Officieel: Mercedes S-Klasse facelift (2017)

Officieel: Mercedes S-Klasse facelift (2017)Op het eerste zicht is het misschien niet direct zichtbaar maar Mercedes heeft de majestueuze S-Klasse tot nog verder verfijnd!

Als vlaggenschip is de Mercedes S-Klasse dé belichaming van de de “The Best or Nothing” baseline, iets waar we niet echt over moeten twijfelen. De nieuwste generatie werd voorgesteld in 2013 en kreeg intussen diverse uitvoeringen, gaande van een zeer zuinige S500e Plug-in Hybrid, zeer sterke Guard’s tot minder zuinige AMG’s en meerdere verlengde versies. Daarnaast werd er sinds geruime tijd terug een S-Klasse Cabriolet gebouwd en nam de S-Klasse Coupé het stokje over van de CL. Intussen is de tijd rijp voor een opfriskuur, tegen de zomervakantie moet de vernieuwde S-Klasse alreeds bij de verdelers staan.

Geen nood mocht je daar wat staan twijfelen over het feit dat je al dan niet te maken hebt met de “vernieuwde” S-Klasse, de visuele verschillen zijn eerder beperkt. Een Duitse vorm van designmoeheid of een sterk genoeg basisontwerp, aan jou om te oordelen. De nieuwe S-Klasse herken je anderzijds aan de nieuwe voorbumper, de nieuwe lichtblokken (met drie lichtkanalen), LED achterlichten, zeven nieuwe velgen (17″ tot 20″) en extra details. De Multibeam verlichting krijgt nu Ultra Range grootlichten mee die op intelligente wijze tot 650 m verderop kunnen verlichten.

Binnenin verwelkomen we diverse features van de nieuwe E-Klasse, zo lijken de twee bestaande 12,3″ displays nu één geheel (lijken te) vormen en krijgt het stuurwiel aanraakgevoelige functietoetsen mee. Op vlak van afwerking en materiaalkeuze overtreft de nieuwe S-Klasse misschien wel zijn voorganger, al moet je voor de meest luxueuze items bijbetalen. Op vlak van personalisatie is er heel wat mogelijk, gaande van leder, hout, alcantara, contrasterende stiksels, beklede dakhemel, …

De sfeerverlichting telt nu 64 kleuren en standaard komt de Mercedes S-Klasse met keyless go/smart entry, het (optionele) ENERGIZING comfortprogramma is dan weer een wereldprimeur. Diverse functies (airco, verwarming, massage, verlichting, muziekkeuze, ..) zijn gekoppeld aan zes programma’s (frisheid, warmte, vitaliteit, plezier, comfort en training) om de inzittenden tot rust te brengen. Benieuwd hoe dat in zijn werk zal gaan, hoe dan ook zit je het meest comfortabel achterin de S-Klasse! Zeker als er een Maybach logo achterop/in de grille prijkt.

Op vlak van motoren is de introductie van een nieuwe V8 benzine versie én de langverwachte zes-in-lijn dieselmotor behoorlijk interessant. De S560 (Maybach) 4MATIC vervangt de uitgaande S500 en krijgt de 4.0-liter achtcilinder biturbo benzinemotor mee, goed voor 469 pk en 700 Nm. Hij verbruikt slechts 8,5 liter benzine en dat is op papier 10% zuiniger dan voordien, wanneer het kan schakelt hij automatisch vier cilinders uit. De nieuwe Mercedes S350d 4MATIC en S400d 4MATIC krijgen de gloednieuwe 3.0-liter zes-in-lijn dieselmotor mee, goed voor respectievelijk 286 pk / 600 Nm en 340 pk / 700 Nm! Ook deze zijn krachtiger én zuiniger dan de voorgangers. Later krijgt de nieuwe S ook nog een drieliter zes-in-lijn benzinemotor en een update voor de S500e plug-in hybride met een verbeterde actieradius van ongeveer 50 kilometer.

Qua gadgets, veiligheidssystemen en rijhulpmiddelen geniet deze S-Klasse ten volle van de ontwikkeling die Das Haus deed bij de E-Klasse. De actieve afstandsassistent DISTRONIC en de actieve stuurassistent ondersteunen de bestuurder nu nog beter bij het aanhouden van een veilige afstand tot de voorligger en het besturen van de auto. De snelheid van de auto wordt nu ook in bochten en op kruisingen automatisch aangepast. Dit wordt aangevuld met een aanzienlijk verbeterde actieve spoorassistent en extra functies voor de actieve noodstopassistent. Op basis van de navigatiegegevens wordt er nu ook rekening gehouden om het perfecte rijgedrag te berekenen.

Autonoom parkeren lukt perfect en het kan zelfs via je smartphone wanneer je in een krappe parkeerplaats wilt geraken. In de betere bochten helt de S-Klasse berline nu ook, een comfortverhogend (luxe)gadget dat ervoor enkel voor de S-Klasse Coupé was voorbehouden. Muziekliefhebbers worden dan weer enthousiast met de drie extra luidsprekers, één in het dak en twee in de zijwanden. Het Burmester 3D surround sound system levert nu maar liefst 1.520 Watt, indien je liever een andere activiteit plant kan met een eenvoudige druk op de Conciërge Service knop.

Nieuwe motoren, nieuwe uitrusting, krachtige lichtblokken en een technologie-injectie voor het interieur, zeer binnenkort staat de Mercedes S-Klasse hiermee te pronken bij je lokale concessiehouder. Prijzen zijn er op dit moment nog niet.

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...