Kort Getest: Fiat Tipo vijfdeurs + Tipo Station Wagon (2016)Met de Tipo vierdeurs kwam Fiat eind 2015 na een lange periode terug meespelen in het C-segment, toch verwachten de Italianen voornamelijk veel van de vijfdeurs hatchback en praktische Station Wagon

Wie al iets langer meegaat op deze Blauwe Planeet kent misschien de Fiat Tipo uit 1989 nog, een schattige compacte Italiaan die het zelfs tot wereldauto van dat jaar schopte. Meer dan 25 jaar na die indrukwekkende prestatie laat Fiat de Tipo benaming herleven met een driedelig modelgamma binnen het C-segment waar ze nu toch al enkele jaren wegbleven. De Tipo berline zagen we reeds op het Autosalon van Brussel in januari en doet het beter dan de Italianen zelfs hadden durven dromen hopen met 22.000 verkochte exemplaren, in de komende maanden krijgt die minder populaire variant (toch naar Europese normen) het gezelschap van een compacte vijfdeurs/hatchback (juni) en praktische Station Wagon (september). Welke variant je ook kiest, elke Tipo werd ontworpen met eenvoud, functionaliteit en personaliteit in het achterhoofd – skills, no thrills is de toepasselijke baseline – zonder dat je de scherpe vanafprijs mag zien als een (negatieve) budgetfactor. Zoals de Spaanse luchtvaartmaatschappij Vueling graag afficheert, low cost = smart cost!

Kort Getest: Fiat Tipo vijfdeurs + Tipo Station Wagon (2016)

Terwijl de vierdeurs berline een klassieke kofferklep meekrijgt volgen de vijfdeurs en Station Wagon de logica met een compacte koetswerkbouw en groot kofferdeksel voor die eerste en grotere koffer voor de tweede. Visueel is de Tipo een stuk minder schattig dan de iconische 500 maar de wagen bezit toch wat charme en uitstraling dankzij de frisse designtaal.  Diverse elementen daarvan (grote grille, zijdelingse karakterlijn, subtiele spoiler, …) zijn eerder functioneel dan zuivere gimmicks, het Centro Stile designteam mag tevreden terugkijken naar de geleverde arbeid. Fiat zou Fiat niet zijn mochten ze ook bij de Tipo een brede waaier qua personalisatiemogelijkheden aanbieden, zo zijn er 8 koetswerkkleuren voorhanden en 15″, 16″ of 17″ velgen. In de MOPAR catalogus staan er nog diverse accessoires om je Tipo geheel op smaak te brengen.

Kort Getest: Fiat Tipo vijfdeurs + Tipo Station Wagon (2016)Kort Getest: Fiat Tipo vijfdeurs + Tipo Station Wagon (2016)

Kort Getest: Fiat Tipo vijfdeurs + Tipo Station Wagon (2016)

Binnenin krijgen we eveneens een aangenaam en fris geheel al moeten we zeer lang zoeken naar frivoliteit, toch een vreemd gevoel in het anders zo funky Fiat. De zetels zitten goed, er is meer dan voldoende beenruimte achteraan (zelfs voor de groteren onder ons) en in de koffer past er 440 liter bagage. Ben je “verhuizer” als beroep of heb meer familiale nood aan bagageruimte, de Tipo Station Wagon kan overweg met 550 liter bagage en dat vlot verdubbelen met de achterbank te transformeren naar een vlakke laadvloer dankzij de Magic Cargo Space! Het handige UConnect systeem is ook bij de Tipo’s aangesteld als eindverantwoordelijke “Navigatie & Infotainment”, in tegenstelling tot bij de Tipo Berline is het geheel hier groter en mooi ingewerkt. Wie wil kan opteren voor een nog grotere variant die voor het eerst beschikbaar in nog verbeterde vorm met touchscreen capaciteiten, HD scherm, Tom Tom Live Services (flitsers, verkeer, …), Apple CarPlay / Android Car, … Net zoals bij elke digitale nieuwigheid is het wel even zoeken alvorens het goed in de vingers zit maar we verwachten geen problemen voor de – digitale – Generation Y! De bouwkwaliteit, ergonomie, plaatsing en gekozen materialen zijn zeer goed – zeker als je terug een blik werpt op de prijslijst – al is het zeker niet foutloos met enkele vreemde keuzes voor diverse plastics op plaatsen waar je veel in contact mee komt (deur, dashboard, …).

Rijtest Fiat Tipo vierdeurs Station Wagon 04

Kort Getest: Fiat Tipo vijfdeurs + Tipo Station Wagon (2016)Kort Getest: Fiat Tipo vijfdeurs + Tipo Station Wagon (2016)

De Fiat Tipo vijfdeurs en Tipo Station Wagon zijn beschikbaar met moderne/gekende benzine- en dieselmotoren die allemaal beantwoorden aan de EURO6-normen, zijnde een een 1.4-liter (95 pk) en 1.6-liter (110 pk, met automaat) benzinemotor en een 1.3-liter (95 pk) of 1.6-liter (120 pk) MultiJet diesel! Vooral met deze laatste komen de nieuwe Tipo’s het best tot hun recht dankzij een riant koppel van 320 Nm, qua cijfermateriaal wordt het anderzijds wel nooit spannend. Een 0-100 km/u sprint duurt 10 seconden en bij 200 km/u is het gedaan met accelereren. De brandstoftank meet 50 liter en bij het theoretische verbruik van 4,4 liter diesel per 100 kilometer reken je best een liter bij qua reëel (wat nog steeds niet slecht is), dankzij een CO2 uitstoot van 98 g/km wordt je fiscaal ook niet teveel afgestraft. Speciaal voor de zakelijke klanten heeft Fiat ook een Business versie van de Tipo in de aanbieding met 89 g/km CO2!

Kort Getest: Fiat Tipo vijfdeurs + Tipo Station Wagon (2016)

Kort Getest: Fiat Tipo vijfdeurs + Tipo Station Wagon (2016)Rijtest Fiat Tipo vierdeurs Station Wagon 04

Tijdens een eerste kennismaking achter het stuurwiel van de Tipo vijfdeurs (“hatchback”) en Tipo Station Wagon (“Break”) in de prachtige en zonnige omgeving van Turijn vielen ons direct enkele dingen op, later dit jaar voelen we deze belangrijke wagens zeker nog eens aan de tand op Belgisch grondgebied. Op vlak van isolatie behaalde Fiat prachtige resultaten, bijna geen enkele externe geluidsindruk dringt door tot binnen! De zestienhonderddiesel doet prima z’n taak qua krachtontplooiing, verbruik en souplesse, al zal je ongetwijfeld wel wat moeten wennen aan het verre rempunt en de losse versnellingsbak. Daarnaast kunnen de Tipo’s uitpakken met een aangenaam en comfortabel weggedrag zonder al te veel steken te laten vallen wanneer we de snelheid – en bochtenratio – wisten op te drijven met dank aan het nieuwe platform dat ook de Jeep Renegade en Fiat 500X gebruiken. Verwacht nu wel geen tonnen rijplezier en de bijhorende glimlach bij de Tipo, daarvoor moeten we hopen op een Abarth uitvoering. Qua veiligheidssystemen krijgt deze Fiat (optioneel) ondermeer adaptieve cruise control, noodstopassistent, Hill Start Assist en een automatisch remsysteem mee. Innovatieve systemen (dynamische verlichting, rijvakassistentie, …) die vandaag de dag toch al goed ingeburgerd zijn in het C-segment blijven geheel afwezig..

Rijtest Fiat Tipo vierdeurs Station Wagon 04Kort Getest: Fiat Tipo vijfdeurs + Tipo Station Wagon (2016)

Kort Getest: Fiat Tipo vijfdeurs + Tipo Station Wagon (2016)

De Fiat Tipo vijfdeurs is binnenkort terug te vinden bij de vele concessiehouders vanaf €15.500, iets hoger snuisteren in de Joy, Easy en Lounge uitrustingsniveau’s of een van de vele beschikbare Packs selecteren zorgt ervoor dat de uiteindelijke vanafprijs toch een stuk hoger zal uitdraaien dan wat de Italianen initieel eerst beweerden. Met de aangewezen 1.6 MultiJet en enkele opties zit je toch al aan €20.000 waar de concurrentie eveneens vertoeft.. Die rol is volgens Fiat zelf weggelegd bij de nieuwe Opel Astra, nieuwe Renault Mégane, Ford Focus en Co! De prijzen voor de Tipo Station Wagon komen later dit jaar en zullen logischerwijs (iets) hoger liggen dan de vijfdeurs uitvoering.

Conclusie
Met een brede – én scherp geprijsde – Tipo familie heeft Fiat eindelijk een logisch antwoord op al hun klanten die met hun nieuwe familiale omstandigheden de Cinquecento moeten inwisselen voor iets meer praktisch en toegankelijk. Deze no-nonsens Tipo is gelukkig toch ietwat passievol getekend, qua interieurafwerking en -ruimte heb je ook weinig tot klagen. Met het gezonde en comfortabel rijgedrag plaatst Fiat hun Tipo in het goede daglicht, de ideale – maar ook direct een pak duurdere – partner in crime is de 1.6 MultiJet die soepele prestaties met een zuinige en aangename inborst weet te combineren!

Overzicht:
+ Gammaverbreding
+ Frisse looks
+ Ruim interieur
+ Aangename 1.6 MultiJet
+ Comfortabel / volwassen rijgedrag
+ UConntect infotainmentsysteem
+ Goede isolatie

+/- Zéér scherpe vanafprijs, kan wel snel oplopen

– Fiat Tipo Station Wagon komt past eind 2016
– Matige prestaties 1.4 T-Jet benzinemotor
– Materialenmix interieur
– Vaag rempunt

Kort Getest: Fiat Tipo vijfdeurs + Tipo Station Wagon (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem