Rijtest: Jaguar F-Type 3.0 V6 S AWD

Rijtest: Jaguar F-Type 3.0 V6 S AWDZelfs met vierwielaandrijving blijft de Jaguar F-Type te gek én geniaal, je kan er – bijvoorbeeld in het regenachtige België – net iets beter/meer van genieten!

Na enkele woelige jaren in een moeilijk economisch klimaat belande Jaguar – en zusterbedrijf Land Rover – in rustige vaarwaters dankzij de overname door het Indiaanse Tata. Geschiedkundig een opmerkelijke prestatie maar de Britten zochten een strategische – en financieel sterke – partner op lange termijn na (korte) passages bij onder BMW, Ford en zelfs Rover vlag. Jaguar kon hierdoor eindelijk terug op adem komen en kondigde per direct een veelbelovende opvolger voor de mythische E-Type aan. Met het recente track record hechte niemand echt veel belang aan die grote woorden, topdesigner Ian Callum bewees met de voorstelling van de dakloze F-Type in 2013 dat de Britse katachtige terug was!

Rijtest: Jaguar F-Type 3.0 V6 S AWD

Nog beter werd het sprookje de realiteit toen de Jaguar F-Type ook nog een heerlijke balans, aangename wegligging, krachtige soundtrack en directe sturing meekreeg naast het sensationele design. Na de F-Type Cabriolet kwam er ook een logische Coupé toevoeging aan het gamma, beiden voorzien van een kolossale V8 als topmodel. Die rol is sinds kort weggelegd voor een SVR variant van de F-Type en om een veelzijdiger klantenbestand aan te kunnen spreken is er nu ook een manuele versnellingsbak en vierwielaandrijving te verkrijgen. Gezien het minder exotische klimaat in België zou deze laatste hier wel goed kunnen aanslaan..

Rijtest: Jaguar F-Type 3.0 V6 S AWDRijtest: Jaguar F-Type 3.0 V6 S AWD

Welke versie je ook bestelt van de Jaguar F-Type, je krijgt so-wie-so een beeldschone sportwagen waarmee je nog (licht)jaren ver de handjes op elkaar zult krijgen. Een eindeloos lange motorkap met ventilatiesleuven, agressieve grille, fijne lichtblokken en een korte overhang achteraan, anoniem ergens toekomen mag je vergeten.. De Jaguar F-Type V6 S AWD komt standaard met 19″ velgen, zwarte remklauwen en zwart (Ebony Black), oranje (Firesand) of wit (Polaris White) als koetswerkkleur, daarnaast zijn er heel wat personalisatiemogelijkheden en voor wie zelf geen inspiratie heeft kan opteren voor een British Design Edition.

Rijtest: Jaguar F-Type 3.0 V6 S AWD

Op een AWD badge achterop na zijn er dus geen verschillen tussen een achterwielaangedreven en vierwielaangedreven F-Type, ook interieurverschillen zijn niet te bespeuren. Dat maakt dus dat de sportzetels nog steeds goed je lichaam omarmen, de binnenruimte (+ opbergvakken) aan de kleine kant zijn en de middenconsole mooi driver oriënted gepositioneerd is. Het lederen (dikke) stuurwiel is aan de grote kant en pakt uit met diverse handige functietoetsen, de aluminium schakellepels achteraan voelen perfect aan. Qua hypermoderne en fijnwerkende infotainmentsystemen hebben ze bij Jaguar geen al te goede reputatie opgebouwd in de laatste jaren, de laatste versie met 8″ touchscreen doet het gelukkig al véél beter inzake gebruiksvriendelijk, functionaliteit en werkingssnelheid. Met 301 liter tot maximaal 408 liter bagageruimte maakt de Jaguar F-Type Coupé het nog net mogelijk om boodschappen te doen, indien je graag verhuist raden we je toch aan om naar iets praktischer te kijken zoals de nieuwe F-Pace SUV. Voor je eigenste droomconfiguratie van het interieur heb je keuze uit diverse zetels, materialen (leder, chroom, suède, alcantara, koolstofvezel), gekleurde stiksels, …

Rijtest: Jaguar F-Type 3.0 V6 S AWD

Rijtest: Jaguar F-Type 3.0 V6 S AWDRijtest: Jaguar F-Type 3.0 V6 S AWD

Zowel de Jaguar F-Type 3.0-liter V6 (380 pk / 460 Nm) als 5.0-liter V8 (550 pk / 680 Nm) kan je optioneel met vierwielaandrijving verkrijgen, dit zowel met de Coupé als Cabriolet uitvoering. De supersnelle F-Type SVR’s verdelen hun immense vermogen altijd over de vier wielen. Indien je kiest voor een V6 S AWD variant krijg je sowieso de achttraps ZF QuickShift sportautomaat en doe je 5,1 seconden over de 0-100 km/u sprint, heb je een gemiddeld verbruik (op papier) van 8,9 liter, een CO2 uitstoot van 211 g/km en een topsnelheid van 275 km/u. De AWD’s wegen 90 kg meer en dat zorgt slechts beperkt voor mindere prestaties.. Dankzij een grote brandstoftank van 70 liter zou je in de praktijk in staat moeten zijn om minstens 500 km ver te geraken, alles erboven mag als een geschenk uit de hemel gezien worden!

Rijtest: Jaguar F-Type 3.0 V6 S AWDRijtest: Jaguar F-Type 3.0 V6 S AWD

Want rijden met een Jaguar F-Type is en blijft een immens genot waar je maar geen genoeg van kunt krijgen. De luidkeelse uitlaat klinkt heerlijk, het stuurwiel geeft perfecte commando’s door naar het asfalt en de zescilinder accelereert als een bezetene wanneer je dat van hem verwacht, rustig cruise control’en op de autosnelweg lukt ook perfect zonder dat er lichamelijke klachten zouden optreden. Wanneer je de Jaguar F-Type VS S in zijn SPORT modus zet wordt alles nog sensationeler, luider, extremer en huiver je met de gedachte dat er nog een V8 en SVR variant hierboven in de pikorde staan.

Rijtest: Jaguar F-Type 3.0 V6 S AWD

Om de speelse achterkant van de F-Type in het gareel te houden kan je dus opteren voor de AWD variant die nog steeds de voorrang geeft aan de achteras, bij gripverlies of op moeilijke ondergrond (water, sneeuw, ijs, gras, …) voorziet het systeem vliegensvlug een meer optimale verdeling van het vermogen tot maximaal 90% naar voren. De Jaguar F-Type verliest hiermee een klein beetje van het meervoudig bewierookte “hooligan” gehalte maar de dagdagelijkse bruikbaarheid stijgt hierdoor minstens exponentieel. Onervaren piloten chauffeurs kunnen dus behoorlijk ver gaan alvorens de F-Type AWD zijn vierdelige grip met het aardoppervlak zou opgeven. Active en goed afgestelde elektronische rijhulpmiddelen (zoals Torque Vectoring, Intelligent Driveline Dynamics, …) helpen hier ook waar ze kunnen, toch bouw je best een goede vertrouwensband op met de remschijven die aandacht vragen.

Rijtest: Jaguar F-Type 3.0 V6 S AWDRijtest: Jaguar F-Type 3.0 V6 S AWD

Rijtest: Jaguar F-Type 3.0 V6 S AWD

Vanaf €87.850 kan de Jaguar F-Type V6 S Coupé AWD de jouwe zijn, dat is iets meer dan 6.000 euro meer dan de achterwielaangedreven variant. De meerprijs voor een F-Type Cabriolet bedraagt hier 7.100 euro. Wil je een F-Type V6 S Coupé AWD zoals op de foto’s ben je net geen 100.000 euro kwijt, de gepersonaliseerde nummerplaat natuurlijk niet inbegrepen! Hierdoor zal deze prachtige sportwagen veel velen toch bij een droom blijven, relatief gezien doe je hier wél een interessante deal. De strijdmakers vinden we voornamelijk in Duitsland en daar hanteren ze stevige prijzen én nog stevigere prijzen inzake opties en personalisatie..

Rijtest: Jaguar F-Type 3.0 V6 S AWD

Dé concurrent bij uitstek – en al 50 jaar sportwagenicoon – is de Porsche 911, een gelijkaardige 991 Carrera 4S kost je minstens €121.726 maar dan moet je wel nog door de dure configurator. De andere concurrenten van de F-Type V6 S kan je niet verkrijgen met vierwielaandrijving, misschien toch nog eens gaan kijken naar die Audi RS4 Avant / RS5, Audi TT-RS, Volvo S60 Polestar, Nissan GT-R of BMW 440i xDrive..

Conclusie
De F-Type doet al sinds 2013 wat hij moest doen, Jaguar terug (vooraan) in the picture brengen. Stilstaand lukt dat al fenomenaal goed dankzij het sensationele lijnenspel, eens in beweging wil je niets liever doen dan kilometers maken. Of je dat liever comfortabel doet op de autosnelweg of met het mes tussen de tanden in de bergen, de Jaguar F-Type doet het allemaal zonder al te veel moeite. Dergelijke blitse bolides predikten sportiviteit en dan is achterwielaandrijving aan de orde, voor wie dagdagelijks van zijn dure investering wil genieten is er nu gelukkig ook vierwielaandrijving. De F-Type AWD’s gaan niet meer zo gemakkelijk diagonaal maar bewijzen hun nut in vochtige weersomstandigheden.

Bijna 100.000 euro neerleggen voor een krachtige sportwagen met twee slechts zitplaatsen, stevig verbruik (> 10 liter benzine), lage zitpositie, beperkte bagageruimte en een minimalistisch interieur.. Het blijft een gewaagde keuze, gelukkig zijn er hier en daar liefhebbers die deze emotionele keuze hebben gemaakt. Je herkent ze ondermeer aan hun Jaguar F-Type!

Overzicht:
+ Prachtige looks
+ Soundtrack (zéér verslavend)
+ Stevige prestaties
+ Strak/minimalistisch interieur
+ Veelzijdiger / functioneler mét AWD
+ Infotainmentsysteem eindelijk op niveau

+/- Minder hooligangehalte dan ervoor

– Stevige meerprijs AWD (€6.000)
– Standaardremmen mochten krachtiger
– … klassieke sportwagennadelen (stevige prijs, steviger verbruik, onpraktisch, binnenruimte, comfort, …)

Rijtest: Jaguar F-Type 3.0 V6 S AWD

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Sam & Ruben Janssens

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...