Officieel: Pagani Huayra R Evo 900 pk V12 (2024)De Pagani Huayra R Evo is naast een logische doorontwikkeling van hun brute circuitracer ook voorzien van uitneembare dakpanelen. En een 900 pk sterke V12!

Na het succes (en populariteit) van de bijna brutale Zonda R (Evo) circuitracers volgde er uiteraard een soortgelijke Pagani Huayra R. Wederom enkel en alleen gebouwd voor het betere circuitplezier … en in tegenstelling tot de andere Huayra’s met nummerplaat is er hier zowaar een atmosferische V12 aanwezig! Slechts 30 exemplaren werden er gebouwd met een prijskaartje van gemakkelijk 3 miljoen euro. Allemaal worden ze steevast uitgenodigd voor de Pagani Arte in Pista evenementen, kwestie van toch ergens in vol ornaat (lees: met de nodige ondersteuning) van je bloedserieuze hypercar te kunnen genieten.

Drie jaar later is het tijd voor de Huayra R Evo. Zoals de naam doet vermoeden een doorontwikkeling op basis van de vergaarde informatie en inzichten. Wie goed gaat kijken/vergelijken zal toch de nieuwe bumpers, velgen, spoiler, flicks én een haaienvin bemerken. Cijfermatig komt er zowaar 19 centimeter extra bij in de lengte!

Maar dé gimmick zijn de twee uitneembare hardtop dakpanelen. Ongetwijfeld heerlijk als de turboloze V12 benzinemotor 9.200 tr/min maakt. Dan staat er trouwens 900 pk / 770 Nm ter beschikking, wederom een recordwaarde voor een Pagani. Op een recht stukje asfalt zou je 350 km/u kunnen aantikken al draait het hier meer om track performance dan snelle 0-100 chrono’s of topsnelheid.

Ook de dempers, remmen en rubber werd geoptimaliseerd. Hoeveel exemplaren er van de Huayra R Evo gebouwd zullen worden werd niet gespecificeerd. Vermoedelijk zullen er ook enkele klanten hun bestaande Huayra R upgraden! Iets toegankelijker maar nog steeds dakloos is de recente Pagani Imola Roadster.