Rijtest: Mercedes-AMG GT

Rijtest: Mercedes-AMG GTNa de SLR en SLS is het nu aan de beurt van de Mercedes-AMG GT om de Duitse premiumconstructeur te vertegenwoordigen in het allerhoogste sportwagensegment!

Wat ooit begon in een kleine garage nabij Affalterbach begint nu indrukwekkende proporties aan te nemen. Toen nog als onafhankelijke tuner maar ondertussen werd AMG reeds volledig ingelijfd door Mercedes-Benz en kregen ze de eindverantwoordelijkheid in het creëren van de sportiefste modellen. Hierdoor beperkt het AMG aanbod zich niet enkel meer tot de grote/prestigieuze modellen, (bijna) alles tussen de A en S kan je met de drie magische letters achterop bestellen. Zelfs de vele SUV’s kan je vandaag de dag uitrusten met bijzonder krachtige viercilinders, V8’s en zelfs V12’s!

Rijtest: Mercedes-AMG GT

Na het beëindigen van de samenwerking met McLaren – waarvan de SLR familie het meest tastbare resultaat van was – kreeg AMG de loodzware opdracht om met een opvolger voor de dag te komen. Met de Mercedes SLS bewees AMG gelukkig dat ze in Stuttgart geen externe partners meer nodig hadden voor een dergelijk prestigeproject, de opvolger zou zich wel wat meer toegankelijker (prijs, vermogen, bruikbaarheid, …) moeten opstellen. Eind 2014 kregen we het Autosalon van Parijsna een langgerekte mediacampagne – eindelijk de Mercedes-AMG GT in al zijn schoonheid te zien. Met een gewaagde styling, een turbomotor én een nieuwe typebenaming (zeg nooit Mercedes GT AMG!) was de toon direct gezet, het gejammer/gemis omtrent het ontbreken van de legendarische vleugeldeuren verdween stilletjes aan zodra de eerste exemplaren naar buiten kwamen en hun keel achtcilinder mochten schrapen. Momenteel is dit vlaggenschip van Das Haus te verkrijgen in twee vermogensversies en als GT3 circuitracer, later volgt ook een Black Series uitvoering en een tussenversie (GT3 R). Een Mercedes-AMG GT Roadster zou momenteel dan weer niet op de planning staan omdat deze teveel in het vaarwater zou komen van de andere performante cabrio’s … maar zeg nooit nooit in de autosector.

Rijtest: Mercedes-AMG GTRijtest: Mercedes-AMG GT

Qua design volgt de AMG GT zijn voorhanger – al mogen we die term niet in de mond nemen van Mercedes – grotendeels met de lage zitpositie, langgerekte motorkap, agressieve grille en korte overhangingen, toch vond ons testpubliek vrij gemakkelijk diverse gelijkenissen met de gedoodverfde concurrentie zoals de Porsche 911 en Jaguar F-Type. Naar goede gewoonte kan je bij Mercedes naar eigen smaak een passende configuratie maken met een leuke kleur, velgen, accenten en packs, wel oppassen dat je de prijs niet (teveel) de hoogte injaagt met bijvoorbeeld een unieke Solarbeam lak (+ €9.010)! Onze testwagen schitterde – dubbel en dik wanneer de zon van de partij was – met zijn Brillant Blau koetswerkkleur, rondom het sportief rubber zat er 20″ lichtmetaal met een scherpe structuur. In het echt ziet de Mercedes-AMG GT er overigens een pak knapper uit dan op foto of video, toch was er hier en daar commentaar te horen op de achterzijde.. De optionele spoiler kan in dat geval soulaas bieden net zoals wat chroom- of koolstofvezelaccenten!

Rijtest: Mercedes-AMG GTRijtest: Mercedes-AMG GT

Rijtest: Mercedes-AMG GT

Ook voor het interieur rekende het designteam duidelijk op chroom, koolstofvezel en alcantara, naar Duitse gewoonte in combinatie met een piekfijne afwerkingsgraad. Een eervolle vermelding voor de AMG Performance zetels die je lichaam met veel plezier omarmen zonder het comfortniveau teveel te comprimeren, het vlot in- en uitstappen vraagt wel enige oefening! De AMG GT is een zuivere tweezitter maar kan wel beroep doen op een grote kofferruimte (350 liter), ongetwijfeld niet het belangrijkste kenmerk voor een sportwagen maar wel mooi meegenomen. De middenconsole en het dashboard werden serieus opgekuist en je krijgt acht (een verwijzing naar het aantal cilinders) grote functieknoppen waarmee je de belangrijke parameters van de Mercedes-AMG GT kan instellen. De soundtrack an sich biedt voldoende sfeer en gezelligheid om nooit te vervelen (denken we…), voor de andere gevallen staat het voortreffelijke Burmester audiosysteem paraat om de inzittenden auditief te verwennen.

Rijtest: Mercedes-AMG GT

Rijtest: Mercedes-AMG GTRijtest: Mercedes-AMG GT

Met de komst van de nieuwe supercar van Mercedes namen we afscheid van de atmosferische 6.2-liter V8, ter vervanging zag een gloednieuwe – nog steeds handgebouwde – 4.0-liter V8 mét turbo’s (interne code: M178) het levenslicht. In theorie werden er gewoon twee viercilinders uit de A45 AMG bij elkaar gezet, in de praktijk toverde de AMG ingenieurs met nieuwe productietechnieken (oa aluminium) en de plaatsing van turbo’s tussen de V vorm waardoor het geheel compact blijft. Ondertussen zit dat blok ook al in de C63 modellen, in de toekomst zullen ook andere AMG producten deze potente achtcilinder ingelepeld krijgen. De reguliere AMG GT doet het met 462 pk / 600 Nm, 4 seconden voor de 0-100 sprint en een topsnelheid van net boven de 300 km/u. De potentere AMG GT S is 30 kg zwaarder en krijgt 510 pk / 650 Nm waarmee hij slechts 3,8 seconden nodig heeft voor de befaamde stoplichtsprint, bij 310 km/u is het gedaan met de pret. De CO2 uitstoot van beide uitvoeringen ligt op ongeveer 216 g/km terwijl het verbruik op een goede 9 liter benzine bedraagt. In de praktijk reken je best enkele liters bij als je jezelf toch wat onder controle kan houden, met een sportieve rijstijl verdubbel je zonder veel moeite de opgegeven waardes. Gelukkig is de brandstoftank voldoende groot (65 liter) waarmee je een rijbereik van ongeveer 450 kilometer kan behalen.

Rijtest: Mercedes-AMG GTRijtest: Mercedes-AMG GT

Maar genoeg gepraat over de geschiedenis, de looks, het interieur en het cijfermateriaal, de Mercedes-AMG is gemaakt om te genieten rijden en dat hebben we ook gedaan. Vanaf je plaatsneemt in de (lage) cockpit en de langgerekte motorkap aanschouwt besef je dat het menens is, een druk op de startknop later ontwaakt de V8 met een heerlijk verslavende brul. Die bariton kan je nog versterken – zacht uitgedrukt – door de uitlaat volledig open te zetten (standaard in Sport modus), hiermee kan je de relatie met je buren toch enigszins wat onderhouden. Eens je de riante afmetingen van deze snelle Duitser wat onder de knie hebt kan je een relatie met het directe gaspedaal opbouwen. Turbo’s of niet, de AMG GT reageert vliegensvlug en accelereert als een bezetene terwijl de brullende soundtrack ervoor zorgt dat de resterende zintuigen de sensaties ook beleven, de geventileerde/geperforeerde remschijven doen gelukkig hun taak met evenveel overtuiging. De efficiënte zeventraps DCT Speedshift transmissie heeft drie rijmodi (Comfort, Sport en Sport+) maar kan ook manueel aangesproken worden met de schakelflippers, op lage snelheden (bv stadsverkeer) durft hij wel eens te twijfelen. De Mercedes-AMG GT S heeft nog een aanvullend rijprogramma “RACE” en is – zoals de naam al doet vermoeden – afgesteld voor optimale circuitprestaties, niet toevallig dus dat deze de rol van Formule 1 safety car op zich nam! Qua communicatie tussen de vooras en het stuurwiel heb je bijzonder weinig te klagen, zolang je contact hebt met droog wegdek kan je bijzonder ver de limiet gaan opzoeken. Bij regenweer of nat wegdek opteer je toch beter voor iets anders uit het Mercedes’ gamma.. Desondanks de achterwielaandrijving moet je ook heel wat moeite (willen) doen om hem diagonaal te krijgen, dit in tegenstelling tot de eerdergenoemde Britse concurrent die niets liever doet dan de achterbanden oproken.

Rijtest: Mercedes-AMG GT

Dergelijk speelgoed is jammer genoeg nooit goedkoop, toch doe je in vergelijking met de SLS een interessante deal. Niet enkel is de basisprijs een stuk goedkoper, met de verlaagde CO2 uitstoot (hét voordeel van turbomotoren) hoef je ook geen lichaamsdelen meer af te staan aan de fiscus. Toch vraagt Mercedes minstens €119.064 van jou in ruil voor een AMG GT, voor de krachtige GT S is dat €138.303. Vervolgens komt de onvermijdelijke optielijst die het uiteindelijke prijskaartje sowieso zal aandikken, als consument bepaal je gelukkig zelf in welke mate dat zal zijn. Ons testmodel benaderde de kaap van €150.000, ook het noodzakelijke brandstofbudget hou je het best goed in het achterhoofd.

Rijtest: Mercedes-AMG GTRijtest: Mercedes-AMG GT

Rijtest: Mercedes-AMG GT

Tijdens de ontwikkeling van de AMG GT nam Mercedes de legendarische 911 als benchmark welke al meer dan 50 jaar de referentie is in sportwagenland, qua configuratie krijg je hier wel 991 Turbo (vanaf €169.158) prestaties voor de prijs van een 991 Carrera GTS (vanaf €125.224). De Porkers vertrouwen wel op een hoogtoerige zes-in-lijn waardoor de wagens iets beschaafder/veelzijdiger voor dag kunnen komen. De Jaguar F-Type Coupe R (vanaf €108.770) heeft wél een achtcilinder aan boord en levert gelijkwaardige prestaties (550 pk / 680 Nm) maar profileert zich een pak meer als hooligan dan de AMG GT. Nog kanshebbers in dit segment zijn de Lexus RC F (477 pk – 530 Nm – vanaf €86.000), Nissan GT-R (550 pk – 630 Nm – vanaf €94.000), Aston Martin V8 Vantage S (436 pk – 490 Nm – vanaf €128.198) en misschien ook wel de nieuwe Audi R8 V10 (540 pk – 540 Nm – vanaf €164.800). Een compleet andere wagen maar wel voor hetzelfde budget – en je scoort er ongeveer evenveel aandacht mee – is de BMW i8, kwestie van onze groen gedachtegoed even naar boven te halen..

Conclusie

Zou je graag wat meer in the picture staan of ben je ontevreden met je aantal Facebookvrienden, overweeg dan eens de aankoop van een Mercedes-AMG GT! Deze blitse sportwagen is de perfecte oplossing voor beide problemen en is bovendien het beste wat Mercedes weet te brengen op diverse vlakken, naast “behoorlijk dynamisch” kan je er gelukkig ook rustig mee rijden als je jezelf ietwat kan bedwingen. Met het meest eenvoudige gemak laat jouw rechtervoet de krachtige V8 ontwaken en ben je vertrokken voor adembenemende acceleraties, iets wat ongetwijfeld nooit zal gaan vervelen. Die glimlach die volgt is sowieso gratis, het stevige verbruik kan misschien wel nefast zijn voor de feestvreugde.

Overzicht:

+ Indrukkende prestaties
+ Looks
+ Afwerkingsgraad (exterieur én interieur)
+ Technisch (bijna) perfect: automaat, soundtrack, remmen, motorblok
+ Veelzijdig (comfortstand, uitlaatdempers, grote koffer, …)

– Stevig prijskaartje (al is het een stuk aangenamer dan bij de SLS)
– Verbruik
– Smeekt om droge ondergrond

Rijtest: Mercedes-AMG GT

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Ruben & Sam Janssens 

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...