Rijtest: Mercedes S500 L

Rijtest: Mercedes S500 L 2014De Mercedes S-Klasse overtuigde ons in het verleden reeds met zijn efficiënte dieselmotor, met een krachtige V8 onder de motorkap wordt het gewoon nog beter!

Das Haus steekt haar intentie met de nieuwe S-Klasse niet onder stoelen of banken, the best or nothing prijkt dan ook prominent op hun mediacampagnes. Een ietwat arrogante manier om duidelijk te maken dat ze op alle vlakken stevige inspanningen hebben geleverd om het rijcomfort en de luxe naar een nog hoger niveau te tillen. Na de eerste kilometers in de verlengde S500 – achteraan uiteraard, dat zijn de beste plaatsen – kan je Mercedes geen ongelijk geven. In tegenstelling tot de vorige generatie S-Klasse (W221 voor de connaisseurs) wil Mercedes nu een resem modellen baseren op hun vlaggenschip: naast lange, langere en nog langere Berline varianten krijgt de Coupé volgend jaar ook het gezelschap van een S-Klasse Cabriolet. Om dit veeleisende segment nog beter op hun wenken te bedienen kan je ook nog kiezen voor een gepantserde S600 Guard, de ecologische S500 Plug-in Hybrid of een hypersportieve AMG variant!

Rijtest: Mercedes S500 L 2014

Mercedes sloeg bij de onthulling van de S-Klasse in 2013 een nieuwe designrichting in voor hun hoger gepositioneerde modellen, de C-Klasse volgde later met een vrij gelijklopend design. In een oogopslag het correcte model aanduiden gaat minder vlot dan voordien, al zal dat luxueuze S-Klasse eigenaars niet zoveel interesseren. Met een verlengde wielbasis (+10 cm voor €7.500) stralen de dynamische lijnen op de flanken nog meer en op een unieke manier combineert de S-Klasse een elegant voorkomen met krachtige inborst. Zelfs zonder Belgische vlagjes vooraan – optioneel uiteraard te verkrijgen – stonden we overal in the picture en werden we voorgelaten als echte hoogwaardigheidsbekleders. Naast het knappe Indium Silver grijs en 18″ multispaaks velgen zijn er natuurlijk nog heel wat meer mogelijkheden, maar in het slechtste geval ga je gewoon aankloppen bij de Performance Studio die al jouw wensen in vervulling laten gaan.

Rijtest: Mercedes S500 L 2014Rijtest: Mercedes S500 L 2014

Zoals aangehaald zijn de beste zitplaatsen binnen de Mercedes S500 L achteraan te vinden. Daar krijgen beide inzittenden naast een zee van ruimte elk een highend multimediasysteem mét digitale TV, onafhankelijke airco en stoelen fauteuils met meervoudige instellingen. Optioneel kan je die nog laten uitrusten met een massagefunctie met diverse programma’s, ideaal om jezelf eens te verwennen na een lange meeting. Vooraan heb je iets minder vrijheid, maar kan je beter genieten van de bijzonder hoge afwerkingsgraad. Onze testwagen kreeg een mooie interieuruitvoering mee met een gezonde mix van hout, chroom, Nappa leder en zilver accenten. Ook hier zijn er diverse uitvoeringsvormen mogelijk naar eigen smaak en budget. Voor de informatiestroom staan er twee HD beeldschermen van elk 31,2 centimeter paraat. Het ene functioneert als dashboard met de telemetrie en rij-informatie, terwijl het andere de multimedia- en navigatie voor zijn rekening neemt. Het gadgetgehalte neemt hier toe met een parfumverdeler, instelbare LED verlichting, nachtkijker en splitscreen mogelijkheid. Voor de bediening moet je beroep doen op een mousepad. Net zoals bij de overige systemen duurt het toch wel even alvorens het feilloos in de vingers zit. Een Burmeister geluidsinstallatie met 48 speakers zorgt op zijn beurt voor een unieke geluidsbelevenis en een klassieke klok mag in dit segment natuurlijk niet ontbreken.

Rijtest: Mercedes S500 L 2014

Rijtest: Mercedes S500 L 2014Rijtest: Mercedes S500 L 2014

Elke Mercedes S-Klasse uit de catalogus kan je haast eindeloos configureren, al krijgen ze niet allemaal een krachtige V8 in het vooronder zoals bij de S500. Deze bezit nog steeds 4.7 liter slagvolume en is in staat om 450 pk en 700 Nm te genereren. Standaard gaan die naar de achterwielen, maar wanneer je voor een 4Matic uitvoering kiest, worden ze op gepaste manier verdeeld. Het eerste honderdtal ligt binnen het bereik van 4,8 seconden en de topsnelheid werd elektronisch begrensd op 250 km/u, waar je ook sneller geraakt dan je zou vermoeden in de bijna geluiddichte limousine van bijna 2 ton. Zelf schakelen zit er ook niet meer in, een efficiënte zeventraps ZF automaat neemt dat voor zijn rekening. Het theoretische gemiddelde verbruik van 9 liter halen is ook een stevige opgave, maar met een brandstoftank van 88 liter krijg je gelukkig een mooi rijbereik. Aan bagageruimte ook geen gebrek, zo krijg je immers een laadcapaciteit van 530 liter.

Rijtest: Mercedes S500 L 2014

Rijtest: Mercedes S500 L 2014Rijtest: Mercedes S500 L 2014

Parkeren in de stad met dit slagschip is iets uitdagender dan met bijvoorbeeld een compacte A-Klasse, al laat deze S500 L zich opmerkelijk gemakkelijk rijden. Een chauffeur is aangewezen, maar wanneer je zelf achter het tweespakig stuurwiel kruipt voelt alles zeer vertrouwelijk aan. Een volledige armada aan veiligheidsystemen en hoogtechnologische rijhulpfuncties staat steevast paraat, zo kan je jezelf bijna autonoom verplaatsen in de vele files die ons land rijk zijn. Het optionele Magic Body Control scant het wegdek met een sensor op oneffenheden en past vliegensvlug de ophanging zodanig aan dat de inzittenden er geen hinder van ondervinden. De immense krachtbron zorgt ervoor dat de S500 L in staat is om zonder problemen mee te kunnen met de gemiddelde sportwagen, al heb je daar nooit nood aan. De wagen bezit iets magisch waardoor je steeds volledig tot rust komt, met de cruise control op 120 km/u en de digitale radio op Klara blijf je dat voor de rest van de rit.

Rijtest: Mercedes S500 L 2014Rijtest: Mercedes S500 L 2014

Al die prachtige luxe en hopen vermogen komen natuurlijk met een stevig prijskaartje en gelukkig speelt de S-Klasse in een topsegment met voornamelijk kapitaalkrachtige individuen en dito bedrijven. Net voor je de – interessante maar lange – optielijst bekijkt start de S500 L bij 110.473 euro. Wil je net zoals bij ons testmodel ten volle genieten van deze limousine dan  zal je toch €180.000 moeten neertellen. De meer op sportiviteit gefocuste S63 L AMG komt vrij dicht in de buurt met zijn basisprijs van 162.745 euro, dat terwijl de machtige S600 en S65 AMG met hun zesliter V12 een nog grotere investering vragen! Aan de andere kant van het S-Klasse spectrum is er onder meer de S350 BlueTec (vanaf €89.298), die zowel in aankoop als verbruik goedkoper zal uitkomen en sowieso niet zal teleurstellen.

Rijtest: Mercedes S500 L 2014

Met de nieuwe S-Klasse maakt Mercedes het voornamelijk zijn traditionele concurrenten moeilijk, met de S500 L in achting te nemen is dat dus de BMW 750i, Audi A8 4.0 TFSI en Porsche Panamera GTS. Daarnaast zijn er ook minder bekende spelers in dit segment, denk maar aan de Jaguar XJ, Lexus LS600h en Maserati Quattroporte. Gezien het vele vermogen en sublieme afwerking komen zeker en vast ook de Bentley Flying Spur en Aston Martin Rapide in het vizier van deze Mercedes!

Conclusie

De toplimousines van de bekende Duitsers hebben nog steeds een pioniersrol inzake design, technologie en prestaties. Alle innovatieve hulpsystemen doen hier hun intrede en sijpelen later door naar de rest van het gamma. Mercedes wist de lat direct enkele stevige treden hoger te leggen. Met een zuinige S350 heb je meer dan genoeg S-Klasse om ten volle te genieten, al kunnen we niet ontkennen dat de S500 L een begeerlijke bolide is die ons nog lang zal bij blijven. Zodanig luxueus, galant en krachtig dat we twijfelen of we nu liever vooraan of achteraan zitten. Ervaringsdeskundigen als Koning Filip en Bernie Ecclestone laten zich gewoon rijden.

Overzicht:

+ Majestueus voorkomen
+ Herdefiniëring luxe op een nieuw niveau
+ Rustgevend karakter met stevige sportieve aspiraties
+ Technologie

– Stevig prijskaartje
– Chauffeur aanbeloven
– Lijkt (te) sterk op een C-Klasse?

Rijtest: Mercedes S500 L 2014

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Francis Vanquickelberghe – FVP 

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...