Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Coupe facelift [CLS220 BlueTEC]

Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Coupé [CLS220 BlueTEC]De Mercedes CLS-Klasse Coupé had zijn reputatie als stijlicoon reeds lang bevestigd, met een facelift werd hij toch nog wat zuiniger, efficiënter en een stuk meer technologisch!

Na minder succesvolle jaren in het premium coupé segment besefte Mercedes net voor de laatste eeuwwisseling dat het zichzelf terug moest bewijzen in deze klasse. In de plaats van een reguliere tweedeurs variant van de E-Klasse te bouwen kwam de designafdeling – onder leiding van Michael Fink – af met een gek idee: een vierdeurs coupé. Enkele jaren – en een Vision CLS Concept – later kon de wereld op het Autosalon van New York in 2003 kennismaken met een productiemodel. Volledig onorthodox, maar wel boordevol charisma, looks en karakter, het succes kon onmogelijk uitblijven. In navolging van het betere aanbod van Mercedes aanvankelijk enkel verkrijgbaar als krachtige CLS 500 en CLS 600, maar later volgden ook nog een kleinere diesel- en benzinevariant alsook begeerlijke AMG uitvoeringen.

Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Coupé [CLS220 BlueTEC]

Wegens het uitblijven van volwaardige concurrentie had de Mercedes CLS het rijk lang voor zich alleen, ondertussen kwamen de BMW 6-Reeks Gran Coupé en Audi A7 Sportback ook ten tonele. In 2011 verscheen de tweede generatie CLS – codenaam C218 – op de markt, ook de nieuwe Shooting Brake koetswerkvariant maakte hierbij zijn intrede. Misschien nog méér onorthodox (wie bouwt er nu een breakvariant van een coupé?!) dan de CLS Coupé, maar deze unieke Duitser kreeg de handjes voluit op elkaar. Rationele kopers zijn beter af met een Mercedes E-Klasse (Break) die zowel ruimer als goedkoper is maar wie de mogelijkheid heeft om met het hart een wagen te kiezen, kan niet naast de creatieve CLS-Klasse heen. Vorig jaar kregen beide varianten een facelift toebedeeld; naast enkele cosmetische wijzigingen ging het voornamelijk om de integratie van nieuwe technologie en veiligheid, een opfriskuur voor de motoren én de introductie van Multibeam LED verlichting.

Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Coupé [CLS220 BlueTEC]
Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Coupé [CLS220 BlueTEC]Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Coupé [CLS220 BlueTEC]

Na een carrière van reeds 10 jaar is de Mercedes CLS ondertussen een herkenbaar geheel in het straatbeeld geworden. Je ziet ze niet op elke straathoek, maar hier en daar passeert er ongetwijfeld een je pad. Steeds voorzien een sterk karakter dankzij de lange motorkap, aflopende daklijn en imposante grille vooraan. De verschillen met een pre-facelift CLS zijn aan de buitenzijde niet bijzonder zichtbaar, weggevers zijn een scherpere neus en vollere lichten achteraan. Ons testmodel kreeg een subtiele Cavansitblau blauwtint aangemeten, vijfspaaks 19″ lichtmetalen velgen en een extra sportpakket met chroom accenten en trapezium uitlaatmonden. Anno 2015 krijg je bij de premium merken gelukkig een verregaande vrijheid inzake personalisatie… zolang je het allemaal kan betalen! De Multibeam LED verlichting is bijvoorbeeld een van de paradepaardjes van deze gefacelifte CLS, met behulp van geavanceerde cameratechnologie kunnen 24 onafhankelijke LED modules volautomatisch en onafhankelijk aangestuurd worden. Hiervoor krijg je de perfecte verlichting op elk moment van de dag, waar en in welke verkeerssituatie je jezelf ook zou bevinden.

Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Coupé [CLS220 BlueTEC]Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Coupé [CLS220 BlueTEC]

Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Coupé [CLS220 BlueTEC]

De elegante uitstraling van de Mercedes CLS-Klasse Coupé ebt gelukkig niet weg wanneer je binnenin plaatsneemt. Vooraan gaat dat natuurlijk iets gemakkelijker dan achteraan, de fysieke kenmerken van de aflopende daklijn zorgen er natuurlijk voor dat de grootste personen de achterbank best vermijden. Voor de interieurafwerking voorzag Mercedes België bij deze wagen een zwart/porselein lederen zetelbekleding, pianolak sierelementen en fluwelen vloermatten. De middenconsole werd wat opgefrist en ook het zwevende 8″ scherm voor de navigatie/multimedia werd hier voorzien. Met het COMAND ONLINE systeem maak je op vlak van connectiviteit ook een serieuze sprong vooruit, al doet de hightech S-Klasse (Coupé) toch nog een stuk beter. Een analoge klok en alfanumerieke gsm toetsen (welkom in de 21ste eeuw!) maken je dan weer duidelijk dat je met een prestigieuze bolide onderweg bent, de vele goedkeurende blikken en duimpjes tijdens onze testperiode bevestigen die stellingname. Dankzij een neerklapbare achterbank verdubbel je de 475 liter laadvolume, desondanks de minder praktische vorm biedt de koffer opmerkelijk genoeg heel wat ruimte.

Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Coupé [CLS220 BlueTEC]

Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Coupé [CLS220 BlueTEC]Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Coupé [CLS220 BlueTEC]

De Mercedes CLS-Klasse Coupé is hier beschikbaar met drie diesels en twee benzinemotoren en als overtreffende trap de krachtige CLS 63 AMG uitvoering(en). Aan benzinezijde is er de CLS 400 (333 pk) en CLS 500 (410 pk) maar in België zal het toch voornamelijk de diesels zijn die de verkopen domineren. Zowel de CLS 350 BlueTEC (258 pk) als CLS 250 BlueTEC (204 pk) zijn te combineren met 4Matic vierwielaandrijving, als instapper werd de achterwielaangedreven CLS 220 BlueTEC (170/163 pk) aan het gamma toegevoegd. Deze kan uitpakken met bijzonder interessante cijfers, zo is er een CO2 uitstoot van slechts 122 g/km en verbruik van 4,7 liter diesel. Tijdens een ecorun op de snelweg donken we zelfs onder deze cijfergrens, al bewees dit 220 BlueTEC blok eerder eerder zijn efficiëntie! In 8,3 seconden doe je de nul-naar-honderd sprint met deze nieuwe krachtbron voor de Mercedes CLS, de topsnelheid ligt op 226 km/u. Een handbak past niet in een dergelijke wagen dus ben je aangewezen op de 7G- of spiksplinternieuwe 9G-TRONIC automaat. Standaard past er 60 liter in de brandstoftank, als je 124 euro extra legt krijg je de grote van 80 liter!

Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Coupé [CLS220 BlueTEC]

Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Coupé [CLS220 BlueTEC]Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Coupé [CLS220 BlueTEC]

Net zoals bij de soortgenoten blinkt de 2.1-liter turbodiesel uit deze CLS 220 BlueTEC niet direct uit met een stille loopcurve, zeker bij koudstart durft de rauwe soundtrack door het interieur te dringen. Gelukkig kan je jezelf wel op een behoorlijk comfortabele manier van A naar B verplaatsen, kudo’s ook voor de nieuwe automaat met ontelbaar veel verzetten. Dankzij schakelflippers achter het stuur kan je hem wel even helpen wanneer deze het noorden zou kwijt zijn. Heel wat nieuwe veiligheidssystemen van de nieuwe S-Klasse zijn optioneel beschikbaar op deze CLS-Klasse, het COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS systeem krijg je dan weer standaard waardoor de wagen in noodsituaties zelf kan afremmen.

Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Coupé [CLS220 BlueTEC]

De Mercedes CLS-Klasse Coupé start prijsmatig bij €55.660 aan dieselzijde, voor een benzinevariant betaal je minstens €65.219. Voor ongeveer €10.000 minder heb je een soortgelijke E-Klasse Berline, deze kan dan wel niet uitpakken met het krachtige lijnenspel en unieke charisma. Wil je vervolgens nog wat gadgets, visuele tweaks of enkele interieurupgrades, hou er dan rekening mee dat je in het premiumsegment van Mercedes opereert en dat zoiets wel prijzig kan zijn. Onze CLS 220 BlueTEC was goed voor €70.326 en daar konden nog heel wat opties bij…

Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Coupé [CLS220 BlueTEC]Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Coupé [CLS220 BlueTEC]

Naast de interne concurrentie kreeg de CLS-Klasse Coupé na enkele jaren toch noemenswaardige concurrentie uit de gekende hoek. De Audi A7 Sportback start bij €56.499 voor de 3.0-liter TDI met 211 pk terwijl we bij BMW de 640d Gran Coupé (313 pk) terugvinden voor €89.400, voor een fiscaal interessante instapper moet je dus sowieso in Stuttgart zijn. Anderzijds is het begrijpelijk dat een dergelijke vierdeurs lifestyle coupé enkel met de betere motoren aangeboden wordt. Iets minder voor de hand liggend dan eerdergenoemde bolides maar ook een Porsche Panamera, Maserati Ghibli of Lexus GS 450 zou je nog kunnen overwegen in dit segment.

Conclusie

Bij deze facelift moest Mercedes sowieso niet raken aan het (visuele) succesrecept dat intussen uitgroeide tot een cultsymbool, met enkele cosmetische wijzigingen kan het gerust nog enkele jaren mee. Behalve de karaktervolle looks mag de CLS-Klasse Coupé nu ook binnenin uitpakken met moderne technologie en geavanceerde veiligheidssystemen, onder de motorkap verwelkomen we bovendien een nieuwe CLS 220 BlueTEC instapper! Deze heeft (net) voldoende vermogen, een zakelijk interessante CO2-waarde en een bereikbare vanafprijs, al blijft een wagen van dit imago natuurlijk niet goedkoop. Of de introductie van kleine viercilinders afbreuk doet dit statussymbool zal de toekomst moeten uitwijzen!

Overzicht:

+ Looks/persoonlijkheid
+ Comfortabel interieur
+ Ruime koffer
+ Efficiënte krachtbron (zuinig, soepel, lage CO2 uitstoot)

– Soundtrack dieselmotor onder belasting
– Heeft een dergelijke klassebak wel nood aan kleine motoren?

Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Coupé [CLS220 BlueTEC]

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...