Officieel: Mercedes CLS (2017)Net als zijn voorgangers oogt de derde generatie Mercedes CLS zelfverzekerd en sportief terwijl de gloednieuwe motoren, technologie en rijhulpmiddelen tevens indruk maken.

Desondanks het brede gamma van de E-Klasse bewees Mercedes in 2003 dat er ruimte was voor een CLS, een meer lifestyle variant die mocht uitpakken met een praktische (vierdeurs) coupélijn en een hoogwaardig interieur. Met intussen een derde generatie blijft Mercedes trouw aan die basisgedachte en dankzij het hoogtechnologische karakter van de huidige E-Klasse ziet de toekomst van de nieuwe CLS er veelbelovend uit. Jammer genoeg zonder de praktische CLS Shooting Brake die het slachtoffer is geworden van de beperkte vraag vanuit Amerika en Azië.

Het knappe – sexy! – lijnenspel van voordien is iets minder sterk aanwezig maar daarmee hebben we niet gezegd dat de Mercedes CLS niet knap is. Vooraan moeten we wel nog even wennen aan de frisse neus met oplopende koplampen à la AMG GT. Achteraan sluit het geheel sterk aan bij de C-Klasse Coupé, E-Klasse Coupé en S-Klasse Coupé, voornamelijk door de vorm van de achterlichten en het kofferdeksel.

Binnenin heerst er een huiselijke sfeer met dank aan de kwalitatieve materiale, hoogwaardige afwerking en het harmonieus kleurgebruik, de combinatie van haarscherpe beeldschermen en klassieke details blijven het goed doen in dit segment. De zetels werden exclusief de CLS ontwikkeld en voor het eerst is hij te verkrijgen met vijf zitplaatsen, de buitenste zitplaatsen achterin hebben tevens een vergelijkbare afwerking als voorin. Met de achterbank plat (40:20:40) kan het laadvolume van de koffer (520 liter) gemakkelijk vergroot worden. Net zoals bij de vernieuwde S-Klasse kan je de nieuwe CLS uitrusten met het Energizing programma dat allerhande comfortsystemen (airco, massage, verlichting, …) afstelt op basis van je “mood” waarbij er keuze is tussen Verfrissing, Warmte, Vitaliteit, Plezier Comfort en Training.

De derde generatie CLS beschikt over compleet gamma aan nieuwe motoren. In eerste instantie gaat het om zescilinder lijnmotoren in benzine- en dieseluitvoering, al dan niet met 4MATIC vierwielaandrijving. Zo is er een CLS350d (286 pk / 600 Nm), CLS400d (340 pk / 700 Nm) en een CLS450 4MATIC (367 pk / 500 Nm plus kortstondig 250 Nm extra dankzij een EQ Boost systeem). Later verwachten we meer bereikbare instapperversies én diverse AMG uitvoeringen.

Naast een “dynamisch afgesteld comfortonderstel met stalen veren” is er ook een instelbaar Dynamic Body Control onderstel te verkrijgen bij de Mercedes CLS, voor wie écht comfortabel wil cruisen is er de Air Body Control luchtvering voorhanden. Qua rijhulpmiddelen krijgt de CLS heel veel gadgets van de S-Klasse mee waardoor hij zich met de beste van de klas kan meten. Naast de standaard features (actieve remassistent, actieve spoorassistent, Attention Assist, snelheidslimiet assistent, …) kan je opteren voor het Rij-assistentiepakket Plus dat nog véél verder gaat om alle inzittenden (en omstaanders) ten beschermen tegen mogelijk onheil. Voor het eerst wordt er tevens gebruik gemaakt van kaart- en navigatiegegevens om het rijgedrag te verbeteren! De Multibeam LED koplampen – die ooit hun introductie maakten op de CLS – werden nogmaals krachtiger, slimmer en efficiënter.

Deze blitse vierdeurs coupé komt in maart 2018 op de markt, in het eerste productiejaar van de nieuwe Mercedes CLS is er traditiegetrouw een royaal uitgeruste Edition 1 te verkrijgen.