Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Shooting Brake [CLS220 BlueTEC]Over smaken en kleuren valt er heel wat te vertellen maar de CLS Shooting Brake wordt toch aanzien als een van de knapste modellen uit de Mercedes stal. Brengt een facelift dat sterke statement in gevaar?

De Mercedes CLS-Klasse groeide uit van een designoefening tot een productiemodel met een instant cultstatus. De rationele kopers zijn beter af met de goedkope(re) E-Klasse maar voor diegene die voor een deel met hun hart denken is die CLS een valabel alternatief. Iedereen weet dat wie mooi wil zijn moet afzien, zo heeft een aflopende daklijn een invloed op de toegang en hoofdruimte achteraan. Gesterkt door het (onverwachte?) succes toverde Das Haus enkele jaren later een CLS Shooting Brake Concept uit de hoed, wederom vloeide dit uit tot een seriemodel. In 2014 werden beiden CLS koetswerkvormen getrakteerd op een beperkte facelift, naast enkele esthetische wijzigingen binnenin en aan de buitenzijde werden vooral de motoren en technologie geüpdatet.

Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Shooting Brake [CLS220 BlueTEC]

Zelfs in gefacelifte vorm bezit de Mercedes CLS-Klasse Shooting Brake – codenaam x218 – een elegant voorkomen dankzij de typerende combinatie van een vierdeurscoupé met de eigenschappen van een break. Geen facelift natuurlijk zonder wijzigingen aanscherpen van de voorgrille, achterkant en de dynamische flanklijnen, enkel jammer dat de CLS hiermee een stukje eigenheid verliest. Net zoals bij de CLS Coupé voorziet Mercedes ook hier de hightech Multibeam verlichting, 24 LED’s staan onafhankelijk en volautomatisch paraat om in elke situatie een toepasselijke lichtbundel te voorzien. Het besef ervan neemt enkele nachtelijke ritten in beslag, erna lijkt het alsof je er al jaren gebruik van kon maken.. De personalisatiemogelijkheden zijn anno 2015 eindeloos bij Mercedes, wil je toch een identieke configuratie als onze testwagen vink dan Magnetietzwart, 19″ multispaaks lichtmetalen velgen en de AMG Line aan op je bestelbon.

Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Shooting Brake [CLS220 BlueTEC]Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Shooting Brake [CLS220 BlueTEC]

Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Shooting Brake [CLS220 BlueTEC]

Binnenin zijn de verschillen ook eerder miniem op verbeteringen van ondermeer het stuurwiel, meterset, zetels en ergonomie na. Meest opvallende interieurverschil is ongetwijfeld de introductie van de zwevende 8″ middenconsole zoals we ondertussen in elke Benz kunnen terugvinden. Hierin zit het COMAND systeem dat zowel de audio, navigatie als connectiviteit herbergt op een onorthodoxe wijze. Gelukkig kruipt het na verloop van tijd toch vlot in de vingers, dankzij functietoetsen op het stuurwiel en stembesturing geraak je ook al een eind ver. De achterbank biedt een royale portie (hoofd)ruimte aan twee inzittenden al opteren basketters toch beter voor een V-Klasse. De kofferruimte biedt plaats aan 590 tot 1.550 liter met de achterbank plat wat ongeveer evenveel is als een C-Klasse Break. De bijzonder combinatie tussen het kastanjebruine/zwart leder, chroom accenten en glazende pianolak toverde een prestigieus sfeertje binnenin onze CLS Shooting Brake, ook hier zijn er natuurlijk voldoende alternatieven. Het klassieke klokje is gelukkig altijd van de partij.

Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Shooting Brake [CLS220 BlueTEC]

Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Shooting Brake [CLS220 BlueTEC]Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Shooting Brake [CLS220 BlueTEC]

Initieel was de Mercedes CLS-Klasse enkel beschikbaar met krachtige V8 motoren, erna kwamen er ook nog zescilinders bij. Bij de introductie van de nieuwe generatie kwam er aan de dieselzijde een kleine viercilinder bij, nu blijkt er nog ruimte te zijn voor een CLS 220 BlueTEC instapper. Bij een wagen met een dergelijk sterk karakter verwachten we toch hetzelfde van hetgeen onder de motorkap ligt, anderzijds stijgt hiermee de toegankelijk van de CLS’en. Hopelijk zien we later een soortgelijke trend op de occasiemarkt!

Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Shooting Brake [CLS220 BlueTEC]

Onder de BlueTEC noemer vinden we drie mogelijkheden, CLS220 (163 pk – 400 Nm), CLS250 (204 pk – 500 Nm) en de CLS350 (258 pk – 620 Nm) waarvan de krachtigste modellen te combineren zijn met 4Matic vierwielaandrijving. Benzineliefhebbers starten met een CLS400 (333 pk – 480 Nm) en CLS500 (400 pk – 600 Nm) en gaan zo door tot de heerlijke 63 AMG uitvoeringen met respectievelijk 550 of 575 pk. Onze testwagen kreeg de kleinste motorisatie aangemeten, gelukkig is hij daarmee wel de zuinigste en efficiëntste. Theoretisch voldoet 4,9 liter diesel per 100 kilometer, met de juiste ingesteldheid valt dat – raar maar waar! – zelfs te benaderen. Daarnaast haalt de 2.1-liter grote turbodiesel een topsnelheid van 220 km/u terwijl de 0-100 sprint toch een achttal tellen in beslag neemt. Met een CO2 uitstoot van slechts 127 g/km ben je bovendien ook nog behoorlijk milieuvriendelijk! Zelf schakelen in een dergelijke klassebak is natuurlijk niet aan de orde, daarvoor reken je afhankelijk van de gekozen motorisatie op een automaat met zeven of negen verzetten! Desondanks het zuinige innerlijk krijg je toch een brandstoftank van 80 liter, met behulp van een ECO setup en een start/stopsysteem haal je zonder probleem een autonomie van 1.000 kilometer!

Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Shooting Brake [CLS220 BlueTEC]Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Shooting Brake [CLS220 BlueTEC]

Net zoals de rest van het gamma focust de Mercedes CLS Shooting Brake zich voornamelijk op comfort, dankzij de slimme versnellingsbak en adaptief onderstel kan het tempo ook opgedreven worden zonder noemenswaardige problemen. Het bekende dieselblok laat zich misschien wel wat teveel horen maar na verloop van tijd heb je enkel maar oog/oor voor het rustgevende karakter van deze Duitser. De 60 extra kilo’s in vergelijking met een CLS Coupé laten zich niet direct opmerken, de grote(re) massa voel je dan weer wel in het lichte stuurwiel. Dankzij de facelift werden ook de vele veiligheidssystemen terug wat afgestoft, nieuwkomers zoals actieve cruisecontrol, rijvakassistentie, actieve remhulp met voetgangersbescherming of een 360° camera maken eveneens hun intrede. Wil je nog meer toeters en bellen, snuister dan eens in de eindeloze optielijst!

Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Shooting Brake [CLS220 BlueTEC]

En daarmee komen we naadloos toe tot het grote struikelblok, de kostprijs. Op de eerste goedkope Mercedes zitten we nog steeds te wachten, zeg niet dat we jullie niet gewaarschuwd hebben! De Mercedes CLS-Klasse in Shooting Brake start in België bij €57.596 (220 d) en gaat door tot €139.271 (63 AMG S 4MATIC), het prijsverschil met zijn meer gestroomlijnde naamgenoot is ongeveer €1.000. Vervolgens moet je toch nog enkele essentiële opties aanvinken (leuk kleurtje, passende velgen, sierelementen voor het interieur en wat packs, …), daarna start het (typisch Duitse) indrukwekkende prijsbeleid pas echt. Onze testwagen was op die manier goed voor €83.160, voor net geen €30.000 heb je al een compacte CLA Shooting Brake!

Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Shooting Brake [CLS220 BlueTEC]Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Shooting Brake [CLS220 BlueTEC]

Specifieke concurrenten voor de Mercedes CLS-Klasse Shooting Brake zijn er niet wegens de unieke positionering, al kunnen we met een rationele geest toch wel enkele alternatieven geven. De Porsche Panamera (vanaf €86.273) sluit qua vormgeving misschien nog het best aan al situeert deze zich misschien wel een stapje hoger, de Jaguar XF Sportbrake (vanaf €45.900) komt ook aardig in de buurt. Naast interne concurrentie van de E-Klasse Break (vanaf €43.802) mag je ook de Audi A6 Avant (vanaf €40.000) en BMW 5-Reeks Touring (vanaf €41.750) niet vergeten..

Conclusie
De Mercedes CLS Shooting Brake bezit net zoals de Coupé uitvoering een unieke cocktail van flair, stijl en prestigieus voorkomen, het grotere laadvermogen zal voor de veelverplaatsers een handige extra zijn. Bij een dergelijk stijlicoon verwacht je normaliter enkel krachtige motoren, toch zijn er ook toegankelijke viercilinders die kunnen uitpakken met een beperkt verbruik en interessante CO2 uitstoot. Een comfortabele klassebak als dit is uiteraard niet goedkoop, met de gekende Duitse prijspolitiek loopt de eindafrekening ook vlot op. Voor ongeveer €10.000 minder heb je bovendien een Mercedes E-Klasse die ook nog ruimer is, het verschil in uitstraling, prestige en souplesse is gelukkig minstens het dubbele waard!

Overzicht:

+ Knap design
+ Praktisch
+ Aanwezige technologie
+ Bijzonder rustgevend/comfortabel
+ Efficiënte krachtbron (zuinig, soepel, lage CO2 uitstoot)

– Prijzig
– Minder uniek/eigenheid dan pré-facelift
– Vraagt om een krachtige motor

Rijtest: Mercedes CLS-Klasse Shooting Brake [CLS220 BlueTEC]

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem