Test Opel Astra GTC 2012
Meer dan twee jaar hebben we moeten wachten op de driedeurs Astra, maar nu hij er eindelijk is noemt Opel het liever een op zichzelf staand model. Gek of geniaal?

Het moge duidelijk zijn, bij de marketingafdeling van Opel zijn ze als de dood voor iedereen die de nieuwe Astra GTC zou willen banaliseren. De ontwikkeling van de Gran Turismo Concept heeft ze duidelijk te veel inspanningen gekost om zomaar als driedeurs Astra op de markt gezet te worden. De Astra GTC is volgens Opel dus een op zichzelf staand model in het gamma, en dat bewijst Opel graag met het feit dat de GTC behalve de buitenspiegels en de staafantenne geen enkel koetswerkonderdeel gemeenschappelijk heeft met andere Astra’s. Daarnaast werden zes van de zeven velgen specifiek voor de GTC ontworpen, om maar te zeggen dat de GTC zich niet in een hoekje wil laten drummen. Hoe erg Opel ook zijn best doet, we kunnen niet om de visuele gelijkenissen met de vijfdeurs Astra heen. De neus van de GTC is een stuk scherper en oogt sportiever, maar heeft duidelijke banden met de vijfdeurs. Daarnaast vinden we in profiel de voor Opel kenmerkende sikkellijn terug. De achterkant is dan weer wel vernieuwend, de achterlichten ogen strakker en het geheel een stuk sportiever. Misschien is dit toch een volledig nieuwe Opel?

Test Opel Astra GTC 2012

Test Opel Astra GTC 2012Test Opel Astra GTC 2012

Wie instapt zal dat echter niet snel zeggen, het interieur van de Astra GTC biedt een zee van herkenning. Niet dat we daar problemen mee hebben, want het interieur van de Astra oogt strak en biedt een zeer kwalitatieve afwerking. Het stuurwiel ligt goed in de hand, de tellerpartij is goed afleesbaar en de optionele comfortstoelen bieden voldoende steun. Minpuntje blijft de knoppenzee in de middenconsole, die het geheel nogal druk doet ogen. Maar zodra je de functie achter elke knop kent, gaat de bediening vingervlug. De vormgeving van de GTC is daarnaast de oorzaak voor enkele praktische minpunten, zo belemmert de A-stijl het zicht in de hoeken en is het zicht naar achter eerder beperkt. Achterin plaatsnemen lukt wonderwel, dankzij de lange wielbasis is er voldoende beenruimte beschikbaar. Ook de kofferruimte is niet bemeten, met minstens 380 liter durven we het zelfs een riante koffer te noemen. Het openen van de kofferklep gaat wel niet erg intuïtief, een druk op het Opel-logo in plaats van een knop bij de handgreep ontgrendelt de koffer. Het optionele SD 900 navigatiesysteem kon ons als laatste erg bekoren dankzij zijn zuivere instructies en heldere weergave.

Test Opel Astra GTC 2012

Test Opel Astra GTC 2012Test Opel Astra GTC 2012

In afwachting van de OPC reden we met de 1.6 Turbo de voorlopige topversie van het GTC-gamma. Het turboblok zorgt voor een veelbelovende 180 pk, maar biedt zijn maximaal koppel van 230 Nm pas in hoge toeren aan. Hierdoor heb je nooit echt het gevoel met 180 pk op de baan te zijn, de vermogensopbouw is te lineair en je moet al ferm door de versnellingen vliegen om de nul naar honderd sprinttijd van 8,3 seconden te benaderen. Zuinig is het blok ook amper, zeker niet als je sportieve prestaties uit de GTC wil puren. Ons gemiddeld testverbruik van 9,7 liter/100 km spreekt dan ook boekdelen, een flinke slok meer dan de opgegeven 7,2 liter. Echte sportievelingen wachten dus beter op de Astra OPC die 280 pk en 400 Nm uit een 2-liter turboblok zal puren, terwijl wie minder op prestaties mikt tussen zes motorversies kan kiezen. Zo kan er ingestapt worden met een 1.4 ECOTEC met 100 pk, of is er langs benzinezijde ook nog een 1.4 Turbo met 120 of 140 pk beschikbaar. Wie liever dieselt kan terecht bij een 1.7 CDTI met 110 of 130 pk, of een 2.0 CDTI met 165 pk en 350 Nm koppel.

Test Opel Astra GTC 2012

Test Opel Astra GTC 2012Test Opel Astra GTC 2012

Waarin de Opel Astra GTC zeker uitblinkt, is het schitterende chassis dat hij meekreeg. De GTC staat namelijk 15 mm lager op zijn poten en geniet eveneens van een breder spoor, twee zaken die zijn sportieve rijkwaliteiten alleen maar ten goede komen. De OPC-afdeling voorzag de Gran Turismo Compact vooraan bovendien van twee HiPerStruts, gelijkaardig aan de RevoKnuckle-ophanging van de Ford Focus RS. De Astra GTC mag dan wel geen 305 pk hebben zoals laatstgenoemde, koppelstuur kan steeds voorkomen en daar steekt deze ingenieuze ophanging een stokje voor. Verder verbeteren de HiPerStruts de grip van de wagen, wat we alleen maar kunnen beamen. De Opel Astra GTC is een echte bochtenliefhebber en duikt telkens ijverig om de hoek, terwijl de koetswerkbewegingen perfect gecontroleerd worden. De wagen rijdt hard, maar ook niet beenhard. Zeker met de adaptieve FlexRide-dempers is de Astra GTC nog opvallend comfortabel, zelfs met 19-inch velgen. Enkel het stuurgevoel van de Astra GTC kon ons niet volledig overtuigen, de feedback is zoek en de snelheidsafhankelijke bekrachtiging bouwt soms eigenaardig op. Al kon dat het bochtenplezier niet echt drukken.

Test Opel Astra GTC 2012

Test Opel Astra GTC 2012Test Opel Astra GTC 2012

Opel zet de Astra GTC vanaf 19.550 euro op je oprit, dan krijg je een 1.4 ECOTEC in Enjoy uitvoering mee naar huis. De door ons geteste 1.6 Turbo moet minstens 24.100 euro opbrengen in dezelfde uitvoering, maar kost 26.350 euro wanneer je voor de Sport-uitvoering kiest. Voor de instapdiesel vraagt Opel op zijn beurt 21.450 euro, dan krijg je een 1.7 CDTI met 110 pk mee naar huis. De basisuitvoeringen bieden alle noodzakelijke uitrustingen, terwijl de Sport-uitvoering voor extra sportieve details zorgt zoals sportzetels, 18″ velgen, een sportstuur en specifieke sport design kenmerken. Wie de optielijsten induikt ziet dat een grotere velgenmaat (19″ vanaf 300 euro extra) niet erg prijzig is terwijl de GTC die visueel wel kan gebruiken. Interessante optieprijzen zijn verder de Adaptieve Bi-Xenon koplampen die 1.150 euro kosten, de parkeersensoren voor 500 euro en het SD900 Navigatiesysteem dat 1.150 euro moet opbrengen.

Test Opel Astra GTC 2012

Conclusie

De Astra GTC zomaar een driedeurs Astra noemen zou het werk van Opel niet veel eer aandoen, de GTC kreeg weldegelijk enkele belangrijke aanpassingen mee die hem een eigen identiteit geven. Hij oogt in ieder geval aantrekkelijk, met een scherpere neus, een gespierd profiel en een dikke kont. Daarbij is een grote velgenmaat steeds onontbeerlijk, aangezien de uitgeklopte wielkasten anders maar betrekkelijk leeg lijken. Voor het comfort hoef je trouwens geen kleine bandenmaat te kiezen, want als deze Opel ergens in uitblinkt dan is het wel op het vlak van ophanging en chassis. Dankzij HiperStruts vooraan en Watt-stangen achteraan verdrijft het model zowel koppelstuur als oncomfortabel gestuit over een slecht wegdek. Onder de motorkap is het moeilijker kiezen, wie sportieve prestaties zoekt zal teleurgesteld worden door de 1.6 Turbo en wacht beter op de OPC-versie. Het geteste turboblok kan de sportieve verwachtingen niet volledig inlossen, omdat zowel transmissie, gewicht en de trage koppelopbouw in zijn nadeel spreken. Gelukkig is er een breed gamma motoren beschikbaar die niet steeds dezelfde sportieve prestaties ambiëren. Want de Astra heeft weldegelijk zijn voordelen, getuige het hoge comfort, de ruimte aan boord en de strakke interieurafwerking. Maar of dat genoeg is om mensen van een Renault Mégane Coupé of Volkswagen Sirocco te houden? De toekomst zal het uitwijzen.

Test Opel Astra GTC 2012

Overzicht

+ Looks
+ Comfort
+ Interieur
+ Rijgedrag

– Stuurgevoel
– Prestaties 1.6 Turbo

Test Opel Astra GTC 2012

Tekst: Pieter-Jan Scheir & Tim De Baets
Foto’s: Pieter-Jan Scheir