Rijtest: MINI Clubman Cooper S facelift (2020)Ook de praktische en functionele MINI Clubman krijgt een deugddoende opfrisbeurt!

Na een eerdere facelift van de 3-deurs, 5-deurs en dakloze Cabrio werd ook de MINI Clubman opgefrist. Met 29 centimeter extra dan een klassieke 5-deurs komt de Clubman een pak praktischer, groter en vooral toegankelijker voor de dag … al doet de Countryman dat natuurlijk nog een pak beter. De kofferklep van de Clubman bestaat uit twee klapdeuren waardoor je hier perfect kan spreken over een zesdeurs!

Rijtest: MINI Clubman Cooper S facelift (2020)

De MINI Clubman kan terugvallen op een behoorlijk karakteristieke uitstraling, in zijn vernieuwde vorm mogen we daar – te herkennen met een scherp oog – een nieuwe grille (oa logo, omlijsting, lamellenstructuur en lichtblokken) bijrekenen. Vooraan kan je optioneel LED of adaptieve Matrix LED exemplaren krijgen, achteraan zijn ze standaard LED en desgewenst voorzien van een Union Jack patroon. Het nieuwe sportonderstel zorgt voor een verlaging van 10 millimeter. Op het dak vinden we nog steeds een haaienvin (antenne) terug die steevast blinkt/knippert, net zoals een vliegtuig!

Rijtest: MINI Clubman Cooper S facelift (2020)Rijtest: MINI Clubman Cooper S facelift (2020)

De riante personalisatiegids verwelkomt drie nieuwe koetswerkkleuren (Indian Summer Red, British Racing Green en Enigmatic Black), zwarte, witte of zilveren spiegelkappen en 18” en 19” lichtmetalen velgen naast zwarte Piano Black accenten (ipv chroom) rondom. Daarmee maak je met het grootste gemak een kleurrijke of juist sobere (lease)configuratie.

Rijtest: MINI Clubman Cooper S facelift (2020)

Voor het interieur noteren we geen grote nieuwigheden, wel zijn er ook hier extra individualiseringsmogelijkheden (ondermeer zetelbekleding, interieuroppervlakken en kleurrijke accenten) en uitgebreide connectiviteitstoepassingen via het MINI Connected platform. Er is zowel een USB als smalle USB-C aansluiting voorhanden en met de draadloze Bluetooth verbinding tover je Apple CarPlay tevoorschijn op het 6,5” infotainmentsysteem! Al is er ook een groter 8,8” exemplaar voorhanden waarbij je gebruik kan maken van een handige splitscreen weergave.

Rijtest: MINI Clubman Cooper S facelift (2020)

Met veel cirkels, LED sfeerverlichting en vliegtuigschakelaars creëert ook de Clubman het unieke MINI sfeertje met een bovengemiddelde bouwkwaliteit en materiaalkeuze. Volwassenen hebben op de achterbank meer plaats dan je initieel zou (durven) vermoeden, de koffer slikt 360 liter tot maximaal 1.250 liter bagage. De eerdergenoemde 5-deurs doet het met 278 tot 941 liter.

Rijtest: MINI Clubman Cooper S facelift (2020)Rijtest: MINI Clubman Cooper S facelift (2020)

De zichtbaarheid is bijzonder goed met riante glaspartijen rondom en optionele panoramisch schuifdak, achteraan moet je wel rekening houden met de split doors kofferklep die recht in het zichtveld zit. Geoefende MINI Clubman rijders (m/v mét stijl) wisten anderzijds te benadrukken dat je na verloop van tijd hier geen hinder meer van zou ondervinden.

Rijtest: MINI Clubman Cooper S facelift (2020)

In tegenstelling tot de MINI 3-deurs, 5-deurs en Cabrio biedt de Clubman – samen met de Countryman – nog steeds dieselmotoren aan. Zo is er een One D (116 pk), Cooper D (150 pk) en Cooper SD (190 pk) terwijl het benzinegamma soortgelijk opgedeeld is met een One (102 pk), Cooper (136 pk) en Cooper S (192 pk of desgewenst in een fiscaal aantrekkelijke 163 pk versie). Het absolute topmodel is de Clubman JCW (John Cooper Works) die nu maar liefst 306 pk levert, steevast met benzinemotor, 8-traps sportautomaat en vierwielaandrijving.

Rijtest: MINI Clubman Cooper S facelift (2020)Rijtest: MINI Clubman Cooper S facelift (2020)

De vernieuwde Clubman Cooper S is beschikbaar met een handbak, automaat of sportautomaat, qua transmissie is er keuze tussen voorwielaandrijving of ALL4 vierwielaandrijving. De 2.0-liter TwinPower Turbo viercilinder is 192 pk / 300 Nm (151 g/km CO2 WLTP) sterk en in de geteste configuratie (reguliere automaat + voorwielaandrijving) goed voor een 0-100 sprint in 7,2 seconden en topsnelheid van 228 km/u. In theorie zou 6,7 liter per 100 km (WLTP) moeten volstaan, in de praktijk zal dat toch eerder naar 8 liter benzine neigen en met een sportieve rijstijl mag je daar nog een stevige slok bijrekenen. Het rijbereik met een volle brandstoftank (48 liter) ligt op een goede 550 km!

Rijtest: MINI Clubman Cooper S facelift (2020)

De lage zitpositie, directe stuurcommando’s, multifunctioneel sportstuur en potente benzinemotoren zorgen voor een sportief weggedrag met het befaamde “go kart” gevoel … al is dat wel minder sterk aanwezig als bij een drie/vijfdeurs. Iets intenser (en meer vocaal) wordt het wanneer de Driving Mode schakelaar in Sport gaat waardoor de Clubman Cooper S een mooie mix tussen dynamiek, bruikbaarheid en comfort brengt. Dat laatste heb je te danken aan de adaptieve dempers die het op slecht asfalt wel moeilijk krijgen, de grootste velgen zouden we dus wel afraden.

Rijtest: MINI Clubman Cooper S facelift (2020)Rijtest: MINI Clubman Cooper S facelift (2020)

Op vlak van veiligheid/rijhulp rekent de MINI Clubman op Intelligent Emergency Call, automatische noodremassistentie, adaptieve cruise control, head-up display, parkeerhulp, achteruitrijcamera en de automatisch openende kofferklep door middel van een voetzwaaibeweging.

Rijtest: MINI Clubman Cooper S facelift (2020)

De meest toegankelijke MINI Clubman uitvoeringen zijn de One (vanaf 24.300 euro) en One D (vanaf 26.200 euro). De geteste Cooper S (vanaf 32.940 euro) kreeg ondermeer nog Hyde Park pack, DAB, verwarmde zetels (vooraan), striping op de motorkap, Active Cruise Control en parkeersensoren (achteraan) mee en was op die manier uiteindelijk 44.620 euro waard.

Rijtest: MINI Clubman Cooper S facelift (2020)Rijtest: MINI Clubman Cooper S facelift (2020)

Binnen het C-segment (dat van de compacte middenklasse) trekt de opgefriste MINI Clubman ten strijde tegen de Mercedes A-Klasse, Audi A3 Sportback, BMW 1-Reeks terwijl ook de MINI 5-deurs ietwat in dezelfde vijver vist. Minder premium (lees: duur en/of hoogwaardig afgewerkt) is de Volkswagen Golf, Skoda Scala, Renault Mégane, Mazda3, Toyota Corolla, Kia Ceed, Hyundai i30, Ford Focus, Opel Astra, Fiat Tipo, …

Conclusie
De MINI Clubman weet op een behoorlijk originele manier een functionele koetswerkvorm (zes deuren!) te verzoenen met behoorlijk hippe en tijdloze vormgeving. In zijn vernieuwde vorm is het even zoeken naar de échte nieuwigheden, die situeren zich voornamelijk in de optielijst waarmee je de Clubman nog hipper, moderner, geconnecteerder, comfortabeler en meer personaliseerbaar maakt. De Cooper S motorisatie zorgt voor de nodige sportiviteit zonder het comfort te fnuiken … maar wie op zoek is naar échte sensaties moet het toch eerder bij de Clubman JCW gaan zoeken. Het premium prijsbeleid is recht evenredig met de hoogwaardige bouwkwaliteit maar met die (aantrekkelijke) optielijst loopt het toch vrij snel op. Kiezen voor een soortgelijke MINI 5-deurs maakt de rekening alvast 2.500 euro lichter.

Overzicht:
+ Tijdloze en karaktervolle vormgeving
+ Personalisatiemogelijkheden
+ Afwerkingsgraad / materiaalkeuze / originele details
+ Vlotte benzinemotor + automaat
+ Ruim(er) en praktisch formaat
+ Rijplezier
+ Karaktervolle soundtrack

– Interne concurrentie MINI 5d
– Prijs/optiebeleid
– Hinderlijke zichtbaarheid naar achteren
– Verbruik loopt op bij sportieve rijstijl
– Weinig tot geen visuele verschillen met voorganger (of enkel via optielijst)

Rijtest: MINI Clubman Cooper S facelift (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem