Rijtest Volkswagen VW Golf 1.5 TSI Evo DSG facelift (2017)Behalve een strakgetrokken uiterlijk en nieuwe gadgets draait het bij de vernieuwde Volkswagen Golf om de nieuwe 1.5-liter TSI benzinemotor. Groter, zuiniger en efficiënter maar ook beter?

De zevende generatie Golf – nog steeds hét icoon van Koning Auto – zag het levenslicht in 2012 en vorig jaar was de tijd rijp voor een facelift aldus Volkswagen. Die omvatte ondermeer nieuwe lichtblokken (mét dynamische richtingaanwijzers), strakgetrokken uiterlijk, extra personalisatiemogelijkheden en wat (optionele) gadgets zoals het digitale dashboard, een 9,2″ Discover Pro infotainmentsysteem en innovatieve rijhulpmiddelen. Zelf naar Duitse normen is deze facelift behoorlijk beperkt, de volledige Golf familie (zijnde de e-Golf, Golf Variant Alltrack, Sportsvan, R, GTI, … ) zit intussen wel in het nieuw en dat is altijd goed voor de verkoopcijfers!


Rijtest Volkswagen VW Golf 1.5 TSI Evo DSG facelift (2017)

Interessanter is de toevoeging van een nieuwe 1.5-liter Evo TSI benzinemotor. Tegen de trend van downsizing in zal deze de bestaande 1.4-liter gaan vervangen die dan toch niet zo zuinig bleek te zijn als initieel gedacht. Met de dalende interesse voor diesels verwachten we dus heel wat van deze 1.5 TSI. De nieuwe viercilinder krijgt 150 pk / 250 Nm mee, later volgt er nog een 130 pk sterke BlueMotion variant.

Rijtest Volkswagen VW Golf 1.5 TSI Evo DSG facelift (2017)Rijtest Volkswagen VW Golf 1.5 TSI Evo DSG facelift (2017)

Een sprintje aan het stoplicht neemt 8,3 seconden in beslag terwijl je kan stoefen met een topsnelheid van 216 km/u. Interessanter hier is de CO2 uitstoot van slechts 112 g/km en het praktijkverbruik van 6,6 liter waarbij we voornamelijk op de snelweg vertoefden. Nog beter doen mag dus geen al te grote uitdaging zijn. Met dank aan een brandstoftank van 50 liter krijg je een functioneel rijbereik.

Rijtest Volkswagen VW Golf 1.5 TSI Evo DSG facelift (2017)Rijtest Volkswagen VW Golf 1.5 TSI Evo DSG facelift (2017)
Rijtest Volkswagen VW Golf 1.5 TSI Evo DSG facelift (2017)

De zuinigheid heeft de 1.5 TSI Evo te danken aan diverse doelgerichte aanpassingen. Naast enkele technische tweaks zoals unieke Miller Cycle mét turbodruk, commonrail inspuiting en aangepaste cilindercoatings kan deze Golf twee cilinders geruisloos uitschakelen, enkel op het (digitale) dashboard is dat technisch meesterwerkje waar te nemen. Het aantal actieve cilinders zal Jan Modaal ongetwijfeld niet zoveel interesseren, het aangename en comfortabele karakter van de 1.5 TSI Evo waarschijnlijk wel. De automaat reageert alert en dat kunnen we tevens zeggen over het (lichte) stuurgevoel, de benzinemotor doet vervolgens in alle rust z’n ding. Comfort met een hoofdletter dus. Wie wil kan het wat bruuskeren met een kunstmatige Sport modus maar daarvoor zijn er misschien wel betere alternatieven binnen het Golf gamma.

Rijtest Volkswagen VW Golf 1.5 TSI Evo DSG facelift (2017)Rijtest Volkswagen VW Golf 1.5 TSI Evo DSG facelift (2017)

De nieuwe Volkswagen Golf kan de jouwe zijn vanaf €20.220, wie wil genieten van de 1.5 TSI Evo DSG moet minimaal 27.250 euro op tafel leggen. Maar zelfs dan nog wacht je een minder aangename kennismaking met het gekende Duitse optiebeleid, voor ongeveer alles moet je bijbetalen en zeker de leuke nieuwigheden. Op die manier was de royaal uitgeruste testwagen goed voor meer dan 38.000 euro!

Rijtest Volkswagen VW Golf 1.5 TSI Evo DSG facelift (2017)
Rijtest Volkswagen VW Golf 1.5 TSI Evo DSG facelift (2017)Rijtest Volkswagen VW Golf 1.5 TSI Evo DSG facelift (2017)

In ruil voor die stevige som geld kregen we een hoogstaande afwerking, prima materialen, 17″ lichtmetalen velgen, een Pure White lakkleur en allerhande hulpmiddelen om het rijden te vergemakkelijken. Dat op diverse momenten zoals in de file (Traffic Jam Assist), met een aanhangwagen (Trailer Assist), in de stad (Front Assist + City Emergency Braking), op de snelweg (Lane Assist) en mocht het dan toch nog mislopen staan er 7 airbags paraat.

Rijtest Volkswagen VW Golf 1.5 TSI Evo DSG facelift (2017)Rijtest Volkswagen VW Golf 1.5 TSI Evo DSG facelift (2017)
Rijtest Volkswagen VW Golf 1.5 TSI Evo DSG facelift (2017)

De Volkswagen Golf mag nog steeds als dé referentie gezien worden in het C-segment, de technisch gerelateerde Skoda Octavia, Audi A3 en Seat Leon profiteren mooi mee van deze positionering. Naast de interne VAG concurrentie en de steeds populairder wordende SUV’s zijn er ook nog de Renault Mégane, Ford Focus, Fiat Tipo, Volvo V40 en Opel Astra uit Europa. De Aziatische constructeurs zitten op hun beurt ook niet stil met de Kia Cee’d, Hyundai i30 en Mazda3!

Conclusie
Dankzij een recente opfriskuur kan de Volkswagen Golf opnieuw genieten van allerhande functionele rijhulpsystemen en gadgets. De looks mogen dan maar in beperkte mate aangepast zijn – lees: LED koplampen en een scherpere grille -, de introductie van de 1.5-liter TSI Evo benzinemotor is wél bijzonder interessant in de huidige tijdsgeest. Deze nieuwe viercilinder komt comfortabel, efficiënt en zuinig voor de dag, tezamen met de zeventraps DSG automaat brengt hij het beste uit de nieuwe Golf naar boven! Daarvoor betaal je wel een stevige prijs, zeker omdat veel van de nieuwigheden zich nog op de optielijst situeren.

Overzicht:
+ Comfortabel weggedrag
+ Aangename combinatie 1.5 TSI + DSG (zuinig, fluisterstil, soepel, …)
+ Veilig
+ Afwerkingsgraad
+ Gadgets (infotainmentsysteem, slimme LED verlichting, Active Info Display dashboard, …)

– Prijs/optiebeleid
– Beperkte visuele verschillen met voorganger

Rijtest Volkswagen VW Golf 1.5 TSI Evo DSG facelift (2017)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Pieter Ameye