Officieel: Kia Ceed (2018)Vergeet de Cee’d, dit is de nieuwe Kia Ceed!

Daar waar vorige generaties Cee’d goed waren voor meer dan één miljoen verkochte exemplaren wil Kia maar al te graag een vervolg breien aan het succes. Daarvoor werd de nieuwe Ceed volledig getekend, ontworpen, afgesteld én geproduceerd in Europa, de garantie-genereuze Koreanen dopen hem dan ook tot Community of Europe with European Design.

Qua vormgeving ziet het geheel er zeker niet slecht uit al moet je voor de sportieve of sexy uitvoering richting de GT Line variant. In vergelijking met zijn voorganger is deze Kia Ceed breder (maar lager) wat zorgt voor ietwat andere proporties en een koffer voor 395 liter bagage. Het zwevende infotainmentsysteem maakt hier zijn opwachting tezamen met een piekfijne afwerkingskwaliteit aldus Kia.

De Ceed krijgt in eerste instantie drie benzinevarianten en twee diesels mee, zijnde een 1.4-liter MPI met 99 pk en de 1.0-liter T-GDI driecilinder met 120 pk of 140 pk. Het dieselgamma is gebaseerd op de 1.6-liter CRDi viercilinder met 115 pk of 136 pk waarbij de topversies gekoppeld kunnen worden aan een 7-traps automaat met dubbele koppeling in de plaats van de manuele handbak met zes verzetten.

Op vlak van technologie, veiligheid en rijhulpmiddelen neemt de Kia Ceed (opnieuw) alle goodies over van de Hyundai i30, zijn technisch gerelateerde neef. Ondermeer een adaptieve cruise control, een vermoeidheidherkenning, voetgangersdetectie, dodehoekwaarschuwing, Rear Cross Traffic Warning en een intelligente parkeerhulp. Met de Lane Following Assist kan de Ceed dan weer – tot 130 km/u in bepaalde gevallen – zelfstandig kan rijden.

Na de wereldpremière op het Autosalon van Genève moeten we nog even geduld hebben tot de zomer alvorens de nieuwe Kia Ceed opduikt bij de dealers, prijzen zullen in de lijn liggen van het huidige model. Of Kia op termijn ook met een hete Ceed komt is niet duidelijk, een praktische Ceed SW (Koreaans voor SportWagon of break) is op komst.