Officieel: Pagani Huayra NC V12 820 pk (2022)Na meer dan tien jaar in productie nadert de Pagani Huayra productie zijn einde, de unieke Huayra NC zou de laatste moeten zijn.

… met de nadruk op moeten zijn. Want na Fiat met 500 (Abarth) is Pagani dé onbetwiste koning van de special edition’s. Mocht je zowaar vermogend genoeg zijn om ergens een leuke Zonda of Huayra occasie te kopen kan je die vervolgens opsturen naar Pagani waarna ze hem in jouw droomconfiguratie ombouwen. Ook motorische upgrades kunnen zo gebeuren. Toch mits de nodige miljoenen ter beschikking.

De Huayra hypercar werd al in 2011 voorgesteld en zou slechts 100 keer gebouwd zijn. Ook de dakloze Huayra Roadster werd in dezelfde aantallen gebouwd. Vervolgens kwamen de Huayra BC (30x) en Huayra BC Roadster (40x), de Imola (5x), Tricolore (3x) en de brutaal ogende/klinkende Huayra R (30x). Of de aangegeven productie-aantallen écht kloppen weet enkel Horacio vermoedelijk. En louter ter info, een nieuwe BC zou je gemakkelijk 3 miljoen euro (!) gekost hebben.

Huayra NC

De Italiaanse supersportwagenbouwer laat nu zelf weten dat de Huayra productie erop zit. Het allerlaatste exemplaar dat van de band in San Cesario sul Panaro liep werd Huayra NC gedoopt. Te herkennen aan zijn blauwe koolstofvezel body met rode, zwarte en witte accenten. Ook de riante spoiler achterop en snorkel vanboven zijn weggevers natuurlijk. Binnenin werd de gekozen kleurstelling doorgetrokken in combinatie met véél alcantara en chroom.

Achterin ligt nog steeds de potente 6.0-liter V12 AMG benzinemotor. In de Huayra NC goed voor 820 pk / 1.080 Nm die via een sequentiële 7-traps transmissie volledig naar de achteras loopt! In combinatie met een leeggewicht van slechts 1.240 kg is dat zeker niet slecht!

Nu het Huayra hoofdstuk (bijna?) afgesloten is kan Pagani zich volledig toeleggen op de ontwikkeling van de C10 opvolger. Midden september 2022 verwachten we die in vol ornaat te zien.