Officieel: Mercedes S-Klasse Coupe / Cabriolet facelift (2017)Ook de majestueuze S-Klasse Coupé en Cabriolet krijgen een deugddoende update met ondermeer een opgefrist neus, (nog) méér technologie en een nieuw motorenprogramma!

Terwijl de vernieuwde S-Klasse limousine op het Autosalon van Shanghai stond te schitteren is het in Frankfurt de beurt aan het S-Klasse Coupé en S-Klasse Cabriolet duo. Op het eerste zicht lijken de wijzigingen eerder aan de kleine kant, wie van dichterbij – of onderhuids – gaat kijken ziet hoe dan ook enkele interessante nieuwigheden. Het basisrecept blijft gelukkig gewoon behouden, zo doet de S-Klasse Coupé het met een sierlijke koetswerklijn (en slechts twee deuren) terwijl de S-Klasse Cabrio het zonnekindje van dienst met z’n volautomatisch stoffen dak.

Op visueel vlak krijgen de S-Klasse Coupé en Cabriolet nieuwe bumpers (voor/achteraan), uitlaatmonden en nieuwe achterlichten met de (krachtig en heldere) OLED technologie. In de catalogus staan er overigens nieuwe 20″ velgen die zorgen voor extra personalisatiemogelijkheden.

Binnenin zit het nieuwe stuurwiel van de E-Klasse met aanraakgevoelige functieknoppen en de gekende Wide Cockpit instrumentenpaneel dat naadloos overloopt in het infotainmentsysteem. Nieuw is ook de Energizing Comfort interface die diverse systemen (airco, sfeerverlichting, massage, ..) groepeert in sfeervolle setups zoals Warmte, Vitaliteit, Frisheid, Plezier, Comfort en Training.

Qua infotainment en connectiviteit rekent Das Haus hier op de vernieuwde COMAND Online met ondermeer 3D navigatie en actuele verkeersinformatie plus handige details (brandstofprijzen, nabijgelegen parkeermogelijkheden, weerbericht, ..). De LINGUATRONIC spraakbediening werd uitgebreid tot meer dan 450 stemcommando’s die nu ook voertuiginstellingen (airco, verwarming, sfeerverlichting, ..) kunnen wijzigingen. Met de Concierge Service kan je, zoals het een S-Klasse rijder beaamt, beroep doen op een persoonlijke butler voor bijvoorbeeld het reserveren van een restaurant of informatie over toeristische routes. Dankzij de Magic Body Control (adaptieve luchtvering) en Curve Tilting Function blijft het gekende comfort ten alle tijden aanwezig.

Op vlak van motoren is het bestaande gamma ietwat overhoop gegooid. Voor de S Coupé is de instapper van dienst nu een S450 met de 3.0-liter V6 (inclusief zeilfunctie), goed voor 367 pk / 500 Nm en een 9-traps automaat. Daarna volgt de S560 met een 4.0-liter V8 (inclusief cilinderuitschakeling) met 469 pk / 700 Nm waarbij je enkel de Coupé optioneel met 4Matic kan krijgen in de plaats van achterwielaandrijving.

Belgische prijzen van deze twee Dream Cars uit het Mercedes’ gamma volgen snel, later dit jaar staan ze normaliter bij je favoriete concessiehouder.