep, head-up display, adaptieve dempers, WiFi hotpsot en keyless entry.

Rijtest: Jaguar XE 2.0i P250 R-Dynamic facelift (2020)Rijtest: Jaguar XE 2.0i P250 R-Dynamic facelift (2020)

De XE is te verkrijgen in de S, SE en HSE uitrustingsniveau’s, desgewenst met de sportievere R-Dynamic looks. Vanaf 44.730 euro kan je een bestelbon tekenen, de geteste P250 SE Dynamic begon bij 47.250 euro en was met de nodige opties uiteindelijk 62.520 euro waard.

Rijtest: Jaguar XE 2.0i P250 R-Dynamic facelift (2020)

De Jaguar XE mikt op het vermogende/veeleisende koperspubliek van de BMW 3 Reeks, Mercedes C-Klasse en Audi A4, specifiek in het geval van de P250 zou dat de 330i (258 pk, vanaf 44.600 euro), C300 (258 pk, reeds op pensioen) of A4 45 TFSI (265 pk, vanaf 47.790 euro) zijn. Wie anderzijds rijplezier voorop stelt kan de (eveneens vernieuwde) Alfa Romeo Giulia (200 pk, vanaf 39.850 euro) niet links laten liggen… De underdog onder de underdogs is hier de Volvo S60 Berline B5 (250 pk, vanaf 46.000 euro).

Conclusie
Met een beperkt motorgamma en slechts één koetswerkvariant zal ook de opgefriste Jaguar XE het naar alle waarschijnlijkheid moeilijk krijgen om een klinkend succesverhaal te schrijven binnen het premium D-segment. Dat is best jammer want naast een magisch/exclusief merkimago, opgewaardeerde afwerking en extra technologie/veiligheid maakt deze blitse Brit nog steeds indruk met zijn betrokken rijdynamiek. En in de P250 R-Dynamic uitvoering is het helemaal geen schande om voor de underdog te kiezen…

Overzicht:
+ Magisch (?) merkimago
+ Aantrekkelijke (exclusieve) vormgeving
+ Progressie inzake afwerkingskwaliteit, geluidsdemping, connectiviteit, uitrusting, …
+ Vlotte prestaties P250 benzinemotor
+ Rijdynamiek
+ Comfortgehalte
+ Digitale achteruitkijkspiegel

– Prijs/optiebeleid
– Beperkte beenruimte achterin
– IJzersterke concurrentie
– Geen breakversie of PHEV’s voorhanden

Rijtest: Jaguar XE 2.0i P250 R-Dynamic facelift (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...