Rijtest: Renault Megane GT TCe 205 EDCDit jaar mag de Renault Mégane GT zijn titel van strafste Mégane afgeven aan de langverwachte nieuwe RS. Intussen staat deze GT nog steeds bovenaan de Mégane-hiërarchie.

Waar je vroeger nog twee maal moest kijken om een GT van niet-GT broertjes te onderscheiden, is de vierde generatie een stuk stoerder geworden. Sterker zelfs. Vervang het veelvoud GT-badges door RS-exemplaren, en je zou zelfs een doorwinterde autojournalist doen twijfelen. En dan hebben we het niet alleen over zijn Ironblauwe kleurtje maar ook zijn opvallende velgen, stoere bumperkit met zilveren accenten, kleine diffuser en een stel dubbele uitlaten (hoewel eentje zo fake is als het maar zijn kan).

Rijtest: Renault Megane GT TCe 205 EDC

Dan hebben ze vast beknibbeld op het interieur, horen we jullie denken? Allerminst. Flinke kuipstoelen, een legio aan GT- en RenaultSport-badges, een specifiek welkomstscherm en dito geluidje, zelfs de RS-Drive knop staat prominent op de middenconsole. Een sportstuurtje en twee opvallende vaste stuurpeddels maken de sportieve sensatie af. Kortom, wat betreft de sfeer en ambiance zit het met deze Mégane GT helemaal snor. Toch houden we onze adem in gezien deze Mégane zijn aandrijving deelt met de meest recente Clio RS. Een capabele allrounder die weliswaar toegankelijker is dan zijn voorganger maar ook diens magie mist. Of dat bij grote broer Mégane GT anders is?

Rijtest: Renault Megane GT TCe 205 EDCRijtest: Renault Megane GT TCe 205 EDC

Het 205 pk sterke 1.6 turboblok is gekoppeld aan Renault’s zeventraps EDC automaat met dubbele koppeling. In vergelijking met de allereerste exemplaren is de versnellingsbak er met rasse schreden op vooruit gegaan. Zacht in de automaatstand, snel in de manuele stand en dankzij het zevende verzet nog eens behoorlijk zuinig ook. Zelf kwamen op een gemiddelde van om en bij de 8 liter/100 km. Toch is de aandrijving verre van perfect, en wel om de volgende redenen.

Rijtest: Renault Megane GT TCe 205 EDCRijtest: Renault Megane GT TCe 205 EDC

Rijtest: Renault Megane GT TCe 205 EDC

Eerst en vooral voelt de GT nooit zo snel aan als hij op papier doet vermoeden. 205 pk voelt eerder aan als slechts 170 trappelende paarden. Niet dat we aan de opgegeven sprinttijden twijfelen, maar de vermogens en koppelcurve zijn zo lineair dat het weinig uitmaakt of het blok nu 4-, 5-, of 6.000 toeren draait. Daardoor mis je sensatie. Ook al omdat de motor ondanks een actieve geluidsgenerator bijzonder flets klinkt. Op het scherpst van de snee laat de EDC-automaat bovendien al eens een steek vallen bij het terugschakelen. En ook de vaste stuurpeddels mochten een tactieler mechanisme krijgen.

Rijtest: Renault Megane GT TCe 205 EDCRijtest: Renault Megane GT TCe 205 EDC

Om de GT van extra rijdynamiek te voorzien monteert Renault standaard het 4Control systeem met actieve vierwielsturing. In de praktijk komt het er op neer dat de achterwielen bij lage snelheden tegensturen, en zo de wielbasis verkorten, terwijl ze net omgekeerde doen op hoge(re) snelheden voor extra stabiliteit. De Fransen combineren het systeem met aan relatief snel stuur, maar zelfs na een volledige testweek met flink wat kilometers kon het systeem niet overtuigen vanwege een gebrek aan feedback maar bovenal vertrouwen bij een actieve rijstijl. Een combinatie van onvoldoende (stuur)feedback en een inconsistente achterkant zijn wat ondergetekende betreft geen sleutel tot succes. Ook al konden we het chassis niet meteen op veel foutjes betrappen.

Rijtest: Renault Megane GT TCe 205 EDC

Gek genoeg vergaat het de Mégane een stuk beter met de meeste settings in de comfortstand van via Renault’s Multi-Sense boordcomputer. Dan toont de automaat zich bij de pinken en is er vooral veel comfort dankzij allerhande snufjes en de steun van de uitstekende stoelen. De ophanging laakt de sérieux van een echte RS maar is merkelijk sportiever dan de standaardexemplaren, zonder de factor comfort uit het oog te verliezen. Je rijdt hem bij gevolg dus veel liever op zeven à acht tienden dan à fond. En dat is jammer want hij ziet er goed uit, zowel van binnen als van buiten, en zijn sportieve ambiance hint naar meer. De zitpositie is nu eenmaal bijzonder goed en het vlezige stuurtje ligt goed in de hand – ook al mochten de schakelpeddels groter zijn of iets lager gemonteerd.

Rijtest: Renault Megane GT TCe 205 EDCRijtest: Renault Megane GT TCe 205 EDC

Rijtest: Renault Megane GT TCe 205 EDC

De naam Mégane ‘GT’ dekt wat dat betreft misschien wel beter de lading dan je vermoeden zou. Ga gewoon niet af op zijn lichtjes overdreven sportieve looks die veel dichter aanschurken bij wat de aanstaande RS naar alle waarschijnlijkheid in de aanbieding heeft. Deze moet het vooral hebben van zijn rijkelijke basisuitrusting, zijn ruimte en ergonomie en de vlotte prestaties – mede dankzij de prettig schakelde automaat met dubbele koppeling. Het geheel durft vast en zeker verleiden tot de occasionele tussenspurt, maar de motor laakt iedere vorm van sensatie en dat straalt af op de rest van het geheel.

Conclusie
Met een vanafprijs van 29.950 euro (of iets meer dan 32.000 euro zoals getest) komt deze GT met een bijzonder lange en complete uitrusting met tal van snufjes die het leven aan boord van deze Mégane erg aangenaam maken. Wat betreft directe en indirecte concurrenten steekt Peugeot’s 308 GT (vanaf 27.955 euro) er met kop en schouders bovenuit. Maar vergelijken binnen dit specifieke sub GTI-segment zijn nu eenmaal niet evident. Zo zijn er andere C-segmenters met evenveel pk’s die dan weer de aparte afstelling van de ophanging missen en omgekeerd. Wie echter op zoek naar rasechte hot hatch sensaties is bij deze GT aan het verkeerde adres. De nieuwe, echte Mégane RS laat gelukkig niet lang meer op zich wachten.

Overzicht:
+ Rijkelijk uitgerust
+ Uitstekende zitpositie
+ Comfort vs rijgedrag
+ Sportieve looks
+ Ook verkrijgbaar als break

+/- Vierwielsturing vraagt enige gewenning

– Fletse motor
– Geluidssensatie

Rijtest: Renault Megane GT TCe 205 EDC

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye