Kort Getest: Mazda3 1.5 SkyActiv-D

Kort Getest: Mazda3 1.5 SkyActiv-D Ginza (105 pk)We hebben er een lange tijd moeten op wachten maar nu is de Mazda3 er eindelijk met een kleine en fiscaal interessante 1.5 SkyActiv-D dieselmotorisatie.

Niet dat er met de huidige – en tot op dit moment enige – diesel iets mis was, integendeel. Maar de 2.2 SkyActiv-D met 150 pk (en slechts 104 gram C02 per kilometer) zat daardoor met een kleine handicap in een segment dat ondanks vele dieselperikelen nog steeds fel aanleunt op het statuut van de zelfontbrander. Of zoals collega TDB het in zijn rijtest verwoordde: ‘Qua motorisatie laat de Mazda3 diesel iedereen resoluut achter zich. Enigszins moeten we de vraag stellen waarom Mazda geen kleinere dieselkrachtbronnen aanbiedt, anderzijds is de 2.2-liter SKYACTIV-D de crème de la crème wanneer het op prestaties aankomt’.

Kort Getest: Mazda3 1.5 SkyActiv-D Ginza (105 pk)

De nieuwe 1.5-liter diesel kennen we reeds van de CX3 crossover en werd quasi ongewijzigd overgenomen. Dat wil zeggen nog steeds met 105 pk, 270 Nm koppel en een opgegeven gemiddeld verbruik van 3,8 liter per 100 km of een uitstoot van 99 gram CO2 per kilometer. Met name dat laatste maakt de Mazda3 een stuk interessanter, en in het bijzonder voor de Belgische leasemarkt waar elke gram CO2 telt. Dankzij Mazda’s SkyActiv-technologie en andere spitsvondigheden zoals uitgeholde zuigerkoppen en een Natural Sound Smoother, een systeem dat motortrillingen reduceert dankzij een gegroefde zuigerpin, behoort deze 1.5 tot een van de meest stille diesels in zijn soort. En dat zowel aan de binnen als de buitenkant. Een mooie prestatie welk dieselrijden meteen een stukje aangenamer maakt.

Kort Getest: Mazda3 1.5 SkyActiv-D Ginza (105 pk)Kort Getest: Mazda3 1.5 SkyActiv-D Ginza (105 pk)

Kort Getest: Mazda3 1.5 SkyActiv-D Ginza (105 pk)

Gekoppeld aan de standaard handgeschakelde zesbak levert dat behoorlijke prestaties op maar echt verbazen doet de combo niet. Dat ligt enerzijds aan het feit dat de koppelcurve bijzonder, en misschien atypische lineair is (terwijl de turbo er pas vanaf 1.500 tpm echt invliegt), anderzijds aan de vrij lange verzetten – ook al ligt de rode lijn pas bij 5.500 tpm. Daardoor zal deze 1.5 al vaker in de toeren rijden en minder op koppel. Kortom, karakteristieken die meer verbonden zijn aan benzine’s dan diesels en niet meteen gunstig voor het verbruik. Gelukkig valt dat laatste in de praktijk best mee. Op een kort maar gevarieerd parcours klokten we af op ongeveer 5,5 liter diesel per 100 km. Maar beter doen mag geen probleem zijn. Mazda claimt voor zijn Drie een gewicht van 1.185 kg maar het rijklaar gewicht van ons met opties afgeladen model dat aftikte op 1.420 kg verklaart mogelijk mee waarom de CX3 crossover met identieke motorisatie lichter en vinniger aanvoelde.

Kort Getest: Mazda3 1.5 SkyActiv-D Ginza (105 pk)

Kort Getest: Mazda3 1.5 SkyActiv-D Ginza (105 pk)Kort Getest: Mazda3 1.5 SkyActiv-D Ginza (105 pk)

Gelukkig stuurt ook deze 3 nog steeds prima met lichte controle-elementen en dito wegligging. En ook het Kodo-design mag er na al die jaren nog steeds zijn. Speciaal voor de 3 hatchback (de Mazda 3 is bij ons nog steeds verkrijgbaar als Sedan) lanceert Mazda nu ook het Ginza-uitrustingsniveau. Dit wordt gekenmerkt door unieke, donkere lichtmetalen 18-duimvelgen, een zwarte leder/suède-binnenbekleding met rode stiksels en accenten en beschikt ook standaard over een achteruitrijcamera dat netjes integreert in Mazda’s fijne MDZ infotainmentsysteem.

Conclusie
Tegenover de 2.2 diesel levert de 1.5 weliswaar 45 pk en 110 Nm koppel in, daartegenover staat dan wel dat je minstens 950 euro minder achterlaat bij de dealer, of minstens 22.540 euro om precies te zijn. En hoewel we zelf steevast zouden verder sparen voor de krachtigere 2.2 begrijpen we maar al te goed dat deze versies er in de eerste plaats zijn om de balans aan de fiscale zijde in evenwicht te houden. Mede daardoor biedt Mazda zowel de hatchback als sedan met deze motorisatie aan voor dezelfde vanafprijs. Deze 1.5 SkyActiv-D rijden is echter geen straf maar vraagt wel al eens meer om terug te schakelen, daar waar de 2.2 makkelijker ‘luier’ gereden kan worden.

Overzicht:
+ Design (interieur én exterieur)
+ Balans comfort/rijdynamiek
+ Technologie
+ Stille werking motor

– Erg lineaire koppelcurve
– Interne concurrentie met CX3

Kort Getest: Mazda3 1.5 SkyActiv-D Ginza (105 pk)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...