Officieel: Audi A8 limousine (2017)Audi heeft met de nieuwe A8 limousine opnieuw een state-of-the-art vlaggenschip!

In Barcelona werd zojuist de vierde generatie van Audi’s toplimousine, de A8, voorgesteld. Enkele maanden later dan initieel voorzien maar Ingolstadt wou op een gepaste manier reageren op de ijzersterke concurrentie uit München (BMW) en Stuttgart (Mercedes en Porsche). De nieuwe A8 heeft alvast heel wat troefkaarten in de hand om op vlak van connectiviteit, comfort, rijhulpmiddelen en gadgets stevig uit te pakken. Deze A8 zal ook de basis vormen voor een komende Q8 SUV en misschien ook een A9 Prologue.

Op vlak van exterieurdesign valt per direct de grote en scherpe(re) singleframe grille op die na verloop van tijd eveneens bij de rest van het gamma terug te vinden zal zijn. De koplampen zijn (optioneel?) voorzien van HD Matric LED technologie en krachtige laserlichten, achteraan krijgen we heldere OLED’s en dynamisch LED’s. De nieuwe Audi A8 is 5,17 meter lang (+ 5 cm ivm de vorige generatie) terwijl de verlengde A8L nog eens 13 centimeter extra (beenruimte) kan bieden.

Binnenin heerst er een zeer minimalistische sfeer met slechts een beperkt aantal fysieke bedieningselementen, alle functies zitten mooi ingewerkt in de vele touchscreen’s. Bediening via stemcommando’s of gebaren (Gesture Controls) is hier ook mogelijk. Qua materiaalkeuze en afwerking is de A8 een vlaggenschip waardig met een feilloze bouwkwaliteit. Achterin (rechts) kan je in de A8L genieten van een instelbare “Relaxation Seat” stoel met massagefunctie én zelfs voetverwarming.

Het motorengamma van de nieuwe A8 zal initieel twee V6’s omvatten, zijnde de 3.0-liter TDI (286 pk) en een 3.0-liter TFSI (340 pk). Later komt daar dan nog een 4.0-liter V8 TDI (435 pk) en een 4.0-liter V8 TFSI (460 pk) bij terwijl de 6.0-liter W12 (600 pk?) ook nog steeds op post blijft. De A8L e-tron plug-in hybride krijgt 450 pk en 700 Nm in combinatie met een behoorlijke lage CO2 uitstoot én 50 km zuiver elektrisch rijbereik. Het opladen hiervan kan draadloos via Wireless Charging (inductie). Standaard krijgt elke Audi A8 overigens quattro vierwielaandrijving en een 8-traps automaat.

Inzake techniek doet deze A8 de baseline – Forsprung durch technik – alle eer aan. Autonoom rijden, autonoom parkeren, lichtgewicht onderstel (- 200 kg), intelligentie luchtvering die elk wiel afzonderlijk kan regelen, 360° camera’s/sensoren mét botswaarschuwing, dynamische vierwielaandrijving, sportdifferentieeel en zo gaat het nog wel even verder. De nieuwe A8 is een toonbeeld van actieve/passieve veiligheid en rekent daarvoor op moderne technologie, wanneer de wetgeving het toelaat zal deze Audi ongetwijfeld volledig zelfstandig kunnen rijden.

Tezamen met de presentatie van de nieuwe Audi A8 op het Autosalon van Frankfurt gaan de orderboeken open in september, net voor de jaarwisseling moeten de eerste exemplaren bij de verdeler staan. Een prijs is er op dit moment nog niet maar die zal vermoedelijk starten bij 85.000 euro.