Officieel: Lexus LS (2017)Lexus haalt alles uit de kast voor de nieuwste LS limousine, het vlaggenschip van het Japanse merk!

In Europa draait het in dit luxueuze limousinesegment voornamelijk om de A8, 7-Reeks en S-Klasse plus een enkeling die kiest voor een Brit of een Italiaan. Toch is er ook een valabel alternatief uit Japan met de LS, met deze gloednieuwe generatie moet het nu wel eens gaan lukken voor Lexus.

Aan het geslaagde design zal het sowieso niet liggen. Strakke lijnen met een gelukkig niet te agressief voorkomen terwijl de nieuwe LS ook majestueus en imposant lijkt, net zoals je van een toplimousine zou verwachten. Met een (enorme!) lengte van 5,23 meter hoeft de Japanner ook niet onder te doen voor zijn Europese concurrenten, qua interieur heerst er hier wel een meer gemoedelijke sfeer.

Aan luxe wel geen gebrek met grote highres beeldschermen, HUD, 28-voudig verstelbare zetels, traditionele sfeerverlichting en houtpatronen, … Dankzij Active Noise Control worden de geluidsindrukken van buitenaf gecounterd waardoor je in alle stilte kan genieten van (optioneel) een massage achterin. Nog een leuke extra is het 3D Surround Sound Systeem met geïntegreerde luidsprekers in de dakbekleding en Remote Touch via smartphone integratie.

Onder de motorkap van de Lexus LS ligt er nu een twin turbo 3.5-liter V6 met 420 pk en 600 Nm, gekoppeld aan een tien-traps (!!) automaat. Hiermee geraak je in minder dan 5 tellen aan 100 km/u terwijl de topsnelheid vlot boven de 200 km/u ligt. Naast deze LS500 verwachten we op termijn ook een meer Europese LS500h, mooi in analogie met de LC500h sportcoupé.

Daarvan neemt de LS ook heel wat rijhulpmiddelen over want Lexus wil graag dat de toplimousine ook wat dynamiek in zich meekrijgt. Met achterwielaandrijving en een laag zwaartepunt moet dat ongetwijfeld lukken, met behulp van de optionele vierwielsturing is de LS ook direct wat stabieler en agieler. Veilig is de Lexus LS gezien het Safety System+ systeem met ondermeer Pre-crash Safety-systeem, Rear Cross Traffic Alert & Breaking, Adaptive Cruise Control, Advanced Lane Keeping Assist en Intuitive Pedestrian Detection met Active Steering. Semi-autonoom rijden is ook mogelijk dankzij de CoDrive setup.

Na de Europese voorstelling op het Autosalon van Genève in maart verwachten we nog wat meer informatie zoals prijzen en leverdatums, als alles vlot verloopt moet dat allemaal nog in 2017 plaatsvinden.