Rijtest: Mercedes-AMG E63 S 4Matic (2017)

Rijtest Mercedes-AMG E63 S 4Matic berline (2017)De Mercedes-AMG E64 4Matic combineert – op indrukwekkende wijze – al het beste van een premium business sedan met sportwagenpotentieel. Inclusief heerlijke soundtrack!

De nieuwe E-Klasse is een pareltje op diverse vlakken. Zowel qua motoren, vormgeving, efficiëntie, multimedia, connectiviteit, gadgets en rijhulpmiddelen weet deze Mercedes te imponeren maar voor sommigen is dat toch nog niet genoeg. Naast een vierdelig E-Klasse gamma met een Berline, praktische Break, avontuurlijke All Terrain en een lifestyle Coupé / Cabrio variant bleef de dynamische meerwaardezoeker wat op hun honger. Gelukkig heeft Mercedes daarvoor de specialisten van AMG in huis, naast een straffe E43 reeks was het toch vooral uitkijken naar dé overtreffende E63 AMG uitvoering!


Rijtest Mercedes-AMG E63 S 4Matic berline (2017)

Die mag zoals steeds rekenen op een sportieve make-over, zowel vanbinnen als vanbuiten. Binnenin vinden we veel koolstofvezel, glimmende pianolak, essenhout, chroom en alcantara terug in combinatie met perfect omsluitende zetels. Aan de buitenzijde kan je een E63 herkennen aan de vele AMG badges, dubbele uitlaat en een agressieve(re) grille met extra verluchtingsgaten voor de koeling. Ons testexemplaar voegde daar nog een blits setje 20″ velgen en lichtgrijze Iridium Silver koetswerkkleur aan toe maar zoals steeds kan je naar hartenlust een passende configuratie maken.

Rijtest Mercedes-AMG E63 S 4Matic berline (2017)Rijtest Mercedes-AMG E63 S 4Matic berline (2017)

Desondanks de Mercedes-AMG E63 zich vlotjes kan meten met de betere sportwagens blijft het gebruiksgemak, de feilloze afwerkingskwaliteit en het hoogtechnologisch karakter van bijvoorbeeld een reguliere E220d gewoon aanwezig. De twee reusachtige/haarscherpe beeldschermen die dienst doen als tellerpartij en infotainmentsysteem blijven ook bij de E63 dé eyecatcher naast hightech gadgets zoals de autonome Drive Pilot, automatische parkeerfunctie met je smartphone, 360° camera, intelligente Multibeam LED lichtblokken, touchpad’s op het stuurwiel, … Achterin is er voldoende plaats voor twee volwassen en er past 540 liter bagage in de koffer, wie praktischer voor de dag wil komen kan tevens terecht bij Mercedes voor de E63 AMG Break!

Rijtest Mercedes-AMG E63 S 4Matic berline (2017)
Rijtest Mercedes-AMG E63 S 4Matic berline (2017)Rijtest Mercedes-AMG E63 S 4Matic berline (2017)

Onder de accentueerde motorkap van de Mercedes-AMG E63 ligt de 4.0-liter V8 die we al tegenkwamen in de AMG GT en C63 S. Zoals de traditie het voorschrijft is deze voorzien van een gesigneerd naamplaatje van de getalenteerde AMG monteur in kwestie. Op technisch vlak is het motorblok behoorlijk vooruitstrevend dankzij de compacte opbouw, Twin Scroll turbo’s en toch lagere uitstoot van schadelijke gassen. Nieuw is de AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving die het volledige vermogen kan verdelen op basis van diverse parameters én de gekozen setup, wie graag snel afscheid neemt van de achterbanden kan zelfs kiezen voor een Drift Mode.

Rijtest Mercedes-AMG E63 S 4Matic berline (2017)

Om je nog meer keuzestress te bieden voorziet Mercedes-AMG twee uitvoeringen van de E63 4Matic+ Berline. De reguliere E63 geniet van 571 pk / 750 Nm en doet de 0-100 km/u sprint dankzij een gebruiksvriendelijke Race Start in 3,5 seconden, de E63 S heeft maar liefst 612 pk / 850 Nm en doet de sprint in 0,1 seconden sneller. Beide versies hebben een gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u maar met de Driver’s Package kan dat 270 km/u worden!

Rijtest Mercedes-AMG E63 S 4Matic berline (2017)Rijtest Mercedes-AMG E63 S 4Matic berline (2017)

Voor ongeveer 10.000 euro extra krijgt de S topversie naast de extra pk’s / Nm’s ook de eerdergenoemde Drift Mode, grotere remschijven (390 mm!), dynamische motorsteunen én een elektronisch sperdifferentieel op de achteras. Maar de E63 heeft geen enkele reden tot klagen, daarmee geniet je eveneens van extreme prestaties.

Rijtest Mercedes-AMG E63 S 4Matic berline (2017)

En de term extreem mag je gerust letterlijk nemen. Met dergelijk cijfermateriaal verwacht je uiteraard véél van de Mercedes-AMG E63 4Matic+ maar deze snelle Duitser doet gewoonweg nog beter én dat allemaal in een comfortabele verpakking. Of iemand dergelijk prestatiepotentieel nodig heeft in België is een andere vraag, de investering in een portie gezond verstand – en een Coyote – wel lijkt niet onlogisch gezien de souplesse en het verregaande vertrouwen dat de E63 weet te bieden. De grenzen van je kunnen opzoeken gaat nog gemakkelijker dan je zou durven denken (of hopen), dit dankzij een arsenaal aan hulpmiddelen en veiligheidssystemen. Tevens een eervolle vermelding voor de optionele AMG Performance uitlaat die de turbogeblazen motor een intens karakter schenkt tot groot jolijt van de bestuurder én omstaanders. Gelukkig is deze inschakelbaar, kwestie van de goede verstandhouding met de buren intact te houden.

Rijtest Mercedes-AMG E63 S 4Matic berline (2017)Rijtest Mercedes-AMG E63 S 4Matic berline (2017)
Rijtest Mercedes-AMG E63 S 4Matic berline (2017)

Een dergelijke product uit Affalterbach heeft logischerwijs een stevige prijskaartje, zo vraagt Mercedes minimaal 117.854 euro voor de E63 AMG. Ook hier heb nog wat budget van doen om je high performance business sedan op smaak te brengen, zo tikte onze testwagen af op net geen 150.000 euro met de nodige goodies. En dan moet je nog rekening houden met minimaal 12 liter hoogwaardige benzine per 100 km, meer kan altijd met een vlottere rechtervoet. Dankzij een grote brandstoftank van 80 liter geniet je nog van een werkbaar rijbereik.

Rijtest Mercedes-AMG E63 S 4Matic berline (2017)Rijtest Mercedes-AMG E63 S 4Matic berline (2017)
Rijtest Mercedes-AMG E63 S 4Matic berline (2017)

Dergelijke prijzen zijn wel courant, zo getuige de recent gelanceerde BMW M5 Berline (vanaf €119.900), in München is er tot op heden geen spoor van een praktische M5 Touring evenknie. Als concurrent voor de E63 AMG Break moeten we nog altijd richting Ingolstadt voor de Audi RS6 Avant Performance (vanaf €123.210) die intussen wel ietwat op leeftijd is.

Conclusie
Een beest, dat is de nieuwe Mercedes-AMG E63 S 4Matic+. Positief bedoelen we uiteraard, want zoals elke E-Klasse valt deze krachtpatser uit Affalterbach terug op véél luxe, hoogstaand comfort en een premium afwerking. Maar de E63 blinkt natuurlijk uit dankzij de magie van de AMG ingenieurs die hun fierheid onderstrepen met hun persoonlijke handtekening op de 4.0-liter achtcilinder. De foutloze samenwerking tussen de 4Matic vierwielaandrijving (die je zo speels kan maken als je wilt), het accurate stuurgevoel, de 9-traps automaat en de potente 4.0-liter V8 is indrukwekkend met een behoorlijk intense soundtrack als vocaal eindresultaat. Toch slaagt de Mercedes-E63 S er in om zich relatief anoniem, rustig en subtiel te verplaatsen, handig meegenomen voor de (vermogende) eigenaar die liefst dagdagelijks van deze high performance vierdeurs wil genieten.

Overzicht:
+ Fenomenale prestaties
+ Stijlvolle doch sportieve vormgeving (interieur / exterieur)
+ Duivelse soundtrack
+ Afwerkingskwaliteit
+ Luxe en comfort
+ Hightech rijhulpsystemen, gadgets, …

– Prijs/optiebeleid
– Verbruik

Rijtest Mercedes-AMG E63 S 4Matic berline (2017)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...