Kort Getest: Hyundai i30 (2016)Een allemansvriend, dat wil de nieuwe Hyundai i30 graag zijn. En daarvoor is hij voorzien van diverse troeven zoals een fris design, modern interieur en efficiënte motoren!

De bestverkopende Aziatische autoconstructeur worden in Europa, dat is de natte droom van Hyundai. Daarvoor rekenen ze enerzijds op de populaire SUV’s (genre Tucson en Santa Fe’s), de ecologische IONIQ vloot en anderzijds de nieuwe i30. Stevige Europese investeringen worden daarvoor niet geschuwd, zo getuige een groot designcentrum in Duitsland en een riante testfaciliteit nabij de Nürburgring.

Kort Getest: Hyundai i30 (2016)

Sinds 2008 werden er meer dan 800.000 exemplaren van de i30 verkocht, reden temeer dus om dat succes aan te houden in de komende jaren met een gloednieuwe generatie. Na de vijfdeurs hatchback komt er uiteraard opnieuw een praktische i30 Wagon, erna maken de Koreanen eindelijk werk van een tastbaar N Performance product. De vorige i30 driedeurs wordt normaliter nog net in 2017 vervangen door een meer emotionele i30 Fastback, iets om naar uit te kijken!

Kort Getest: Hyundai i30 (2016)

De Europese designers van Hyundai kregen carte blanche van het management, de gloednieuwe Cascading Grille zullen we de komende jaren overigens op alle andere modellen terugzien. Het frisse lijnenspel komt op bepaalde vlakken opmerkelijk goed overeen met directe concurrenten, achteraan is het misschien net van het goede teveel met de subtiele spoiler en welvingen. Hoe dan ook, de i30 oogt modern en scherp. Zeker met de goedgevulde wielkasten, LED verlichting rondom en chroom accenten. De kleurboek werd uitgebreid tot 12 koetswerktinten en er is keuze uit 15″, 16″ en 17″ lichtmetalen velgen.

Kort Getest: Hyundai i30 (2016)Kort Getest: Hyundai i30 (2016)

Binnenin heerst er een ruim gevoel met een horizontaal design van de boordplank, voor een meer intuïtieve bediening sneuvelende er een reeks bedieningselementen. Met deze afwerkingsgraad kan Hyundai perfect wedijveren met de Europese concurrentie, enkel jammer dat ze zoveel verschillende kunststoffen combineren. Harde plastics op zichtbare plaatsen ogen (en voelen) niet altijd premium. In de koffer past er ongeveer 400 liter, met de achterbank plat loopt dat op tot meer dan 1.300 liter. Het infotainmentsysteem groeide tot 8 duim en werkt 30% sneller, moderne features zoals Apple CarPlay / Android Auto, TomTom Live Services, digitale radio, realtime verkeersinformatie en vele anderen zitten hierin verwerkt op een logisch wijze.

Kort Getest: Hyundai i30 (2016)

Kort Getest: Hyundai i30 (2016)Kort Getest: Hyundai i30 (2016)

Alle beschikbare motoren van de nieuwe i30 krijgen standaard een start/stop systeem (ISG) en een manuele zesbak mee, de topversies kan je optioneel verkrijgen met de vlotte 7-DCT automaat. De 1.4-liter MPI (100 pk) is de basismotor voor het benzinegamma, gevolgd door de nieuwe 1.0-liter T-GDi driecilinder (120 pk / 171 Nm) en een gloednieuwe 1.4-liter T-GDi (140 pk / 242 Nm) viercilinder. Dieselrijders zijn sowieso aangewezen op de 1.6-liter CRDi zelfontbrander met 90 pk, 115 pk of 136 pk. De brandstoftank heeft steeds een capaciteit van 50 liter.

Kort Getest: Hyundai i30 (2016)Kort Getest: Hyundai i30 (2016)

In het anders altijd zonnige Marbella konden we de nieuwe Hyundai i30 al even aan de tand voelen. Zo waren we direct enthousiast van de nieuwe benzinemotor met zijn vlotte prestaties, perfecte samenwerking met de zeventraps automaat en stille loop. De 1.6 CRDi is iets luider onder belasting maar de prima isolatie filtert dat ietwat weg, met de 89 g/km CO2 versie lonkt een succes in de fleet. Dankzij de standaard multilink ophanging bezit de i30 ook een comfortabel innerlijk, niet onbelangrijk gezien de mindere kwaliteit van het Belgische wegdek. Het stuurgevoel werd een pak beter (10%) dan bij de vorige (gevoelloze) i30, op snelheid mist het wel nog wat verfijning om het écht direct en communicatief te maken. Voor de gemiddelde Europeaan volstaat dit gelukkig, de stuurfanaten moeten hun mojo dan maar halen uit die veelbelovende i30 N.

Kort Getest: Hyundai i30 (2016)Kort Getest: Hyundai i30 (2016)

Naast moderne faciliteiten, efficiënte motoren en een comfortabel weggedrag is veiligheid eveneens een belangrijk aspect binnen het C-segment. Daarom krijgt de i30 standaard ondermeer een automatisch remsysteem met botswaarschuwing, dynamische verlichting, Driver Attention Alert en Lane Keeping Assist mee, optioneel kan je dat nog aanvullen met ondermeer adaptieve cruise control, verkeersbordenherkenning en dodehoekdetectie.

Kort Getest: Hyundai i30 (2016)Kort Getest: Hyundai i30 (2016)

Op het hoofdkwartier van Hyundai zijn ze momenteel nog druk in de weer met de prijzen voor de volledige line-up te becijferen, naar alle verwachting worden ze tegen midden februari openbaar gemaakt. Intussen kan je vanaf €24.000 wel al een i30 Launch Edition op de kop tikken, voor €26.900 krijg je zelfs een i30 Luxury Launch Edition mee. De unieke 5 Years Triple Care garantie blijft ook bij de i30 een behoorlijk geruststellende gedachte bij deze doordachte aankoop.

Kort Getest: Hyundai i30 (2016)

Binnen het C-segment is en blijft de Volkswagen Golf dé referentie, naast het premium A-Klasse / A3 / 1-Reeks trio. Qua rijdynamiek moet je dan weer richting de Ford Focus en Mazda3, inzake comfort kan je niet onder de Renault Mégane uit. En om je nog meer keuzestress te bezorgen, ook de Fiat Tipo, Citroën C4, Opel Astra, Peugeot 308, Seat Leon, Skoda Fabia en Volvo V40 zijn prima bolides. Interne concurrentie krijgt de i30 van de technisch gerelateerde Kia Cee’d en de SUV’s.

Conclusie
De derde generatie Hyundai i30 krijgt alle ingrediënten mee om zich in de komende jaren (en in diverse uitvoeringen) te ontpoppen tot een nieuw succesverhaal. Zo zien we hier alleen een geslaagde/doordachte vormgeving, aan binnenruimte ook geen gebrek. Op vlak van motoren innoveert Hyundai sterk met een aangename automaat en kwalitatieve benzinemotoren terwijl de diesel het moet hebben van zijn zuinige inborst en lage CO2 uitstoot. De Europese Koreaan verkoos een mooie synergie van comfort en dynamiek, voor die portie rijplezier kijken we toch eerder richting de i30 N of i30 Fastback. De i30 Launch Edition’s komen met een royale basisuitrusting ten tonele maar toch is het uitkijken naar de uiteindelijke prijszetting van de new i30, de concurrentie is sowieso moordend in het C-segment. Met de onklopbare garantie heeft Hyundai alvast een mooie troefkaart achter de hand mochten de vele kwaliteiten van de nieuwe i30 je nog niet opgevallen zijn..

Overzicht:
+ Frisse looks
+ Comfortabel weggedrag
+ Efficiënte motoren
+ Vlotte werking automaat
+ Ruim interieur / grote koffer
+ Infotainmentsysteem

– Materialenmix interieur
– Stuurgevoel (op snelheid)

Kort Getest: Hyundai i30 (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem