Mercedes' powerdiesel debuteert in S-Klasse faceliftDe nakende facelift voor de Mercedes S-Klasse limousine lijkt de ideale aangelegenheid om de – langverwachte – krachtige zes-in-lijn turbodiesel nieuwkomer te presenteren!

Bij de hoger gepositioneerde modellen binnen het Mercedes’ gamma staat er steeds een 350d uitvoering ter beschikking voor wie op zoek is naar een stevige brok vermogen in combinatie met een zelfontbrander, toch doet de concurrentie het hier nog net iets beter. De ingenieurs uit Stuttgart zullen dat binnenkort rechtzetten met een nieuwe generatie turbodieselmotor, wederom met zes cilinders maar deze keer mooi op een lijn in de plaats van de huidige V6.

De 2.9-liter zescilinder is een doorontwikkeling van de nieuwe 2.0-liter dieselmotor van de E-Klasse waarbij het vermogen van ongeveer 280 pk kan oplopen tot maar liefst 400 pk met een koppel van 600 à 700 Nm. Vooral die Newtonmeters zijn van essentieel belang als je rustig – en zorgelijk – wilt knallen cruisen! Zo’n brok vermogen onder controle houden zal een taak worden voor de gekende negentrapsautomaat en 4MATIC vierwielaandrijving. Het aluminium OM656 motorblok zou overigens tot nog straffere dingen in staat zijn, daarmee lijkt de toekomst van de V8 topdiesel ook ten dode opgeschreven.

De krachtige diesel zal eerst z’n weg vinden naar de gefacelifte S-Klasse (2017) en een uitbreiding van het E-Klasse motorenaanbod (en bijhorende E-Klasse All Terrain?). Ook de serieuze SUV’s krijgen deze nieuwe motorisatie aangemeten, plannen voor AMG Diesels zijn er momenteel nog niet!