Rijtest: Kia Cee’d GT 1.6 TGi

Rijtest: Kia Cee'd GT 1.6 TGi
Na een resem succesvolle volumemodellen richt Kia nu haar pijlen op het sportieve segment met de (pro_)Cee’d GT!

Al onze rijtesten met een Kia werden steeds ge(s)maakt volgens hetzelfde recept: knappe looks, functioneel gebouwd, een aantrekkelijke prijs en dat allemaal met een stevige basisuitrusting. Meer heeft de gemiddelde Belg niet nodig, al heb je als zelfrespecterend automerk wel nood aan een sportief uithangbord. Slechts een heel beperkt publiek zal ook overgaan tot de aankoop, maar merkimago en sentiment is anno 2014 niet te onderschatten. Bij familietelg Hyundai hebben ze een gekke Veloster Turbo en een nog gekkere Genesis Coupe in het gamma, Kia slaat met de Cee’d en pro_Cee’d GT een volledig nieuwe weg in en kiest per direct voor the hard way met een handgeschakelde transmissie!

Rijtest: Kia Cee'd GT 1.6 TGi

Voor het design werd er vertrokken van de reguliere versies van de Kia Cee’d waarna er een stevige portie sportiviteit aan toegevoegd werd. De subtiele rode accenten zijn steeds aanwezig, voor het koetswerkkleur heb je keuze uit 6 mogelijkheden. Naast een knappe rood, blauw, zwart en zilvertint zijn er ook 2 exclusieve GT kleuren beschikbaar, Deluxe White en Silent Silver wat onze testwagen aangemeten kreeg. De sportieve 18″ velgen zijn eveneens standaard, de bloedrode remklauwen maken het verhaal compleet. De vrij unieke LED verlichting aan de voorzijde is al heel wat meer ingeburgerd dan bij de lancering ervan, enkel een beetje jammer dat de achterzijde van de Cee’d GT net iets saaier oogt dan langs vooraan.

Rijtest: Kia Cee'd GT 1.6 TGi Rijtest: Kia Cee'd GT 1.6 TGi

Ook voor het interieur deden ze bij Kia hun best, Head of Design Peter Schreyer beperkte zich godzijdank niet tot enkele badges en valse koolstofvezelaccenten. Zo krijg je meer dan goedzittende en verwarmbare Recaro sportzetels, aluminium pedalen en een 7″ digitaal instrumentenpaneel met twee verschillende weergavemodi. Zo is er een traditionele snelheidsmeter en een GT variant die de snelheid in grote gele cijfers aangeeft en daarbij het motorkoppel en turboboost ook nog eens weet te brengen. Het multimedia- en navigatiesysteem is dan weer ongetwijfeld een oude bekende voor wie recentelijk met een nieuwe Kia in aanraking kwam. Het werkt nog steeds perfect en kan met alle nieuwe technologieën (USB, Bluetooth,…) goed overweg. Het panoramisch zonnedak is een leuke must have en schenkt het interieur op een zonnige dag een aangename en open sfeer, de koffer slikt standaard 380 liter die met wat inspanningen van een neergeklapte achterbank kunnen oplopen tot 1.300 liter! Alles is bovendien naar goede gewoonte allemaal bijzonder kwalitatief afgewerkt, al is er nog werk aan de winkel om de Europese toppers bij te benen.

Rijtest: Kia Cee'd GT 1.6 TGi

Rijtest: Kia Cee'd GT 1.6 TGiRijtest: Kia Cee'd GT 1.6 TGi

Voor de GT krachtbronnen werd geopteerd voor de sterke 1.6-liter GDi benzinemotor die voorzien werd van een turbo, voor de transmissie kozen ze in Zuid-Korea bewonderenswaardig voor een handbak met 6 verzetten! Met 204 pk en 265 Nm doet hij een tikkeltje beter dan zijn Veloster Turbo bloedbroeder, al zijn de prestatiecijfers toch nog sterk gelijklopend. Met een stopwatchsprint van 7,7 seconden en een topsnelheid van 230 km/u ben je beter voorzien dan de rest van het reguliere C-segment, al zijn er nog steeds concurrenten die meer weten te bieden. Officieel spreekt Kia van een verbruik van 7,4 liter per 100 km, al reken je toch beter op 9 liter benzine die er met een sportieve rijstijl nog wat kan oplopen. Gelukkig kreeg de wagen een brandstoftank van 53 liter mee waardoor je toch een aanvaardbaar rijbereik krijgt, dankzij de Ecologische Rijhulp (schakelindicator) krijg je als bestuurder gratis en voor niets advies om het verbruik toch wat te beperken.

Rijtest: Kia Cee'd GT 1.6 TGiRijtest: Kia Cee'd GT 1.6 TGi

Desondanks deze Cee’d GT het eerste sportieve product van Kia in jaren is, voelt het vrij strak en homogeen aan. Het betere bochtenwerk is geen enkele probleem voor deze Cee’d, net zoals het extra aanwezige uitlaatgeluid er ook best wel mag wezen. Enkel jammer dat de wagen toch minder snel aanvoelt achter het stuur dan hij – visueel en op papier – laat uitschijnen, de big bang blijft wat uit. Het stuurgevoel is net dat veelvoorkomende minpuntje bij diverse Kia’s, de voorwielen van de GT weten gelukkig wél wat het stuurwiel wil zeggen. Die pluim mogen we op de hoed van het Europese testteam uit Rüsselsheim steken, die joegen de GT prototypes maar liefst over 160.000 kilometer Autobahn en voltooiden 480 Nurburgring rondjes aan een vlot tempo. Opteer je liever (even) voor een rustige rijstijl zal de Cee’d GT ook niet ontgoochelen, al zullen de 18″ velgen op een gemiddelde stuk Belgisch wegdek toch wel wat teveel communiceren richting je onderrug.

Rijtest: Kia Cee'd GT 1.6 TGi

Kia scoort al enkele jaren met een scherp prijsbeleid en een royale basisuitrusting, bij de Cee’d GT modellen doen ze misschien wel nog beter. In het GT Lounge niveau (€25.490) krijg je standaard al onder meer LED dagrijverlichting, een hoop veiligheidssystemen en airbags, dual airco, cruise control, elektrische ramen, functietoetsen op het stuurwiel en parkeersensoren achteraan. Verkies je nog wat meer gadgets zoals een smartkey, het zonnedak, het navigatiesysteem met achteruitrijcamera en een regen/lichtsensor moet je gaan voor de GT Sense (€29.290) uitvoeringsvorm. Heel veel extra optiemogelijkheden naast een metaalkleur zijn er niet, wil je toch een unieke pro_cee’d GT moet je op zoek naar één van de 500 First Edition’s die wat extra rode accenten én een genummerde badge in het interieur meekregen.

Rijtest: Kia Cee'd GT 1.6 TGiRijtest: Kia Cee'd GT 1.6 TGi

Ben je niet vies van een knappe sportieve bolide en de bijhorende voor- en nadelen ben je bij Kia aan het juiste adres, al worden we in Europa verwend met heel wat alternatieven. Indien het budget niet bepalend meespeelt in je aankoopbeslissing moet je ongetwijfeld kiezen voor de Audi S3, Mercedes A45 AMG of BMW M135i, terwijl de Renault Clio RS, Ford Fiesta ST, Opel Astra OPC en Volkswagen Golf GTI toch wel een stukje heter zijn dan deze vlotte Cee’d. Naast de familiale Hyundai Veloster Turbo vinden we in dat werelddeel ook nog de Nissan Juke Nismo terug, al mogen we de Spaanse Seat Leon FR ook zeker niet vergeten. Bij de lancering downplayde Kia nog direct de sportieve prestaties en de concurrentiedrang van de GT modellen, maar het is meer dan duidelijk dat ze voor de volgende generatie nog straffer uit de hoek zullen komen. Een nakende productiemodel op basis van de GT4 Stinger Concept zal die toekomst waarschijnlijk inluiden.

Besluit

Kia betreedt met de Cee’d GT modellen voor het eerst het sportieve C-segment en doet dat met klasse. Met slechts 3 deuren bezit de Kia pro_cee’d GT overduidelijk het knapste lijnenspel, al overheerst de meer praktische inborst bij de vijfdeurs cee’d GT. Beiden komen zonder twijfel visueel bijzonder sportief voor de dag. Op het moment dat je écht de spanning verwacht blijft de Kia wat op z’n honger zitten, al doe je zowel financieel als qua rijkwaliteiten een goede zaak, om nog maar te zwijgen van de 7 jaar garantie. Het valt nog af te wachten of de sportieve kooplustigen hun weg zullen vinden naar de Kia-dealer, maar de sportieve toekomst voor de Zuid-Koreanen is alvast gestart met een positieve noot!

Overzicht:

+ Sportieve looks & interieur
+ Value for money
+ Bruikbaarheid
+ Heerlijke wegligging
+ 7 jaar garantie

– Krachtexplosie & sensatie blijven weg

Rijtest: Kia Cee'd GT 1.6 TGi

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...