Rijtest: Opel Astra 1.4 Turbo ecoFLEX (2016)

Rijtest: Opel Astra 1.4 Turbo ecoFLEX (2015)Het heeft Opel 25 jaar en 7 generaties gekost om een Astra in elkaar te schroeven die de concurrentie recht in de ogen mag kijken. Dat het eens tijd werd ook.

Saai, zwaar, log, weinig inspirerend uiterlijk, dito interieur, motoren en rijgedrag. Toegegeven, ik ben nooit fan geweest van Opel’s C-segmenter. Terwijl de concurrentie op tenminste één, maar veelal meerdere vlakken de bovenhand nam, hinkte de Astra steeds achterop met een bescheiden voldoende over de ganse lijn, zonder ergens in uit te blinken. Niet dat de verkopen er fel onder geleden hebben maar Astra rijden was tot op heden niet meteen iets om naar uit te kijken.

Rijtest: Opel Astra 1.4 Turbo ecoFLEX (2015)

Enter de nieuwe Astra, oftewel generatie K voor ingewijden. Onder het strakgetrokken uiterlijk met een opvallende visueel onderbroken C-stijl, schittert een fonkelnieuw chassis dat naar goede gewoonte opnieuw stijver is, maar vooral een pak lichter. Afhankelijk van de versie zet de nieuwe Astra tussen de 120 en 200 kg minder op zijn gelijkvormigheidsattest dan zijn – toegegeven – lijvige voorganger.

Rijtest: Opel Astra 1.4 Turbo ecoFLEX (2015)Rijtest: Opel Astra 1.4 Turbo ecoFLEX (2015)

Het model werd echter ook fysiek kleiner terwijl de binnenruimte toenam. In concreto werd de Astra 5 cm korter, 5 mm smaller en 2,6 cm lager, wat tevens de aerodynamica gunstig beïnvloedt. Tezelfdertijd kromp ook de wielbasis met 2 cm, maar dankzij een compacter dashboard en dunnere stoelen steeg de beenruimte achterin met maar liefst 3,5 cm. En ook de kofferruimte ging er lichtjes op vooruit. En nu we het toch over het dashboard hebben; Dat maakt definitief komaf met de ongeorganiseerde knopgerommel van zijn voorganger en maakt plaats voor een al bij al intuïtief aanraakscherm onder de naam IntelliLink (inclusief Apple CarPlay & Android Auto), met daaronder een kluster van knoppen voor de ventilatie, en in het geval van onze tester, extra knoppen voor de stuur- en zetelverwarming én zetelkoeling.

Rijtest: Opel Astra 1.4 Turbo ecoFLEX (2015)

Het zijn lang niet de enige snufjes waar deze Astra (al dan niet optioneel) mee uitpakt. Zo konden we 18-voudig instelbare stoelen met massagefunctie ten zeerste appreciëren, net als de adaptieve IntelliLux LED matrix koplampen die toelaten met grootlicht te rijden zonder je tegenligger te verblinden. Tevens heeft de Astra ook een resem aan slimme sensoren en camera’s met ronkende Anglicismen als Traffic Sign Assistant, Lane Keep Assist, Following Distance Indication, Forward Collision Alert en Imminent Braking. Het ene al nuttiger dan het andere, maar niettemin in de aanbieding, of zelfs standaard afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau.

Rijtest: Opel Astra 1.4 Turbo ecoFLEX (2015)Rijtest: Opel Astra 1.4 Turbo ecoFLEX (2015)

Voorin onze Astra ligt een 1.4 turbobenzine ECOTEC van de nieuwste generatie. Goed voor 125 pk, 230 Nm koppel en een opgegeven gemiddeld verbruik van 4,9 l/100km. In de praktijk mag je daar een liter of twee bijrekenen, maar de ECOTEC-motor maakt niettemin indruk met zijn stille werking, thermomanagement en bovenal riante souplesse. Enkel de versnellingsbak doet afbreuk aan de aandrijflijn door lange en nogal wazige slagen.

Rijtest: Opel Astra 1.4 Turbo ecoFLEX (2015)

Eenmaal onderweg doet de nieuwe Astra nauwelijks of niet terugdenken aan zijn voorganger(s). En gelukkig maar. Zowel bij het accelereren, het remmen en/of het veranderen van richting voelt de auto zoveel lichter aan dan voorheen. Dat maakt dat de Astra voor het eerst ook dynamisch voor de dag komt en het rijplezier er met rasse schreden op vooruit is gegaan. Astra rijden is daardoor niet langer een straf. Een puike prestatie die tevens ook mooi vooruitzichten biedt richting toekomstige extra sportieve modellen. Niet in het minst de nieuwe OPC-variant die zonder twijfel terug in de pijnlijn zit.

Rijtest: Opel Astra 1.4 Turbo ecoFLEX (2015)Rijtest: Opel Astra 1.4 Turbo ecoFLEX (2015)

Behalve de 1.4 Turbo (100, 125 of 150 pk) heeft Opel nog andere benzinemotoren in de catalogus waaronder een gloednieuwe 1.0-liter driecilinder Turbo met 105 pk en de voorlopige krachtigste versie die 200 pk uit een 1.6-liter turbo puurt. Diesel/lease rijders kunnen dan weer rekenen op Opel’s 1.6 CDTI motor, waaronder die van de nieuwste generatie bijgenaamd de ‘fluisterdiesel’, met vermogens tussen de 95 en 160 pk.

Rijtest: Opel Astra 1.4 Turbo ecoFLEX (2015)

Prijzen voor de nieuwe Astra beginnen bij 17.975 euro voor een 100 pk sterke 1.4ECOTEC benzine, terwijl de goedkoopste diesel (1.6 CDTI ECOTEC / 95 pk) minstens 20.475 euro kost. Wie zijn Astra in identieke specificatie wil zoals ons fraai testmodel in Magnetic Silver (dat er vanaf 23.325 euro is), is ongeveer 28.000 euro kwijt. In ruil krijg je dan wel een moderne, comfortabele hatchback met een moderne motor, tal van snufjes en een strak ontwerp aan zowel de buiten- als binnenkant.

Conclusie

Met de nieuwe Astra heeft Opel het geweer duidelijk van schouder verandert. Het model ziet er niet alleen beter uit, het rijdt ook stukken beter dan eender welke Opel dat in lange tijd gedaan heeft. Behalve de vijfdeurs is er intussen ook een meer praktische Sports Tourer breakversie beschikbaar.

Overzicht:
+ Gadgets
+ Looks
+ Rijgedrag
+ Moderne motoren
+ Verbruik
+ Interessante (vanaf)prijs

– Vage versnellingsbak
– Beperkte visuele verschillen met voorganger (zeker in basisvorm)

Rijtest: Opel Astra 1.4 Turbo ecoFLEX (2015)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

1 reactie op "Rijtest: Opel Astra 1.4 Turbo ecoFLEX (2016)"

  1. Moovy 05-03-2016 om 18:13

    De nieuwe Astra ziet er prima uit.Het vorig model de J,waarmee ik rijd,vind ik alles behalve saai integendeel.Ben ook niet akkoord dat het daschboard ongeorganiseerd is en een knoppengerommel zou zijn.Ik vind blindelinks de gewenste knop.Ook de baanvastheid is prima en de 17 CDTI presteerd meer dan voldoende.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...