Officieel: Mercedes-AMG GT (C) Roadster (2016)Op het einde van deze zonnige zomer komt Mercedes-AMG naar buiten met de dakloze AMG GT Roadster. Interessante nieuwkomer is de AMG GT C Roadster die zich tussen de S en R topversie nestelt!

Officieel was Das Haus niet van plan om ooit het dak van de begeerlijke AMG GT te halen, een dergelijk model zou teveel in het vaarwater komen van de vernieuwde SL Roadster en S-Klasse Cabriolet. Plotsklaps zagen ze dan toch geen graten meer in een AMG GT Roadster want daar waren de prototypes, nu komt Mercedes officieel naar buiten met alle details naar aanleiding van het Autosalon van Parijs begin oktober.

Zoals het een échte cabrio beaamt kan het dak dus van de AMG GT Roadster, hier een stoffen exemplaar in tegenstelling tot de SL. Dat gebeuren volstrekt zich volledig automatisch in enkele tellen en kan rijdend tot 50 km/u. De stoffen kap kan je krijgen in beige, zwart en rood.

Naast een “reguliere” Mercedes-AMG GT Roadster komen de Duitsers uit Stuttgart ook met een gloednieuwe C variant. Die staat niet voor extra comfort of een zachte ophanging, in tegendeel zelfs want deze komt in de pikorde boven de AMG GT S en net onder de AMG GT R te staan. Visueel krijgt de Roadster een behoorlijk agressieve grille, bredere heupen, een nog luidere sportuitlaat en reusachtige velgen. Niet zichtbaar maar wel een dynamische toevoeging is de achterwielsturing wat de wendbaarheid en stabiliteit op zowel hoge als lage snelheden moet bevorderden.

Beide AMG GT Roadster’s maken gebruik van de 4.0-liter V8 met twee turbo’s net zoals de andere AMG GT’s. De instapper – whats in a name – levert de gekende 476 pk / 630 Nm, de C versie krijgt maar liefst 557 pk / 680 Nm wat toch 47 leuke pk’s meer is dan de AMG GT S. De topsnelheid bedraagt respectievelijk 302 km/u en 316 km/u, stoplichtsprintjes zijn voorbij in ongeveer 4 tellen. De achterwielaandrijving en zeventraps AMG sportautomaat zijn ook nog steeds van de partij.

Informatie omtrent de prijs of leveringsdata zijn er op dit moment nog niet maar we gaan er vanuit dat je tegen volgende zomer wel een AMG GT Roadster op de oprit kan laten verschijnen voor een kleine 150.000 euro.

Lees hier onze rijtest met de Mercedes-AMG GT Coupé!