Rijtest Mercedes E-Klasse Coupe - E200 Coupe - c238 (2017)De Mercedes E-Klasse Coupé offert een praktische gemak op in ruil voor een sierlijke daklijn zonder te raken aan al de andere troeven..

Met de grondige vernieuwing van het gamma gooit Mercedes de laatste jaren hoge ogen. Niet enkel wist het een jeugdiger publiek te bereiken met een gamma dat breder dan ooit is, de designafdeling wist een unieke cocktail te maken van een klassiek lijnenspel mét een moderne touch. Een perfect voorbeeld is daarvan de nieuwe E-Klasse in Coupé-trim die misschien wel sterk op zijn C-Klasse en S-Klasse evenknie mag lijken, hij straalt als geen ander in het grijze Vlaamse straatbeeld.

Rijtest Mercedes E-Klasse Coupe - E200 Coupe - c238 (2017)

Na de passage van de E-Klasse Berline en E-Klasse Break was het duidelijk dat het hedendaagse Mercedes’ design op diverse koetswerkvormen plakt, traditiegetrouw doet een tweedeurs coupé nog net iets beter dankzij de vrijheid van slechts twee deuren en een koffer te omvatten. Nog sexyer beter wordt het misschien wel bij de E-Klasse Cabrio maar gezien het sombere klimaat zal die het hier niet schoppen tot een verkoopkanon. De vijfde E-Klasse telg is overigens de E-Klasse All Terrain én daarnaast zijn er nog diverse AMG varianten te verkrijgen, bij de lokale Mercedes concessiehouder was de keuze nog nooit zo groot binnen het E-segment. En dan wachten we nog op de nieuwe generatie van de technische gerelateerde CLS (CLE?) vierdeurscoupé en GLE SUV’s..

Rijtest Mercedes E-Klasse Coupe - E200 Coupe - c238 (2017)
Rijtest Mercedes E-Klasse Coupe - E200 Coupe - c238 (2017)Rijtest Mercedes E-Klasse Coupe - E200 Coupe - c238 (2017)

Maar terug naar deze sinistere Mercedes E200 Coupé. Hier voorzien van de AMG Line uitvoering inclusief blitse 20″ lichtmetalen velgen, een grille vol diamanten, Multibeam LED lichtblokken vooraan en nog wat visuele addenda, de chroom accenten vervullen hier de prachtige finishing touch! Met een brede waaier aan personalisatiemogelijkheden maakt iedereen – die het kan bekostigen – een beeldschone configuratie, gezien de hogere positionering binnen de E-Klasse familie omvat het Coupé aanbod wel slechts een Avantgarde en AMG Line uitvoering. Tijdens het eerste productiejaar is er nog een Edition 1 uitvoering beschikbaar die de nodige goodies combineert in een (financieel en visueel) aantrekkelijk geheel.

Rijtest Mercedes E-Klasse Coupe - E200 Coupe - c238 (2017)

Wie reeds in aanraking kwam met een E-Klasse van de nieuwste generatie zal zich direct – en perfect – thuisvoelen in de E-Klasse Coupé. Twee reusachtige, mooi ingewerkte (haarscherpe!) schermen als dashboard en infotaimentsysteem, knappe materialen, goedzittende lederen zetels, een perfecte afwerking, … Ook binnenin weet Das Haus een klassieke vormgeving voortreffelijk te combineren met een (hypermoderne) insteek. Het zichtbare verschil zit hem – net zoals bij de technisch gerelateerde E-Klasse Cabrio – in de ventilatiemonden die hier een aparte vormgeving meekrijgen.

Rijtest Mercedes E-Klasse Coupe - E200 Coupe - c238 (2017)Rijtest Mercedes E-Klasse Coupe - E200 Coupe - c238 (2017)

Het lijnenspel van de E-Klasse Coupé mag dan behoorlijk sexy zijn, de achterbank is groter dan ooit en biedt perfect plaats voor twee volwassenen. Door het gemis van de achterdeuren moeten die wel langs voren binnen, dat is desondanks de wijd openende voordeuren nog steeds een geklauter. De koffer omvat 425 liter bagageruimte maar ook hier verlies je wat praktisch gebruiksgemak gezien de smalle laadopening. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden ergens opofferingen maken..

Rijtest Mercedes E-Klasse Coupe - E200 Coupe - c238 (2017)Rijtest Mercedes E-Klasse Coupe - E200 Coupe - c238 (2017)

De nieuwe Mercedes E-Klasse Coupé is te verkrijgen met drie benzinemotoren en twee diesels. Van een E350e Coupé plug-in hybride noch AMG’s is momenteel sprake, die laatste verwachten we op termijn wel ten tonele. De E200 Coupé (184 pk) en E300 (245 pk) Coupé rekenen beiden op een viercilinder, de E400 Coupé (333 pk) krijgt standaard 4MATIC vierwielaandrijving en de 3.0-liter V6 mee. Dieselen kan eveneens en dan ben je aangewezen op de E220d (4MATIC) Coupé (194 pk) of de E350d Coupé (258 pk). Bij die laatste ligt er een 3.0-liter V6 onder de lange motorkap, na verloop van tijd zal die vervangen worden door de spiksplinternieuwe 3.0-liter zes-in-lijn die debuteerde in de S-Klasse facelift.

Rijtest Mercedes E-Klasse Coupe - E200 Coupe - c238 (2017)

Onze testwagen was voorzien van de instapper van dienst, de E200 Coupé. De 2.0-liter turbobenzine stuurt hier 184 pk en 300 Nm richting de achteras in samenwerking met de 9G-TRONIC automaat. In optimale omstandigheden doe je slechts 7,8 seconden over de 0-100 sprint terwijl je bij 240 km/u de topsnelheid bereikt. Dat zijn puike waarden voor een 1.630 kg zware Duitser, toch mag het gerust wat vlotter onder belasting. Dat kan je ietwat oplossen door te kiezen voor de Sport (of Sport+) setup maar dat gaat ten nadele van het rijgemak. Een dergelijke wagen smeekt stiekem om een potente zescilinder, voornamelijk voor de souplesse en een inspirerende soundtrack.

Rijtest Mercedes E-Klasse Coupe - E200 Coupe - c238 (2017)Rijtest Mercedes E-Klasse Coupe - E200 Coupe - c238 (2017)

Rijtest Mercedes E-Klasse Coupe - E200 Coupe - c238 (2017)

Dankzij een lagere zitpositie, een verlaagd onderstel en het scherpe(re) stuurgevoel kan de lifestyle E-Klasse Coupé zich perfect onderscheiden van de meer rationale E-Klasse Berline en Break. Zoals alleen Mercedes dat kan wordt die sportieve ingesteldheid gecombineerd met een uitzonderlijk hoge dosis comfort. En daarvoor rekent deze Coupe op een resem actieve en passieve hulpmiddelen, gaande van massagezetels, adaptieve (en slimme!) cruise control, AIRMATIC luchtvering, automatisch parkeren, dynamische verlichting tot de Drive Pilot. Die magische software maakt het, in combinatie met een leger aan sensoren en camera’s, mogelijk om (toch even) autonoom te rijden op de autosnelweg. Zelfstandig van rijvak wisselen hoort daar vanaf heden ook bij. Mercedes is overduidelijk klaar voor de zelfrijdende wagen, nu de wetgeving nog.

Rijtest Mercedes E-Klasse Coupe - E200 Coupe - c238 (2017)Rijtest Mercedes E-Klasse Coupe - E200 Coupe - c238 (2017)

Rijtest Mercedes E-Klasse Coupe - E200 Coupe - c238 (2017)

De Mercedes E-Klasse Coupé kan de jouwe zijn vanaf €51.425 (E200 Coupé), dat is ongeveer €2.000 meer dan wat ze vragen voor een E-Klasse Berline of E-Klasse Break! Dankzij het gerenommeerde Duitse (premium)uitrustingbeleid kan je daar bijzonder gemakkelijk nog een hoop euro’s aan tegenaan smijten, zo tikte de testwagen af op meer dan 82.000 euro..

Rijtest Mercedes E-Klasse Coupe - E200 Coupe - c238 (2017)Rijtest Mercedes E-Klasse Coupe - E200 Coupe - c238 (2017)

Rijtest Mercedes E-Klasse Coupe - E200 Coupe - c238 (2017)

Gezien de andere Duitse merken met hun equivalent (respectievelijk de Audi A7 Sportback en BMW 6-Reeks Coupé) het liever wat hoger zoeken heeft de E-Klasse Coupé het segment voor zich alleen. Over enkele jaren wil BMW uitpakken met een 8-Reeks Coupé en dan zal de toekomstige 6-Reeks zich beter gaan lenen tot speelkameraad van de Mercedes. Intern voelt de E-Klasse de adem van de goedkopere C-Klasse Coupé en statigere S-Klasse Coupé in zijn nek, rustig genieten van zijn unieke positionering zal er dus niet inzetten.

Conclusie
De nieuwe E-Klasse bezit uitermate veel troeven. Niet enkel ziet hij er behoorlijk goed uit (met de nodige opties), op vlak van comfort, afwerkingskwaliteit, rijhulpmiddelen, materiaalkeuze, moderne motoren en hightech gadgets doet hij de befaamde “The Best or Nothing” baseline van Mercedes alle eer aan.

Naast de meer rationele berline en praktische break is er met de Coupé – en binnenkort de Cabrio – een perfect alternatief voor de lifestyle levensgenieter die gerust een opoffering wil maken op vlak van gebruiksgemak. Dankzij de riante buitenafmetingen biedt de E-Klasse Coupé wel degelijk plaats aan vier volwassen met alle moderne luxe en weelde die je maar kan wensen. Als Grand Tourer omvat de gracieuze E Coupé een iets dynamischere afstelling zonder ook maar aan het comfortniveau te raken. Met een zescilinder in het vooronder moet de E-Klasse Coupé ongetwijfeld op z’n best zijn qua sportiviteit, souplesse, soundtrack en rijbelevenis, jammer dat die (logische?) keuze het prijskaartje nogmaals stevig aandikt.

Overzicht:
+ Sierlijke vormgeving
+ Afwerkingskwaliteit
+ Luxe en comfort
+ Vier volwaardige zitplaatsen
+ Rijdynamiek
+ Hightech rijhulpsystemen, gadgets, …
+ Veilig

– Prijs/optiebeleid
– Klassieke coupénadelen (kleine kofferopening, moeilijke instap naar achteren, beperkt zicht naar achteren, …)
– Twijfelend/luidruchtig onder belasting (E200)
– Beperkte visuele verschillen met de C-Klasse Coupé en S-Klasse Coupé

Rijtest Mercedes E-Klasse Coupe - E200 Coupe - c238 (2017)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem