Officieel: Pagani Huayra R V12 NA 850 pk (2021)Zoals verwacht komt Pagani op het einde van de Huayra carrière met een track only Huayra R topversie. Voorzien van een 850 pk sterke atmosferische V12!

Na de legendarische Zonda kwam Pagani in 2011 met de Huayra ten tonele. Voor een select (en vermogend) clubje verkrijgbaar als coupé (desgewenst met de scherpere Tempesta Pack) of dakloze Huayra Roadster. Later kwam er een hardcore Huayra BC, ook hier werd het dak van gehaald in de vorm van de Huayra Roadster BC. Na de nodige special editions (oa Imola, Dinastia, Tricolore, ..) zijn we nu aan het einde van het Huayra tijdperk. En dat viert Horacio met een knotsgekke Huayra R, mooi in analogie met de Zonda R.

Visueel (zwart, naakte koolstofvezel, een pak stickers en reusachtige spoiler) steekt de nieuwe Pagani Huayra R zijn oorsprong niet weg. Daarnaast deelt hij maar weinig onderdelen meer met zijn Huayra naamgenoten. Zo werd er (nog) meer gebruik gemaakt van lichtgewicht koolstofvezel en titanium (-200 kg), goed voor een leeggewicht van slechts 1.050 kg! De opzichtige/blitse vleugeldeuren werden ook ingewisseld voor “vlinder”deuren.

Daar waar alle Huayra’s de fabriek in San Cesario Sul Panaro verlieten met de turbogeblazen 6.0-liter V12 AMG benzinemotor (max 800 pk / 1.000 Nm) … doet de Huayra R het met een atmosferische (!!) 6.0-liter V12. Net zoals in de goede oude Zonda tijden, iets dat je snel hoort aan de intense soundtrack. Met 850 pk is hij bovendien iets krachtiger, qua koppel moet je het stellen met slechts 750 Nm. Al het vermogen vloeit richting de achteras via een sequentiële (race)automaat. Remmen doe je via gigantische Brembo remschijven.

En dan het slechte nieuws. Pagani plant slechts 30 exemplaren van de Huayra R te bouwen, dit in ruil voor (minstens) 2,6 miljoen euro. Exclusief BTW! Deelnemen aan fancy FIA raceweekends/klassementen zal er ook niet inzitten, de Huayra R voldoet aan geen enkele voorwaarden. Rustig cruisen/knallen op een eigen track(day) dan maar?!