Kort Getest: Renault Mégane Grandtour (2016)Terwijl de nieuwe Mégane vijfdeurs steeds vaker het straatbeeld siert heeft la Régie nu ook de populaire Mégane Grandtour in de startblokken staan. Alvast onze eerste indrukken.

Met ongeveer 4 op de 10 verkochte Mégane’s die in België de badge Grandtour met zich meedragen, is het model van essentieel belang tot slagen voor de Franse constructeur. Net zoals de vijfdeurs pakt de praktische Grandtour uit met Renault’s nieuwe designtaal. Deze steelt de show met een opvallende dagrijverlichting voor zowel de voor- als achterzijde; getekend Laurens van den Acker. Het design sluit netjes aan op dat van de Talisman Grandtour en geeft ook deze Mégane de nodige persoonlijkheid waardoor hij niet onopgemerkt voorbijgaat.

Kort Getest: Renault Mégane Grandtour (2016)

Bij de transformatie van hatchback naar estate groeide de Grandtour tot net iets meer dan 4,6 meter, of zo’n +45 mm tegenover het uitgaande model. Een ingreep die de knie, hoofd- en schouderruimte van de achterste passagiers en bovenal de kofferruimte ten goede komt. Die laatste slikt nu standaard zo’n 580 liter bagage en kan door het neerklappen van de achterbank worden uitgebreid tot maar liefst 1.504 liter. Opvallend is dan weer dat de auto 58 mm lager werd. Maar daar tegenover staat dan weer extra spoorbreedte voor en achter waardoor de nieuwe Grandtour niet alleen scherper oogt, maar ook meer aërodynamisch en stabieler werd. Handige Harry’s zullen dan weer tevreden zijn met een interessante maximum laadlengte van 2,7 meter.

Kort Getest: Renault Mégane Grandtour (2016)

Kort Getest: Renault Mégane Grandtour (2016)Kort Getest: Renault Mégane Grandtour (2016)

Bij zijn lancering konden we proeven van drie van de meest verkochte configuraties; zijnde een 110 pk sterke diesel met handbak (Energy dCi 110), een 130 pk sterke benzine met automaat met dubbele koppeling en 7 verzetten (Energy TCe 130 EDC) en tenslotte de 130 pk sterke diesel met handgeschakelde zesbak (Energy dCi 130). Drie aandrijvingen die we kennen van andere producten uit de Groupe Renault. De dCi 110 puurt zijn vermogen uit een 1.5 daar waar de dCi 130 rekent op een geblazen 1.6. Maar toch is het de minst krachtige variant die zich net iets minder luidruchtig gedraagt en daardoor als net iets verfijnder voor de dag komt. En ook het klassieke turbogat is net iets meer aanwezig op de krachtigere dCi 130. Kortom, beide motoren zullen niet meteen in aanmerking komen voor een Engine Of The Year-award. Iets wat ze compenseren met een laag verbruik en dito CO2-uitstoot van respectievelijk 95/98* en 103/105* gr C02 per kilometer (*met 18-inch aluminium velgen, nvdr).

Kort Getest: Renault Mégane Grandtour (2016)Kort Getest: Renault Mégane Grandtour (2016)

Aan de benzinezijde konden we zoals reeds gezegd proeven van de TCe 130. Een 1.2 turbobenzine met 205 Nm koppel bij 2.000 tpm en 132 pk. In dit geval gekoppeld aan Renault’s EDC-transmissie met dubbele koppeling en geen 6 maar 7 verzetten. Daardoor scoort de motor/transmissiecombo met een lage C02-uitstoot van 122 gr per kilometer, oftewel een opgegeven gemiddeld verbruik van slechts 5,4 l per 100 km. Cijfers die we op een relatief kort maar gevarieerd parcours niet meteen wisten te benaderen. Boosdoener? Een kleine geblazen viercilinder die veelal op de toppen van zijn tenen loopt om de commando’s van je rechtervoet te kunnen volgen. Op zich verre van een onaangename en bovenal stille motor. Maar weet dat je je ofwel erg beheerst zult moeten gedragen ofwel iets frequenter aan de pomp zult staan. Het klassiek downsizingverhaal met andere woorden. Over het weggedrag kunnen we kort zijn: degelijk maar niet meteen bijzonder. Niet in het minst dankzij het standaard ecorubber met lage rolweerstand. Goed voor het verbruik, iets minder in het snelle(re) bochtenwerk. En ook de afweging van de verschillende controle-elementen zoals de handbak, de koppeling, het gaspedaal en het stuur mocht een pak consistenter.

Kort Getest: Renault Mégane Grandtour (2016)

Enthousiaster werden we wel van de EDC-automaat die tevens op de dCi 110 beschikbaar is. Nog steeds niet het toonbeeld van hyperperformante automaten met dubbele koppeling, maar in volautomatische stand een gedegen automaat die wat ons betreft beter tot zijn recht komt dan de toch erg vage handgeschakelde zesbak. Potentiële kopers met Romain Grosjean-aspiraties zijn er echter aan voor de moeite: Renault voorziet zijn fraaie schakelpeddels enkel op de GT-modellen. Maar aangezien de transmissie niet bijster snel reageert op de schakelcommando’s via de pook is dat mogelijk niet eens zo’n ramp. De Mégane (Grandtour) GT positioneert zich tussen de standaardmodellen en de nieuwe volwaardige Mégane RenaultSport die begin volgend jaar zijn opwachting maakt. De GT is bovendien beschikbaar met zowel een potente benzine (TCe 205) als een dieselmotorisatie (dCi 165). Beide kunnen standaard rekenen op een door RenaultSport afgesteld chassis, grotere remmen, zilverkleurige koetswerkdetails en ga zo maar door.

Kort Getest: Renault Mégane Grandtour (2016)Kort Getest: Renault Mégane Grandtour (2016)

Maar niet getreurd. Wie graag gadgets heeft wordt met dank aan de optielijst op zijn wenken bediend met een resem snufjes zoals een head-up-display of het verticale R-LINK2 display dat tabletgewijs de middenconsole inneemt. Volgens Renault ‘biedt het een zelfde aanraakcomfort als dat van een smartphone of tablet’. Iets wat we na verschillende kennismakingen met het systeem toch iet of wat moeten nuanceren. Zo mocht het systeem niet alleen sneller reageren maar liefst ook preciezer zijn in zijn gebruik. Andere opmerkelijke/interessante gadgets zijn het geüpgraded Bose-audiosysteem (dat tevens onderdeel uitmaakt van uitrustingsniveau ‘Bose-Edition’), massagefunctie voor de bestuurder of het elektrisch panoramisch glazen dak. Het leeuwendeel van de opties zit echter handig/vervelend (schrappen wat niet van toepassing is) gebundeld in packs zoals daar zijn Night pack, Moduleerbaarheidspack, Easy parking pack (1 en 2), Lederpack, Alcantarapack, Look pack, City pack of Cruising pack.

Kort Getest: Renault Mégane Grandtour (2016)Kort Getest: Renault Mégane Grandtour (2016)

Kort Getest: Renault Mégane Grandtour (2016)

De nieuwe Mégane Grandtour kost zo’n 900 euro meer dan de vijfdeurs hatchback en is er met een benzine Energy TCe 100 vanaf 18.850 euro incl btw. Diesel rijden kan vanaf 21.400 euro met voorin de 90 pk sterke Energy dCi 90. De Energy dCi 110 is er vanaf 24.400 euro met handgeschakelde zesbak. Maar wie er de EDC-automaat bijwil is verplicht om te upgraden naar het Bose-edition uitrustingsniveau waardoor de prijs stijgt naar minimum 30.100 euro. De 130 pk sterke diesel Energy dCi 130 kost tenslotte minstens 28.150 euro maar komt wel standaard met het middelste uitrustingsniveau ‘Intens’.

Conclusie
De nieuwe Mégane Grandtour zorgt zoals verwacht voor geen grote verrassingen maar bouwt verder op de karakteristieken van de hatchback. En dankzij zijn grote kofferruimte en dito achterbank zal de breakversie ongetwijfeld terug tot bijna de helft van de verkopen voor zich nemen. Dankzij een grote hoeveelheid optionele snufjes weet de Mégane in zekere zin te entertainen maar op het vlak van rijdynamiek mocht het allemaal best wat spannender. Maar daarvoor wijst Renault je vast graag door naar de GT of binnenkort RS.

Overzicht:
+ Ruimte/comfort
+ Optionele snufjes
+ Verbruik dieselmotoren
+ EDC automaat

+/- Opvallend design

– Standaard handbak
– Gebruikte materialen
– Isolatie dieselmotoren
– Reëel verbruik TCe 110

Kort Getest: Renault Mégane Grandtour (2016)

Tekst: Pieter Ameye