Rijtest: Fiat Tipo Station Wagon 1.6 MultiJet (2016)

Rijtest: Fiat Tipo SW Station Wagon 1.6 MultiJet (2016)Ruim, goedkoop, comfortabel én nog eens praktisch! De Fiat Tipo Station Wagon biedt veel voor weinig geld.

In een ver verleden kon je bij de Fiat verdeler terecht voor diverse gezinswagens met een functionele insteek, gaande van de legendarische Multipla tot de Croma en Bravo. Tot voor kort was het hedendaagse aanbod beperkt tot een Panda en Doblo, gelukkig kwam daar eind 2015 de driedelige Tipo familie bij. Een strakke berline, een compacte hatchback/vijfdeurs en een praktische Stationwagon, perfect wat Fiat nodig had om hun lifestyle cliënteel aan boord te houden wanneer ze wegens ingrijpende veranderingen in het leven – lees: huisje, tuintje, boompje – een ander soort transportmiddel nodig hadden.

Rijtest: Fiat Tipo SW Station Wagon 1.6 MultiJet (2016)

Bij dergelijke wagens primeert de koetswerkvorm op esthetische tierlantijntjes, toch mag de Fiat Tipo Station Wagon (SW) uitpakken met een geslaagde vormgeving. Zeker wanneer je het iets hoger in de optielijst zoekt verkrijg je een blits geheel met leuke koetswerkkleur, knappe grille, contesterende sierstrips in chroom en nette 16″ – tot zelfs 17″ – lichtmetalen velgen. De zijspiegels zijn wel aan de compacte kant wat de zichtbaarheid rondom niet echt ten goede komt.

Rijtest: Fiat Tipo SW Station Wagon 1.6 MultiJet (2016)Rijtest: Fiat Tipo SW Station Wagon 1.6 MultiJet (2016)

Rijtest: Fiat Tipo SW Station Wagon 1.6 MultiJet (2016)

Binnenin hebben de designers overduidelijk geprobeerd om dezelfde karaktervolle looks te voorzien als aan de buitenzijde, al is dat (wegens kostenbesparende redenen?) niet volledig gelukt. De algemene kwaliteitsindruk is OK, toch hoef je niet bijzonder ver te kijken/voelen voor mindere materialen. Qua ruimte-indeling pakt de Fiat Tipo SW dan weer wél de volle buit, zonder verpinken slikt deze Italiaan vijf volwassenen en 550 liter bagage. Met de achterbank plat kan je de koffer uitbreiden tot 1.650 liter, voorwerpen tot 1,8 meter inladen is overigens geen probleem dankzij de lage laaddrempel! Het moderne UConnect infotainmentsysteem maakt de overstap van de nieuwe 500 en is bijzonder aangenaam/vlot in gebruik, voor de bediening ervan kan je naast het grote 7″ touchscreen ook gebruik maken van stemcommando’s.

Rijtest: Fiat Tipo SW Station Wagon 1.6 MultiJet (2016)

Rijtest: Fiat Tipo SW Station Wagon 1.6 MultiJet (2016)Rijtest: Fiat Tipo SW Station Wagon 1.6 MultiJet (2016)

De Fiat Tipo Station Wagon is te verkrijgen met vier benzinemotoren, zijnde de 1.4 MPI (95 pk), 1.6 e-Torq (110 pk), 1.4 Turbo (120 pk) en een 1.4 MultiAir (136/140 pk). Aan dieselzijde moet je kiezen tussen de 1.3 MultiJet (95 pk) en 1.6 MultiJet (115/120 pk). Die laatste kan je sinds kort krijgen (+ €1.200) met de DCT automaat (dubbele koppeling) naast de prettig/stevig schakelende manuele versnellingsbak met zes verzetten.

Rijtest: Fiat Tipo SW Station Wagon 1.6 MultiJet (2016)Rijtest: Fiat Tipo SW Station Wagon 1.6 MultiJet (2016)

Voor veelrijders die frequent op de autosnelweg vertoeven – zoals wij – is de 1.6-liter MultiJet turbodiesel nog steeds een ideale metgezel. Enkel bij koudstart (of zwarte belasting) hoor je de rauwe dieselklanken weerklinken maar voor de rest blinkt dit blok uit met een stille/zuinige ingesteldheid (5 à 6 liter) en vlotte acties wanneer nodig. Voor de zakelijke rijders is er zelfs een ECO versie voorhanden die slechts 89 g/km CO2 uitstoot.

Rijtest: Fiat Tipo SW Station Wagon 1.6 MultiJet (2016)Rijtest: Fiat Tipo SW Station Wagon 1.6 MultiJet (2016)

Naast praktisch is deze Tipo SW ook behoorlijk comfortabel, zelfs met de grootste velgen uit de catalogus blijven rugklachten achterwege dankzij de fijne zetels en een toereikende ophanging. De wegligging is precies wat je ervan verwacht, idem dito voor het (dikke) stuurgevoel. Remmen vraagt meer energie dan je initieel zou vermoeden, iets dat gelukkig went na verloop van tijd. Voor de vlotte parkeermanoeuvres in de stad tekent de City knop opnieuw present. Sportieve papa’s en mama’s mogen hun Abarth Tipo SW droom direct opbergen, die zit er niet aan te komen.

Rijtest: Fiat Tipo SW Station Wagon 1.6 MultiJet (2016)

Op vlak van veiligheid krijg je standaard reeds het nodige mee zoals zes airbags, bandendruk waarschuwingscontrole, stabiliteitscontrole, noodstopassistentie, ABS, Traction Control en Hill Start Assist. Optioneel kan je het geheel nog veiliger maken met een Safety Pack die een automatisch remsysteem met radar, een snelheidsbegrenzer en een adaptieve cruise control omvat. Wie op zoek is naar hippe gadgets en rijhulpsystemen is hier aan het verkeerde adres, de Tipo baseline is niet voor niets “Skills, no frills”.

Rijtest: Fiat Tipo SW Station Wagon 1.6 MultiJet (2016)Rijtest: Fiat Tipo SW Station Wagon 1.6 MultiJet (2016)

De Fiat Tipo SW heeft een officiële vanafprijs van 16.790 euro, voor de Tipo Berline en Tipo vijfdeurs vraagt Fiat respectievelijk €14.390 en €15.590. Naast het Pop uitrustingsniveau (dat we eerder links zouden laten liggen) is er een interessante(re) Easy uitvoering met daarna het Lounge topniveau. Afhankelijk van je gekozen motorisatie, transmissie en personalisatie kan de uiteindelijke prijs (voor genereuze kortingen en overnamepremies) oplopen tot 25.000 euro zoals bij ons royaal uitgerust testexemplaar. Rationeel gezien blijft dat een mooie deal al ligt een dergelijk prijskaartje toch ver van de geafficheerde vanafprijs. Goed onderhandelen/configureren is dus de boodschap!

Rijtest: Fiat Tipo SW Station Wagon 1.6 MultiJet (2016)

Met het prijskaartje van een gemiddelde B-segmenter komt de praktische Fiat de concurrentie binnen C-segment het leven lastig maken. De Dacia Logan MCV doet misschien wel nog beter maar komt toch tekort om te wedrijven met deze Italiaan op vlak van afwerking en verfijning. De Tipo richt liever zijn pijlen op de Kia Cee’d SW, Hyundai i30 Wagon, Peugeot 308 SW, Renault Mégane Grandtour, Opel Astra Sports Tourer, Seat Leon ST en Skoda Octavia Combi om er enkelen te noemen.

Conclusie
Daar waar andere autoconstructeurs misschien te hard hun best doen om aanzien worden als “premium” of “sportief” doet Fiat met de Tipo SW gewoon wat je van een compacte middenklasser met familiale ambities zou verwachten. De no-nonsens Tipo Station Wagon biedt veel ruimte, knappe looks en een vertrouwd weggedrag, zeker in de combinatie met de zuinige/sterke 1.6-liter MultiJet. En dat allemaal voor een zeer aantrekkelijke prijs desondanks die wel wat hoger zal uitvallen dan de reclameborden doen geloven. Aan de hoeveel Tipo’s te zien op de Belgische wegen zijn we klaarblijkelijk niet de enige die positief zijn omtrent deze praktisch Italiaan!

Overzicht:
+ Karaktervolle looks
+ Praktisch
+ Aangename dieselmotor + versnellingsbak (zuinig, soepel, vlot, …)
+ Aangenaam/comfortabel rijgedrag
+ Value for money
+ 7″ UConnect infotainmentsysteem

– Afwerkingsmissers interieur
– Remgevoel
– Kleine zijspiegels = beperkte zichtbaarheid rondom
– Geafficheerde vanafprijs (loopt snel op)

Rijtest: Fiat Tipo SW Station Wagon 1.6 MultiJet (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...