Rijtest: Fiat Tipo S-Design 1.6 MultiJet 115 pk DCT (2017)Voorzien van de knappe S-Design uitvoering en de slimme DCT automaat overstijgt de Fiat Tipo zijn ietwat grijze no nonsens  ingesteldheid.

Het succesverhaal van Fiat situeert zich al enkele jaren rond de flamboyante 500 (inclusief allerhande derivaten) en de 124 Spider maar na verloop van tijd hebben de meeste consumenten toch een functionelere wagen nodig. Daarvoor riep Fiat de Tipo in het leven met drie verschillende koetswerkvormen, kwestie van per direct een breed doelpubliek te kunnen aanspreken. De Tipo Berline kreeg de primeur en terwijl we voornamelijk een commercieel succes verwachten met de praktische Tipo SW mogen we de Tipo hatchback (oftewel 5-deurs) zeker niet vergeten! Alle Fiat Tipo’s worden gebouwd in Turkije wat helpt om het prijskaartje te drukken, in het thuisland verzilverden de Tipo’s linea recta een plek bovenaan de verkooplijsten.

Rijtest: Fiat Tipo S-Design 1.6 MultiJet 115 pk DCT (2017)

Daar waar de eerdergenoemde, meer emotionele, Fiat modellen het moeten hebben van hun sensuele vormgeving en verregaande personalisatie focust de Tipo op een meer rationele vormgeving. Designmatig maakt de Tipo dus een pak minder indruk al kan je dat sinds kort enigszins oplossen met de nieuwe S-Design uitvoering voor de SW en hatchback. Net zoals bij de 500X S-Design krijg je hier een zwarte afwerking van de grille, spiegelkappen en omlijsting van de mistlampen, verdonkerde ramen en 17″ of 18″ velgen. Zowel functioneel als esthetisch zijn de bi-Xenon koplampen terwijl de Grigio Metropoli koetswerkkleur (+ €550) exclusief voorbehouden blijft voor deze topversie.

Rijtest: Fiat Tipo S-Design 1.6 MultiJet 115 pk DCT (2017)Rijtest: Fiat Tipo S-Design 1.6 MultiJet 115 pk DCT (2017)
Rijtest: Fiat Tipo S-Design 1.6 MultiJet 115 pk DCT (2017)

Binnenin steekt de Fiat Tipo zijn no-nonsens ingesteldheid niet weg met een sobere layout en bepaalde materialen die de term “budget” niet onder stoelen of banken steken. De bouwkwaliteit staat wel op punt maar echt spannend of inspirerend wordt het nooit. Gelukkig voorziet de S-Design uitvoering hier eveneens voor de nodige animo met ondermeer een stof/lederen zetelbekleding met dubbele stiknaden, Piano Black afwerking voor de deurpanelen, middenconsole en het dashboard én chroom accenten. Qua technologie rekent de Fiat Tipo S-Design op het grote 7″ HD UConnect Live systeem dat de connectiviteit, multimedia en navigatie op duidelijke/vlotte wijze voor zijn rekening neemt. Aan binnenruimte eveneens geen gebrek, zo hebben alle inzittenden relatief veel ruimte en daarbovenop slikt de nog eens koffer 440 liter bagage.

Rijtest: Fiat Tipo S-Design 1.6 MultiJet 115 pk DCT (2017)
Rijtest: Fiat Tipo S-Design 1.6 MultiJet 115 pk DCT (2017)Rijtest: Fiat Tipo S-Design 1.6 MultiJet 115 pk DCT (2017)

De Fiat Tipo is te verkrijgen met de gekende viercilinders. Aan benzinezijde zijn dat de 1.4-liter MPI (95 pk), 1.4-liter MultiAir (120 pk) en 1.6-liter E-Torq (110 pk) terwijl de keuze qua diesels beperkt blijft tot de 1.3-liter MultiJet (95 pk) of 1.6-liter MultiJet (115 pk). De instapversies (1.4 MPI en 1.3 MJet) zijn bovendien niet te verkrijgen met de knappe S-Design uitvoering.

Rijtest: Fiat Tipo S-Design 1.6 MultiJet 115 pk DCT (2017)Rijtest: Fiat Tipo S-Design 1.6 MultiJet 115 pk DCT (2017)

Onze testwagen had de krachtige 1.6-liter viercilinder turbodiesel in het vooronder, goed voor 115 pk en 320 Nm. Daarnaast was hij ook voorzien van de automatische versnellingsbak met dubbele koppeling (DCT) waarmee je 10,2 seconden nodig hebt om vanuit stilstand tot aan 100 km/u te accelereren, bij 200 km/u bereik je de topsnelheid. Interessanter dan dergelijke prestatiecijfers is hier het verbruik, zo konden we – met rustige inborst – onder de 5 liter grens duiken. Dit bij een CO2 uitstoot van slechts 99 g/km waardoor deze Tipo voor de zakelijke rijders interessant kan zijn.

Rijtest: Fiat Tipo S-Design 1.6 MultiJet 115 pk DCT (2017)Rijtest: Fiat Tipo S-Design 1.6 MultiJet 115 pk DCT (2017)
Rijtest: Fiat Tipo S-Design 1.6 MultiJet 115 pk DCT (2017)

Net zoals de vormgeving – en in dit geval de koetswerkkleur – is het rijgedrag eerder grijs te noemen. De DCT automaat overtuigd met zijn vlotte werking terwijl je geniet van (m)enig comfort maar sportief of spannend wordt het nooit, het stuurgevoel is daarvoor sowieso aan de lichte kant. Voor wie wil kan dat zelfs nog lichter maken met de City knop, speciaal voor parkeermanoeuvres. Fiat nadrukt het veiligheidsgevoel met zes airbags, Hill Holder, ABS en elektronische remkrachtverdeling maar maskeert daarmee de technologische tekorten ten opzichte van de concurrentie. Wie wil optioneel wel nog een adaptieve cruise control, regen/lichtsensoren en Brake Control System (automatische remassistent) krijgen.

Rijtest: Fiat Tipo S-Design 1.6 MultiJet 115 pk DCT (2017)

De vijfdeurs Fiat Tipo start in België bij 15.990 euro in het Pop uitrustingsniveau, hoger in het gamma hebben we nog een Easy (vanaf €17.190) en Lounge (vanaf €18.390) niveau alvorens we tot bij de S-Design topversie uitkomen (vanaf €21.290). De praktische Tipo SW heeft een meerprijs van ongeveer 1.200 euro.

Rijtest: Fiat Tipo S-Design 1.6 MultiJet 115 pk DCT (2017)Rijtest: Fiat Tipo S-Design 1.6 MultiJet 115 pk DCT (2017)
Rijtest: Fiat Tipo S-Design 1.6 MultiJet 115 pk DCT (2017)

Fiat positioneert de Tipo in het C-segment en dat is sinds jaar en dag het terrein van de Volkswagen Golf, Renault Mégane, Ford Focus en Opel Astra. Qua afwerking, rijhulpmiddelen en gadgets kan de Tipo niet tippen (niet geheel onlogisch met zijn scherpe vanafprijs) al is er ook een ruime keuze uit het Oosten zoals de Hyundai i30, Kia Cee’d, Mazda3, Nissan Pulsar en Toyota Auris. Dergelijke C-segment hatchbacks voelen als geen ander de ongeziene populariteit van de crossovers en SUV’s!

Conclusie
Op enkele mindere materialen en een grijze uitstraling na kan je de Fiat Tipo niet veel kwalijk nemen, zeker niet omdat de Italianen een bijzonder scherp en aantrekkelijk prijs/optiebeleid hanteren. Het comfortabele weggedrag zit bovendien reeds in de basisuitrusting! Door te kiezen voor de S-Design wordt de Tipo vijfdeurs (en Tipo SW) zowel binnenin als van buitenaf een pak aantrekkelijker, voor de stevige(re) vanafprijs krijg je gelukkig heel wat terug. De 1.6-liter MultiJet wist ons nog nooit te ontgoochelen, in de Tipo vijfdeurs levert die opnieuw gezonde prestaties in combinatie met een laag verbruik én CO2 uitstoot. Wie daarnaast nog budget over heeft voor de vlotte DCT automaat met dubbele koppeling moet zeker niet twijfelen … al is de keuze in dit veelgeplaagd segment bijzonder groot en heeft de Tipo moeite om zich ergens écht mee te onderscheiden.

Overzicht:
+ Looks, zeker met S-Design uitvoering
+ Ruim interieur
+ 1.6 dieselmotor (zuinig, stil, …)
+ Automaat
+ Aangenaam/comfortabel rijgedrag
+ Value for money

– Afwerkingsmissers interieur
– Moeilijk segment
– Stevige S-Design vanafprijs

Rijtest: Fiat Tipo S-Design 1.6 MultiJet 115 pk DCT (2017)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem