Rijtest: Mercedes-AMG C63 S (2015)

Rijtest: Mercedes-AMG C63 SHet combineren van sportwagenallures met het dagdagelijkse comfort van een premium berline is geen gemakkelijke opdracht, de Mercedes-AMG C63 slaagde er toch goed in. Zeer goed zelfs!

De nieuwe generatie C-Klasse doet al sinds begin 2014 wat hij moe(s)t doen, de verjongingskuur van het merk met de Ster verstevigen en het bijhorende succes – dat ingezet werd met de nieuwe A-Klasse en derivaten (GLA, CLA, CLA Shooting Brake, …) – nog wat vergroten. Dat deed Mercedes door de C te voorzien van een sierlijke vormgeving, piekfijn afgewerkt interieur, de nodige technologie, diverse rijhulpsystemen / gadgets én een breed arsenaal aan motoren. Een resem benzinemotoren en diesels in verschillende vermogens, ongetwijfeld voor elk wat wils. Een zeer beperkt doelpubliek wil anderzijds véél, héél véél en om die enthousiastelingen te plezieren roepen de Duitsers uit Stuttgart het AMG team ten tonele. Na meer dan 40.000 verkochte exemplaren van de vorige C63 AMG moesten de toveraars uit Affalterbach terug alles uit de kast halen want hun geliefde 6.2-liter grote atmosferische V8 werd ingewisseld voor een ietwat kleiner exemplaar mét twee turbo’s. En om de volgende 1.300 woorden reeds overbodig te maken: ze slaagden in hun opzet, summa cum laude!

Rijtest: Mercedes-AMG C63 S (W205)

Van buitenaf zou je op het eerste zicht niet direct durven zeggen dat er een karrevracht vermogen onder de slanke motorkap verscholen zit. Misschien wel te danken aan de populaire AMG Line uitvoeringen voor het reguliere Mercedes’ aanbod waardoor de doordeweekse leasewagens er bijzonder gelikt uitzien. Wil je zeker zijn dat je met de real AMG deal te maken hebt? Vooraan zit er een scherpere grille, de in aluminium uitgevoerde spatborden zijn breder en voorzien van V8 Biturbo badges, achteraan krijg je een vierdelige uitlaat en achter de blitse velgen – die meestal omgeven zijn door kwalitatief rubber – zitten er grote, grijpgrage remschijven verscholen. Met een meetlat zou je waarnemen dat de C63 AMG een kleine vijf centimeter langer is dan de reguliere C-Klasse’s, onderhuids werd de koets voldoende verstevigd om het immense vermogen goed te baas te kunnen. De sterke marketingterm “personalisatie” is intussen eveneens doorgedrongen tot het segment van de supersportieve berlines, voor de juiste prijs kan je bijna elke kleur, velg en tierlantijntjes krijgen. En mocht je jouw ding niet terugvinden in de eindeloos lange catalogus is er ook nog steeds de AMG Design Studio die al jouw wensen omzet in de werkelijkheid.

Rijtest: Mercedes-AMG C63 S (W205)

Rijtest: Mercedes-AMG C63 S (W205)Rijtest: Mercedes-AMG C63 S (W205)

Binnenin van hetzelfde laken een broek. Een aangenaam geheel met een piekfijne afwerking, qua materiaalkeuze opteerde Mercedes-AMG hier voor de meer sportieve elementen zoals alcantara, chroom, koolstofvezel .. en de obligatoire AMG logo’s hier en daar. Naast het klassieke – en ongetwijfeld kostbare – IWC klokje krijg je ook nog speciale knopjes voor de afstelling en de geluidsdemping. Het intussen gekende infotainmentsysteem zweeft nog steeds boven het dashboard, na een kleine leerperiode ben je zo vertrokken met de hightech en gebruiksvriendelijke werking. Op de achterbank is er voldoende plaats voor drie inzittenden die best niet allemaal groter zijn dan 1m85 gezien de aflopende daklijn, mocht je meer bagageruimte nodig hebben dan de beschikbare 480 liter is nog steeds een meer praktische Mercedes-AMG C63 Break voorhanden.

Rijtest: Mercedes-AMG C63 S (W205)Rijtest: Mercedes-AMG C63 S (W205)

Rijtest: Mercedes-AMG C63 S (W205)

Met de komst van de C-Klasse “generatie W204” nemen we afscheid van de legendarische 6.2-liter achtcilinder, een dergelijke grote krachtbron in een kleine berline proppen was niet te vergeten een behoorlijk grote uitdaging! Vandaag rekent de C63 familie op de gloednieuwe 4.0-liter V8 met twee turbo’s die binnen de V layout van het motorblok liggen wat de efficiënte, warmte-ontwikkeling en soundtrack ten goede komt. De connaisseur weet dat de handgebouwde M177 motor technisch gerelateerd is aan de M178 die in de AMG GT ligt wat iets wil zeggen over het prestatiepotentieel, net zoals bij die sublieme sportwagen is een C63 overigens ook te verkrijgen met twee vermogens. De Mercedes-AMG C63 doet het met 476 pk / 650 Nm terwijl de Mercedes-AMG C63 S maar liefst 510 pk / 700 Nm richting de achteras stuurt. Steeds gekoppeld aan de zeventraps AMG sportautomaat en vierwielaandrijving zal je hier nergens terugvinden, toch ben je in staat om in vier seconden jezelf naar 100 km/u (letterlijk..) te katapulteren. Er bestaan groenere alternatieven dan deze C63’s gezien hun CO2 uitstoot van 192 g/km en ook het normverbruik van 8,2 liter benzine kan je vrij eenvoudig verdubbelen, voor een kleine meerprijs – en rijvaardigheidscursus – willen de toveraars uit Affalterbach gerust de topsnelheid van 250 km/u wat opschroeven.

Rijtest: Mercedes-AMG C63 S (W205)Rijtest: Mercedes-AMG C63 S (W205)

Behalve een nieuwe cilinderinhoud en de introductie van turbo’s was het uitkijken of het hooligangehalte van de Mercedes-AMG C63 behouden zou blijven. Qua soundtrack hoef je alvast niets te vrezen of het moet de goede relatie met je buurman/vrouw wel zijn. Karaktervol en behoorlijk luid indien gewenst, alvast een kenmerk van een hooligan. Snelheid pakt deze Duitser ook alsof het niets is, met alreeds een piekvermogen bij 1750 tr/min is het zowaar één groot feest tot voorbij de 7.000 toeren! Terug stilstaan is ook geen probleem voor de performance remmen, altijd mooi meegenomen bij zo’n immens vermogen. Het klassieke comfort dat we van een Mercedes C-Klasse gewoon zijn is met de magische AMG letters op de achterzijde natuurlijk minder aanwezig, dankzij het instelbare onderstel kan je gelukkig zelf bepalen hoe hard je de wilt gaan. Nog meer hulp krijgen de Mercedes-AMG C63’s van het AMG Dynamic Select systeem dat voor elke gepaste situatie een handige setup heeft, zelf eentje samenstellen kan natuurlijk ook! De echte bochtenridders zijn aangewezen op de S variant, deze kan niet enkel met 34 pk méér pronken maar krijgt ook een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel mee in de plaats van een mechanisch exemplaar.

Rijtest: Mercedes-AMG C63 S (W205)

Rijtest: Mercedes-AMG C63 S (W205)Rijtest: Mercedes-AMG C63 S (W205)

De Mercedes C-Klasse start in België vanaf €31.218 (C160 Berline), voor al het mooie dat deze AMG verpakking te bieden heeft ben je genoodzaakt om minstens €81.675 af te staan aan de lokale concessiehouder. Voor zo’n Mercedes-AMG C63 S vragen ze ginds minstens €90.145 en de praktische Break varianten zijn ongeveer 1.700 euro duurder dan hun Berline evenknie. Maar staar je niet blind op deze cijfers, zelfs bij de AMG topmodellen ben je genoodzaakt om nog budget te voorzien voor essentiële en minder-essentiële packs, upgrades, opties en gadgets. Hierin ga je natuurlijk zo ver als je zelf verkiest, Mercedes-AMG had toch anderzijds best wat genereuzer mogen zijn.. Een identieke configuratie als onze 1-LFA-293 testwagen kost je €112.000! En dan zwijgen we nog over de stevige brandstofrekening die er ongetwijfeld zit aan te komen..

Rijtest: Mercedes-AMG C63 S (W205)

Rijtest: Mercedes-AMG C63 S (W205)Rijtest: Mercedes-AMG C63 S (W205)

Op zoek naar leuke speelkameraden voor deze Mercedes-AMG C63 kom je gegarandeerd uit bij de BMW M3 Berline (vanaf €78.800) – niet te verkrijgen als M3 Touring – die recentelijk zijn achtcilinder inwisselende voor een zes-in-lijn (80 pk / 200 Nm minder vermogen). De Audi RS4 (B8) is momenteel niet meer beschikbaar en overigens enkel als break (“Avant”) uitgebracht met een atmosferische 4.2-liter V8 met 420 pk en 430 Nm. Deze zal binnenkort vernieuwd worden en dan opteren voor een V6 met meerdere turbo’s. Iets exotischer is de keuze voor de Lexus RC-F (enkel als coupé) met zijn atmosferische V8 met 467 pk en 530 Nm. Van een grote groep speelvogels is de C63 de enige overgebleven in het clubje van de grote achtcilinders, of dat anno 2016 nog van deze tijd is mag de consument bepalen!

Conclusie
Met zijn discrete uitstraling verbergt de Mercedes-AMG C63 ietwat het aanwezige prestatiepotentieel, zodra de brullende achtcilinder ontwaakt kan hij zijn sportieve inborst een pak moeilijker wegsteken! Dynamisch kan je zeer ver gaan met dit Duits topproduct, toch kan je – minst enige beheersing – de sportiefste Mercedes C-Klasse van dit moment ook dagdagelijks inzetten voor je transportbehoeften. Daarmee is hij wel een pak minder “extreem” dan zijn voorganger die als geen ander zijn zijdelings wou gaan én de achterbanden oproken! Als enige in dit segment blijft Mercedes-AMG overigens trouw zweren aan een krachtige V8, voor wie dat net een brug te ver is heeft Das Haus recentelijk een C43 instapper aan het gamma toegevoegd (vanaf €61.226). Iedereen content!

Overzicht:
+ Brutale soundtrack
+ Compromisloze sportiviteit (motorblok, remmen, automaat, …)
+ Strakke wegligging
+ Veelzijdig karakter

+/- Subtiele looks – weinig verschillend (interieur/exterieur) tov de reguliere C-Klasse

– Stevig prijs / verbruik
– Beperkte hoofdruimte achteraan
Overkill in het dagelijkse leven?

Rijtest: Mercedes-AMG C63 S (W205)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Sam & Ruben Janssens

Deel dit bericht:

2 reacties op "Rijtest: Mercedes-AMG C63 S (2015)"

  1. Carlos 04-08-2016 om 21:53

    Het M177 blok in de C-klasse is niet helemaal de zelfde als in de GT. In de GT ligt het M178 blok, dit omdat dit blok gebruik maakt van een ‘droge’ koppeling. In de M177 werken ze nog met een natte.
    Ik geef het maar mee, althans dat is wat ze ons bij AMG vertelden :-).

    • BNNY 04-08-2016 om 22:05

      Ongeveer hetzelfde dan.. Thanks voor de verduidelijking, we passen het aan!

Reageer

Reactie aan het plaatsen...