Rijtest Mercedes AMG GT C 4.0 Roadster 2017 headerTezamen met de dakloze AMG GT Roadster lanceerde Mercedes-AMG een extra sportieve AMG GT C uitvoering, dus twee rijtesten voor de prijs van één!

Reeds in 2014 presenteerde Mercedes de langverwachte AMG GT sportwagen die ze opnieuw volledig toevertrouwden aan de AMG specialisten uit Affalterbach na het succes met de hoger gepositioneerde SLS voorganger. Na drie jaar was de tijd al rijp voor een beperkte facelift met de nieuwe Panamericana grille voor alle versies, intussen is het AMG GT aanbod ook een pak groter geworden.


Rijtest Mercedes AMG GT C 4.0 Roadster 2017

Met de AMG GT3’s en GT4’s mag je enkel op circuit spelen, de straatlegale AMG GT R deelt heel wat onderdelen met deze volbloed racers. Tussen het bestaande aanbod (bestaande uit de AMG GT en AMG GT S) en R was er aldus Mercedes nog ruimte voor een straffe AMG GT C versie, al dan niet te verkrijgen als Roadster. Geheel tegen de (alfabetische) logica begint de AMG GT familie ietwat complex te worden, gelukkig verdwijnt dat negativisme wanneer de V8 ontwaakt!

Rijtest Mercedes AMG GT C 4.0 Roadster 2017Rijtest Mercedes AMG GT C 4.0 Roadster 2017

De Mercedes-AMG GT Roadster is momenteel enkel te verkrijgen in basisvorm (476 pk) en C versie (557 pk), de kans is bestaande dat er hier op termijn nog motorisaties bijkomen. Zo’n dakloze sportwagen koop je voornamelijk om optimaal te genieten van een zomerse lifestyle ingesteldheid. En de heerlijke soundtrack! In 11 tellen kan je de stoffen dakconstructie volautomatisch laten verdwijnen (en omgekeerd), dit kan zelfs al rijdend tot 50 km/u. Naast een zwart dak heb je nog de keuze tussen een beige of rode variant. In vergelijking met z’n coupébroer weegt de Roadster ongeveer 50 kg meer gezien enkele noodzakelijke verstevigingen, gelukkig is de V8 zodanig potent dat je nooit een tekort aan vermogen zal hebben.

Rijtest Mercedes AMG GT C 4.0 Roadster 2017
Rijtest Mercedes AMG GT C 4.0 Roadster 2017Rijtest Mercedes AMG GT C 4.0 Roadster 2017

De Mercedes-AMG GT C positioneert zich boven de S en onder R variant, in tegenstelling tot wat we initieel hadden verwacht gaat Stuttgart hier eerder de clubsport dan de comfort tour op. De AMG GT C kenmerkt zich door de straffere ophanging, elektronisch sperdifferentieel, vierwielsturing terwijl de visuele verschillen hem zitten in de brede heupen en ietwat agressievere grille!

Rijtest Mercedes AMG GT C 4.0 Roadster 2017

Onze Mercedes-AMG GT C Roadster was voorzien van een prachtige designo magno grijstint in combinatie met donkere elementen, 19″/20″ lichtmetalen velgen, rode remklauwen en subtiele Silver Chrome accenten. Met het nodige budget maak je zelf een droomconfiguratie maar we kregen opvallend veel positieve feedback over deze samenstelling, getypeerd door de lange neus, agressieve grille … én krachtige soundtrack!

Rijtest Mercedes AMG GT C 4.0 Roadster 2017

Binnenin koos Mercedes België voor Macchiato Beige nappaleder, chroom en veel koolstofvezel, het kwalitatieve Bang & Olufsen BeoSound systeem (+ €4.150) zouden we in dit geval wel achterwege laten. Hetzelfde doen we met de AMG Performance zetels (+ €1.950) die het laatste beetje comfort uit je AMG GT C halen en de staat van het wegdek behoorlijk direct doorgeven naar je onderste ruggenwervels. Met slechts 165 liter bagageruimte in de koffer mag/kan je enkel het meest essentiële meenemen naar Monaco, Cannes of Knokke. In minder zonnige regio’s (zoals België) kan je beroep doen om efficiënte zetelverwarming, een windgeleider én het optionele Airscarf systeem dat warme lucht in je nek blaast.

Rijtest Mercedes AMG GT C 4.0 Roadster 2017Rijtest Mercedes AMG GT C 4.0 Roadster 2017

De AMG GT C Roadster rekent nog steeds op de gloednieuwe 4.0-liter V8 met twee turbo’s die speciaal voor de AMG GT werd ontwikkeld, intussen zit deze in (bijna) alle 63 AMG’s ingebakken. In deze dakloze configuratie goed voor 557 pk / 680 Nm, een 0-100 tijd van 3,7 seconden (!!) en een topsnelheid van meer dan 300 km/u. Met een CO2 uitstoot van 259 g/km en een praktijkverbruik van gemakkelijk 12 liter benzine per 100 km is de AMG GT C Roadster wel moeilijk zuinig te noemen. De brandstoftank heeft een capaciteit van 80 liter.

Rijtest Mercedes AMG GT C 4.0 Roadster 2017Rijtest Mercedes AMG GT C 4.0 Roadster 2017

Zodra de achtcilinder en de zeventraps automaat met dubbele koppeling op bedrijfstemperatuur zijn kan het feest van start gaan. Met verschillende rijparameters kan je de sportieve ingesteldheid van de achterwielaangedreven AMG GT C Roadster bepalen, gaande van Comfort, Sport, Sport+ tot Race. Afhankelijk daarvan zijn het stuurgevoel, gasrespons, vermogensopbouw, ophanging en alertheid van de automaat, wie zich slimmer want kan gebruik maken van de kwalitatieve schakellepels en/of zelf een Individual voorkeurconfiguratie maken. Vervolgens haal je gemakkelijk (haast) illegale snelheden in de meest uitdagende situaties, ook hier lijkt de investering in een Coyote geen overbodige luxe. Rechtdoor gaat deze AMG GT als een Speer (mét hoofdletter), in de bochten bewijst hij zijn kunnen met een messcherp stuurgevoel en een perfect afgesteld chassis. Toch strookt de sportief georiënteerde AMG GT C visie wat met het lifestyle gehalte van een Roadster, voor de C zouden we dus eerder voor de Coupé gaan.

Rijtest Mercedes AMG GT C 4.0 Roadster 2017Rijtest Mercedes AMG GT C 4.0 Roadster 2017

Eens het prestatiepotentieel duidelijk is en je het angstzweet (van de passagier?) wat wilt laten drogen kan je ook in alle rust en (relatief) comfort genieten van de AMG GT C Roadster. Qua materiaalkeuze en afwerking hebben we enkel maar bewondering, alle gekende gadgets van Mercedes zijn hier ook aanwezig. Denk aan het COMAND infotainmentsysteem, adaptieve cruise control, DAB radio, ..  De intensiteit van de soundtrack is zelfs regelbaar, tot groot jolijt van je buren!

Rijtest Mercedes AMG GT C 4.0 Roadster 2017

Desondanks de vanafprijs van de Mercedes-AMG GT van 121.242 euro vragen ze minimaal 133.705 euro voor een AMG GT Roadster. Voor de AMG GT C wordt dat respectievelijk 153.307 euro (coupé) en 165.649 euro (cabrio). Zoals bij elke Mercedes ben je aangewezen op een (peperdure) stevige optielijst, zo kwam onze testwagen akelig dicht in de buurt van de 200.000 euro.

Rijtest Mercedes AMG GT C 4.0 Roadster 2017Rijtest Mercedes AMG GT C 4.0 Roadster 2017
Rijtest Mercedes AMG GT C 4.0 Roadster 2017

Wie een dergelijk budget kan besteden aan een cabriolet-sportwagen (in België) heeft vermoedelijk geen financiële zorgen, het segment heeft heel wat lekkers te bieden. Denk maar aan de Audi R8 V10 Spyder, McLaren 570S Spider, Maserati GranCabrio Sport, Ferrari California T, Jaguar F-Type R Cabrio en de Porsche 911 Turbo S Cabriolet.

Conclusie
Performante sportwagens hebben in theorie al een beperkte leefbaarheid in België, laat staan dat een dergelijke cabriolet een kans maakt. Toch kijken we met een brede glimlach terug naar de zonnige testrit met de Mercedes-AMG GT C Roadster. Niet enkel het prestatiepotentieel, de soundtrack of het strakke weggedrag konden ons sterk bekoren, ook de vernieuwde vormgeving werd gesmaakt. Toch zouden we nooit opteren voor de combinatie van de AMG GT C en AMG GT Roadster, daarvoor botsen de twee idealen net iets teveel met elkaar. Keerzijde van de medaille blijft de stevige prijs, het verbruik en de beperkte bruikbaarheid maar daarover wordt er niet geklaagd in dit segment.

Overzicht:
+ Looks
+ Cabrioplezier
+ Prestatiepotentieel
+ Onheilspellende soundtrack
+ Stuurgevoel
+ Rijgedrag + wendbaarheid

+/- Begeerlijk AMG GT C Roadster concept maar ietwat tegenstrijdig

– Klassieke sportwagennadelen (prijs/optiebeleid, verbruik, bruikbaarheid, maatschappelijk imago, …)
– Klassieke cabrionadelen (Belgisch klimaat, kleine koffer, …)

Rijtest Mercedes AMG GT C 4.0 Roadster 2017

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Sam & Ruben Janssens